נתיבי איילון בשעות היום (צילום: שי פוקס)
יחסל את הפקקים? קשה להאמין|צילום: שי פוקס

הכבישים סתומים והעומס בנתיבי הגישה לגוש דן בלתי נסבל? אין בעיה, אפשר לפתור את זה. לא, אין מה להתרגש, המדינה לא החליטה על מתן עדיפות לאומית להתאמת הכבישים למאה העשרים ואחת. בישראל כמו בישראל מוסדות המדינה ממשיכים להמציא פתרונות קסם במקום להשקיע בתשתית כבישים ובתחבורה ציבורית ראויה. היום (ד'), כמה ימים לאחר השקת פרויקט הנתיב המהיר, פרויקט בו המדינה, במקום להתמודד בעצמה עם עומס התנועה בכביש המחבר בין שתי הערים המרכזיות בישראל, בחרה לתת לחברה פרטית להקים נתיב לעשירים, משרד התחבורה הודיע על השקת השלב הראשון בפיילוט שיבחן הגבלות על תנועת כלי רכב כבדים בכניסות לתל אביב בשעות הבוקר.

המשאיות יורחקו מהכניסות לתל אביב

על פי הפיילוט, החל מ-1 בפברואר 2011 תיאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים במשקל של מעל 12 טון בשעות הבוקר בין 6:30 ל 9:30 בנתיבי איילון, בקטע שבין מחלף גלילות לבין מחלף חולות לשני הכיוונים. הפיילוט ימשך כ-3 חודשים ובסיומו יוחלט האם להפוך את הפיילוט לתקנה קבועה.

בנוסף לנתיבי איילון, לא תותר נסיעת משאיות כבדות בשעות הבוקר גם בדרכים הבאות: הכניסה לפסגת זאב מכביש 437, הכניסה למודיעין מכביש 443, הכניסה למכבים-רעות מכביש 443 וכביש מספר 1 בקטע שבין מחלף אדומים לצומת הגבעה הצרפתית.

כמו כן הפיילוט יתרחב לשעות החזרה מהעבודה כשבכביש מספר 1, בקטע שבין צומת גינות סחרוב למחלף שער הגיא תיאסר נסיעת משאיות כבדות בין השעות 15:00 ל-18:00.

על פי הודעת שר התחבורה, ישראל כץ, "בשעות בהן יתבצע הפיילוט יופנו נהגי המשאיות וכלי רכב כבדים לדרכים חלופיות או לאתרי המתנה ומגרשי חנייה ייעודיים".

על פי כץ, "סגירת צירים ראשיים לתנועת משאיות כבדות נועדה להפחית את גודש התנועה בכבישים ולצמצם את זיהום האוויר הנפלט מהמשאיות. כמו כן היא תביא לצמצום בצריכת הדלק של כלי הרכב".

תאונת דרכים בזרזיר (צילום: מיכה, חדשות 2)
המשוואה ברורה: יותר שעות מאחורי ההגה - יותר תאונות |צילום: מיכה, חדשות 2

יחלוץ את הפקקים?

הבעיה היא שלא באמת קיימם אתרי המתנה או דרכים חלופיות שעל ידי הפניית המשאיות אליהן יצטמצם העומס בכניסות לגוש דן. וכמו מי שמטפל בפצוע קשה ומדמם עם פלסטר יש להניח שתועלות ממשית לא תצמח מהמהלך – נתיבי איילון ימשיכו להיות עמוסים, בכבישים המשניים, שממילא כמו כל הדרכים לתל אביב גם הם עמוסים, אליהם יופנו המשאיות, הפקקים יוחמרו ונהגי המשאיות הכבדות שממילא נמצאים מאחורי ההגה יותר מדי שעות יאריכו עוד יותר את יום העבודה שלהם, הערנות שלהם תרד ולסטטיסטיקה יתווספו עוד תאונות משאיות קטלניות.

 

>> הנתיב המהיר יוצא לדרך -מדריך