שלמה שמלצר (צילום: נעם וינד)
צילום: נעם וינד

איש העסקים שלמה שמלצר נפטר היום במפתיע בגיל 68, בבית החולים תל השומר, כתוצאה משטף דם במוח. שמלצר, שהתגורר בסביון הותיר אחריו אישה, עתליה, ושלושה ילדים. בנו של שמלצר, אסי, מסר היום בשם המשפחה: "אנו כואבים והמומים ממותו הפתאומי של אבי משפחתנו. שלמה היה איש אהוב ומוערך על ידי משפחתו, שותפיו ואלפי עובדיו. אני בטוח שנדע להמשיך את פועלו ולהוביל את פעילות כלל החברות השונות בקבוצת שלמה".
שמלצר החזיק בחברת שלמה החזקות שפעילותה המרכזית היא שלמה Sixt - חברת הליסינג הגדולה בארץ, העוסקת בהשכרה, מכירה וביטוח כלי רכב. לאחרונה הוא עלה לכותרות כששלמה החזקות חתמה על הסכם לרכישת חברת שיווק הדלקים סונול מידיה של קבצת עזריאלי, תמורת 450 מיליון שקל. העסקה טרם הושלמה.

בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים, הייתה אמורה שלמה החזקות להעביר 400 מיליון שקל במועד השלמת העסקה, כשיתרת התמורה, בסך של 50 מיליון שקל, תועמד לרוכשת כהלוואת מוכר על ידי גרנית הכרמל, החברה הבת של עזריאלי.
בענף הרכב העריכו היום כי קבוצת שלמה תמשיך להיות שחקנית מובילה בשוק הליסינג וכי ניהולה יישאר בידי המשפחה ובידי מנהלי החטיבות המקצועיים, שניהלו את הפעילויות השונות בשנים האחרונות.

שלמה ועטליה שמלצר (צילום: צי'נו)
שלמה ועטליה שמלצר|צילום: צי'נו


התחיל מאפס

שמלצר בנה את האימפריה הכלכלית שלו כמעט מאפס כשהחל את דרכו במוסך ולאחר מכן בהשכרת מכוניות "סוסיתא". מאוחר יותר הרחיב את עסקי ההשכרה ועבר לעבוד עם משרד הביטחון. במהלך השנים הרחיב את פעילותו לתחום ייבוא הרכב וייבא בין השאר לישראל את רכבי LADA, ומאוחר יותר ביחד עם שותפו שלומי פוגל זכה גם בזיכיון הייבוא של סקודה לישראל.

החל מסוף שנות ה-90' הפך את עסקי הליסינג לאחד המוקדים העסקיים המרכזיים של הקבוצה ובשנים האחרונות החזיקה קבוצת שלמה בעמדת ההובלה בשוק הליסינג וההשכרה עם נתח שמתקרב לכ-25% מכלל השוק. לפני שנתיים חזר לשוק יבוא הרכב כשקיבל את זיכיון הרכב הרדום של אופל, ובתוך תקופה קצרה הגדילה החברה את מכירותיה במאות אחוזים.

שמלצר נודע כמשקיע עם חוש יוצא דופן להזדמנויות עסקיות, אדם שבנה את עסקיו בעשר אצבעות, ולאורך השנים רכש חברות, שלאחר מכן הושבחו בצורה דרמטית. בשוק הכירו אותו כאיש עסקים קשוח, חריף, היודע כיצד להסתייע בשוק ההון לצרכיו.

ליסינג - מגרש מכירות (צילום: נעם וינד)
ליסינג מימוני, רכב מנכ"ל - אם אין למוכר שום הוכחה ברורה ככל הנראה מדובר ברכב מליסינג תפעולי |צילום: נעם וינד


הוא עשה לעצמו שם של מי שיודע לקנות בזול, ובאמצעות ניהול נכון לייצר ערך בהשקעותיו. כך עשה בשלמה סיקסט, אותה קנה ב-1996 כחברה מפסידה ותוך כמה שנים הפך אותה למעצמת ליסינג, כך באפקון שנרכשה ב-2003 מידי הכונס של קבוצת פויכטונגר, תמורת כ-30 מיליון שקל בלבד (כעשירית משוויה הנוכחי), וכך גם במספנות ישראל, שנרכשה מהמדינה בנזיד עדשים ומוערכת כיום במאות רבות של מיליוני שקלים.
מלבד שלמה החזקות, החזיק שמלצר גם בקבוצת אפקון העוסקת בייצור ושיווק לוחות חשמל, קבלנות מערכות חשמל ומיזוג אוויר. החברה מעסיקה כ-1,300 עובדים ונסחרת בבורסה בשווי של כ-300 מיליון שקל.
החזקה מרכזית נוספת של שמלצר הייתה בחברת גולד בונד - יחד עם סמי קצב ושלומי פוגל - העוסקת בהפעלת מסוף מטענים באשדוד, ובעלת החזקות במספנות ישראל. זו האחרונה, מפעילה את הנמל הפרטי היחיד בארץ שממוקם בחיפה, ומספקת שירותים לכלי שיט, מבצעת עבודות מתכת, ואף הודיעה לאחרונה על כוונתה להיכנס לתחום יבוא המלט לארץ. בבעלותו של שמלצר גם חברת שלמה נדל"ן, העוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובאירופה.

מכוניות אופל בנמל (צילום: רונן טופלברג)
צילום: רונן טופלברג