הבטיח ירידות מחירים, בפועל המיסוי מגיע לשיא חדש|צילום: חדשות 2

רשות המסים הציבה את ה-1 באוגוסט כתאריך היעד החדש להחלת עדכון "המס הירוק" על כלי רכב, כך עולה ממידע שהפיצה הרשות ליבואני הרכב. עדכון המס הירוק אמור להחמיר את נוסחת הפליטה, שעל פיה נקבע גובה הטבת המס "הסביבתית" שמוענק כיום לכלי רכב. המשמעות תהיה הקטנה משמעותית של הטבות המס הקיימות ובהתאם התייקרות של אלפי שקלים במחירי כלי הרכב, שתשפיע בעיקר על כלי הרכב הקטנים והזולים יחסית.

עם זאת, אם ימשכו השערים הנוחים יחסית של מטבעות ייבוא הרכב עד לאותו תאריך, עשויים יבואני הרכב לספוג באופן מלא או חלקי את ההתייקרות. יצוין כי נוסחת הפליטה הסופית, שפרסמה רשות המסים השבוע, היא מחמירה יותר מהנוסחה הראשונית ולפיכך תביא להתייקרות בשיעורים גבוהים יותר מהצפוי.

מבחן - MII, פיקנטו, פנדה, C1, אייגו, I10, אלטו (צילום: נעם וינד)
נוסחת החישוב החדשה מחמירה ממה שסברו תחילה ותביא להתייקרות של אלפי שקלים בעיקר ברכבים עממים |צילום: נעם וינד

הרשות קיימה לאחרונה שימוע ליבואנים, שבו נטען בין השאר כי הנוסחה עתידה לפגוע צורה קשה במיוחד ברכבי דיזל, אולם ערעור זה נדחה בטענה כי גם כך מתחשבת הנוסחה בכלי רכב חסכוניים בדלק. ההערכות הן, שרכבי הדיזל המשפחתיים יתקרו בעקבות הנוסחה באלפי שקלים. עדכון המס הוכרז כבר לפני שנתיים אולם מאז נדחה בשל סיבות שונות.

בענף הרכב מעריכים כי בשל העובדה, שמדובר במהלך שיפגע בעיקר בכלי הרכב הזולים, ישאף האוצר להטיל במקביל את "מס רכבי היוקרה", שהוכרז בתקציב האחרון, כדי לנטרל את הנזק התדמיתי. שני המהלכים אמורים לגייס לקופת המדינה עוד כ-400-500 מיליון שקל בשנה.

בשורה התחתונה מהלכים אלה, בשילוב עם עליית המע"מ, עתידים להעלות משמעותית את נטל המס הריאלי על כלי רכב בישראל, שגם כך הוא אחד הגבוהים ביותר בעולם. יצוין כי בסוף אפריל קרא שר התחבורה לאזרחים שלא לרכוש רכב חדש מכיוון, שהרפורמות שהוא מוביל "יביאו להוזלה של 20% לפחות במחירי כלי הרכב החדשים".

רכבי פאר - לקסוס LS ב.מ.וו סדרה 7 אודי A8 יגואר XJ (צילום: נעם וינד)
למען מראית עין, ככל הנראה, במקביל יוטל גם מס על רכבי יוקרה|צילום: נעם וינד

>> כיף כאן: המיסוי על רכב בישראל גבוה פי 5 מאשר באירופה