אם אתם בני 45-64 הסיכויים שלכם למות בתאונת דרכים כהולכי רגל, גבוה מאוד. כך עולה מניתוח מיוחד שערכו במשרד התחבורה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקראת קמפיין חדש שיעלה הערב. עוד עולה, כי אם אתם קשישים בני 65 ומעלה, הסיכוי שלכם למות בתאונה כהולכי רגל גבוה עוד יותר.

הנתונים המתפרסים היום די מפחידים. בארבע השנים האחרונות  (2008-2012) נהרגו בישראל לא פחות מ-589 הולכי רגל, שהם שליש מכלל ההרוגים בתאונות דרכים.

מניתוח התאונות עולה, כי 74 אחוזים מכלל ההרוגים היו בתחום העירוני - כלומר בתוך הערים עצמן. 32 אחוזים מהולכי הרגל נהרגו כשחצו את הכביש שלא במעבר חציה. 12 אחוזים נהרגו כשחצו במעבר חציה, 46 אחוזים נוספים מבין ההרוגים נפגעו כהולכי רגל בצמתים ובמקומות אחרים ואילו 10 אחוזים מההרוגים נפגעו כשבכלל לא ניסו לחצות את הכביש. 

מפילוח ההרוגים של אותן שנים מתברר, כי 101 מהם היו תינוקות וילדים עד גיל 14 כש-70 אחוזים מתוכם היו מהמגזר הערבי. 195 מבין ההרוגים היו מעל גיל 65 (בקבוצת גיל זו המגמה הפוכה ורק 7 אחוזים מההרוגים הם ערבים). מתחילת שנת 2013 נהרגו 52 הולכי רגל ו-1,983 נפצעו, מהם 355 באורח קשה. הגורם העיקרי לתאונות הקטלניות הוא התנהגות הנהג (48 אחוזים), 28 אחוזים מהתאונות התרחשו בשל התנהלות שגוייה של הולך הרגל בעת חציית הכביש. בניגוד למגמת הירידה בשנים האחרונות במספר ההרוגים בקרב הנוסעים ברכב בזכות השיפור המשמעותי ברמת ההגנה על הנוסעים במכוניות המודרניות, הולכי הרגל נשארו פגיעים כבעבר וגם תאונה במהירות נמוכה עלולה לגרום לפגיעות קשות. 

תלמידות חוצות כביש (צילום: עודד קרני)
גם הולכי הרגל וגם הנהגים מתעסקים בטלפונים שלהם ולא בנעשה בכביש|צילום: עודד קרני

בקרב הקשישים, הסיבות לתאונות די מגוונות: בעיות ראייה, שמיעה והליכה איטית. לצד, טעות בהערכת מהירות כלי הרכב המגיחים לעברם בעת חציית הכביש ותקווה שהנהג יוריד את המהירות.

בנוגע לאחריותם של הולכי הרגל לתאונות מתברר, כי חלקם מתעלמים מחוקי התנועה, חוצים את הכביש בחוסר זהירות, לא מסתכלים לצדדים, מדברים בטלפונים הסלולריים, עסוקים בשיגור הודעות.

"האשמה היא אצל שני הצדדים: יש הרבה הולכי רגל שעסוקים בשליחת הודעות מהטלפונים הסלולריים ובשמיעת מוסיקה באוזניות תוך התעלמות ממה שקורה במרחב הציבורי וכך הם גם חוצים כבישים בלי בכלל להסתכל על מה שמתרחש סביב, לא פעם לא במעבר חצייה אלא באמצע כבישים וצמתים סואנים. מצד שני, הנהגים ברוב המקרים לא מאטים בכלל לפני מעברי החציה ומאחר שהם עסוקים בסמארטפונים ובדברים אחרים, העיניים שלהם לא פעם פשוט לא מבחינות בזמן בהולכי הרגל. גם רוכבי קטנועים ואופנועים לא ממש בסדר ורבים מהם במקום לעצור ולתת זכות קדימה להולכי רגל פשוט חותכים ועוקפים מכל הכיוונים ", טוען ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה במשטרה, סנ"צ נועם בנייסקי. 

>> גם המשטרה יוצאת למלחמה בתאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל