צה"ל עומד לפרסם בימים הקרובים מכרז ליסינג, שבמסגרתו יסופקו לצבא כ-3,500 מכוניות. המכוניות יחליפו כלי רכב ותיקים יותר בליסינג, ולצה"ל יש אפשרות להרחיב את המכרז ל-3,500 מכוניות נוספות.
החידוש העיקרי במכרז הוא התחשבות רבה בצריכת הדלק של המכוניות, שתתבטא גם בהחכרת מכוניות קטנות יותר. לפי גורם צבאי בכיר, כל דרגה בצבא תצטרך להסתפק במכוניות בקטגוריה קטנה יותר ממה שהיה עד היום. ככל הנראה, קצינים בדרגת תת אלוף יסתפקו במשפחתיות, במקום מכוניות מנהלים. אלופי משנה יקבלו משפחתיות קטנות וסגני אלוף יסעו במכוניות סופר־מיני. האלופים, לעומת זאת, לא יצטרכו לנסוע במכונית קטנה יותר.
עוד ב-mako רכב
לא דופקים חשבון:בליסינג נוסעים יותר מפי 2
80% מנסיעות רכבי הליסינג - פרטיות
מדריך: איך לרכוש רכב מליסינג ולהישאר בחיים
בלי מנועי דיזל וג'יפונים
עם זאת, למרות הניסיונות לחסוך בדלק, לא נשקלת רכישה של מכוניות עם מנוע דיזל, הנעה היברידית או תיבה הילוכים ידנית. זאת, לפי גורם בצבא, כדי לאפשר הצעות של מתחרים רבים ככל האפשר. בכדי למנוע טענות ל"ניקור עיניים", בצבא לא יחכרו רכבי פנאי קטנים, כמו שברולט טראקס ופיז'ו 2008, למרות פניות של כמה יבואנים בנושא זה.
בכל קטגוריה יש גם דרישות מפורטות בנושא האבזור הבטיחותי וקבוצת הזיהום שלה המכונית צריכה להיות שייכת. בצה"ל טוענים כי המכרז יוזיל עלויות בליסינג ובצריכת הדלק, בשיעור של עשרות אחוזים, והוא מכוסה בתקציב הביטחון הקיים. לצה"ל יש כיום כ–8,000 מכוניות בליסינג, שמספקות לו החברות שלמה סיקסט ואלבר, שאמורות להתמודד במכרז החדש עם חברות הליסינג הנוספות.
תשלום נמוך מאוד, אם בכלל, על שווי שימוש
קצינים בדרגת רב סרן ומעלה ונגדים בדרגת רב נגד זכאים למכונית צמודה, והצבא אף מכסה עבור קצינים בדרגת סגן אלוף ומעלה את מלוא שווי השימוש. לקצינים בדרגות נמוכות יותר מכוסים כ–70% משווי השימוש. מצד שני, הצבא מגביל את צריכת הדלק של הקצינים, ועליהם לשלם על הדלק אם עברו את הצריכה הרבעונית. לפי צה"ל, התוכנית לצמצום צריכת הדלק הביאה לירידה של 10% בצריכה של כלי הרכב "הלבנים".
מכרז הליסינג נחשב מעניין בזכות גודלו, וחברות הליסינג הזוכות בו יכולות לשמור או להגדיל את נתח השוק שלהן, אך הוא לא נחשב רווחי במיוחד. צה"ל דורש מחירי ליסינג נמוכים מחד, ומאידך, המכוניות נוסעות הרבה וערכן נשחק. הקילומטרז' הממוצע של מכונית בשירות צה"ל הוא כ–40 אלף ק"מ בשנה - כשליש יותר ממכונית ליסינג ממוצעת וכמעט פי שלושה מקילומטרז' ממוצע של מכונית בבעלות פרטית. בנוסף, המכוניות בצה"ל חשופות יותר לתאונות ונזקים שונים. על כן, חברות הליסינג מחכירות את המכונית לצה"ל למשך חמש שנים, ובסופן ערכן החשבונאי מגיע לאפס, והן נמכרות במחירים נמוכים.
הידיעה התפרסמה לראשונה ב-TheMarker
ענף הרכב ללא מעצורים: עלייה של 26% ברבעון הראשון של 2014
חברות הרכב שבו לחזר אחר הלקוחות הפרטיים - והרוויחו בגדול