בניגוד לתחזיות השחורות שצפו הצטמצמות משמעותית בהיקפי המכירות, שוק הרכב הישראלי סגר בשבוע שעבר עוד שנה חזקה בה נמכרו לא פחות מ-212 אלף מכוניות חדשות.
למרות המיתון במשק, השוק גדל ב- 3.7 אחוזים ומרבית היבואנים חוו שנה מצוינת עם כמות מכירות נאה ושערי מטבע נוחים ביותר שתרמו לרווחיות שלהם.
לכאורה, גם בקבוצת סמל"ת, יבואנית פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה, אברת' ובחצי שנה האחרונה גם סובארו, יכולים לסכם את שנת 2013 כמוצלחת עם גידול של 33 אחוזים במותג פיאט וכ-40 אחוזים במותג סובארו, אולם כשמביטים במספרים המדווחים על 3,537 רכבי פיאט ו-2,720 רכבים מתוצרת סובארו ניתן להבין שהפוטנציאל של שני המותגים, שבעבר היו מהשחקנים הבולטים בשוק המקומי, עדיין רחוק מכדי מיצוי.
ככל הנראה גם אורי להב, מנכ"ל קבוצת סמל"ת, חושב כך ובמסיבת עיתונאים הבוקר הצהיר כי בכוונת הקבוצה על מותגיה השונים לעבור השנה את רף 10,000 הרכבים ובתוך שלוש שנים להפוך לאחת מ-5 השחקניות המרכזיות בשוק הרכב המקומי עם מכירות של כ-20,000 אלף רכבים בשנה.
להב משוכנע שהיעד בהחלט אפשרי להשגה, זאת על אף שלא צפוי שינוי משמעותי בהיצע הדגמים והגרסאות של מותגי הקבוצה השונים בשנת 2014.
פיאט – התמקדות ב-500
בפיאט יתמקדו ב-500 ומקווים להמשך בתנופת המכירות של הקטנטונת המסוגננת שהחלה בתחילת השנה בעקבות ההפחתה החדה במחיר. כמו כן ינסו בפיאט להחדיר את ה-500L, המיקרו-וואן המסוגנן של פיאט, כסוג של תחליף מקורי ושימושי למכונית משפחתית, אולם היצע הגרסאות, הכולל בשלב זה גרסת בנזין ידנית לא אטרקטיבית במיוחד וגרסת דיזל (רובוטית או ידנית) יקרה מדי, יקשה בוודאי על הרכב להציג נתוני מכירות משמעותיים.
אלפא רומיאו – ספורטיבית אקזוטית ומנוע 2 צילינדרים
באלפא רומיאו ישיקו השנה בישראל את ה-4C המרהיבה והמדוברת, אך מעבר לתרומה לתדמית המותג לא נראה כי מכונית הספורט האקזוטית והיוקרתית, ש-3 יחידות ממנה כבר נמכרו במכירה מוקדמת ותוצע בארץ במחיר של בין 585-625 אלף שקלים, צפויה להפוך ללהיט מכירות.
בספרות קצת יותר הגיוניות היצע הדגמים של אלפא ימשיך להיות מוגבל ולאחר דחיית השקת הג'וליה, מחליפת ה-159, ימשיך להתבסס על המיטו והג'ולייטה.
בסמל"ת מאמינים כי גרסת ה"טווין אייר" החדשה של המיטו, הכוללת מנוע 2 צילינדרים בנפח 900 סמ"ק ומתומחרת במחיר של החל מ-116 אלף ש', תוכל להביא לגידול משמעותי במכירות הדגם.
סובארו – תוכנית מימון אטרקטיבית
בתום התקופה הלקוח יוכל לשלם את יתרת הסכום ולהפוך לבעלים של הרכב (שנרשם מלכתחילה על שמו) או להחזיר את הרכב לסובארו המתחייבת לרכוש אותו במחיר מחירון מלא.
בכל מקרה, עם ליין דגמים מוגבל בפיאט, לנצ'יה ואלפא, העדרה של תיבת הילוכים אוטומטית אמיתית בפיאט וליין דגמים שמתקשה לבלוט בסובארו, אין ספק שגם שנת 2014 צפויה להיות מאתגרת ביותר בעבור סמל"ת ומעניין יהיה לראות אם בסופה היא תצליח לעמוד ביעדים השאפתניים שהציבה לעצמה.