מגרש מכירה ליסינג 3 (צילום: נעם וינד)
הציבור לא יודע שובע |צילום: נעם וינד
שנה אחרי משבר כלכלי גדול וחודש לקראת כניסתו לתוקף של תעריף שווי שימוש חדש וגבוה במיוחד שוק הרכב הישראלי, על אחוזי המיסוי מהגבוהים בעולם הנהוגים בו, מראה שלמרות הכל הוא רושם, חודש לפני סיום השנה, שיא חדש של כל הזמנים עם מסירות של לא פחות מ- 197,682 כלי רכב שעלו השנה על כבישי ישראל.

השיא הקודם, 194,226, נרשם ב-2008, אחת משנות השיא לכלכלה הישראלית, וקשה היה לנחש שמי ממומחי הכלכלה יכול היה לשער, בשיא המשבר הכלכלי העלמי, שבתוך זמן כה קצר השוק יחזור ואף יגדיל את מימדיו. בקצב הזה יש לצפות לסיים את השנה עם מספרים סביב 210-220 אלף כלי רכב חדשים, עליה של כ-30 אחוז בהשוואה נתוני השנה שעברה.

הטבלה לא משקרת

בצמרת, כרגיל בשנים האחרונות, אנחנו פוגשים את מלכת המכירות מאזדה והטוענת לכתר יונדאי שממשיכות השנה לנהל קרב חתול ועכבר על הבכורה היוקרתית מדי חודש. החודש שוב הייתה ידה של היפנית על העליונה ולמעשה אפשר לסכם, עם יתרון של כ-1000 כלי רכב לטובת מאזדה, שאמנם יונדאי נתנה קרב יפה מאוד אבל מלכת המכירות שתוכרז בסופה של השנה תהיה כרגיל מאזדה.

עם זאת, קשה להניח שבדלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ינוחו זמן רב על זרי הדפנה כי בעוד שהשוק המקומי גדל במעל 20 אחוזים, מאזדה, שמסרה ב-11 החודשים הראשונים מספר מרשים של 28,868 כלי רכב, כלל לא גדלה ומכירותיה עלו ב23 מכוניות (לא אחוזים).

אין תמונה
תעזור לאחות הגדולה לשמור על הבכורה בשוק?

יונדאי מכרה השנה 1002 מכוניות פחות ממאזדה אך מסירותיה גדלו בכמעט 10,000 יחידות לעומת השנה שעברה, ל - 27,866 כלי רכב המצביעים על זינוק חד של 55 אחוזים.

בהפרש גדול מאחור, במקום השלישי, אנחנו פוגשים את טויוטה שלמרות משבר הבטיחות החמור שדרדר את מכירותיה בכל רחבי העולם מציגה בארץ נתונים מרשימים עם עליה, אמנם נמוכה במעט מהממוצע בשוק, של כ-20 אחוזים ובסך הכל 20,507 כלי רכב.

במקום הרביעי סוזוקי עם עליה שנתית מרשימה ביותר של כ-95 אחוזים ו11,620 כלי רכב. סוזוקי הוכיחה שתג מחיר טוב ללקוחות פרטיים ושיווק נכון לגופים מוסדיים מצלחים לייצר נתוני מכירות נאים על אף ליין דגמים לא מבריק.

אין תמונה
קרוב אבל לא מספיק, אולי בשנה הבאה?

במקום החמישי אנו פוגשים את פולקסווגן. החברה הגרמנית תמיד הייתה אהודה על הקהל המקומי אך תג מחיר גבוה ונוכחות דלילה בשוק הליסינג לא הצליחו לייצר היקפי מכירות גבוהים במיוחד. השנה היבואן נהנה משער היורו הנמוך ובשילוב מבצעי מכירות נקודתיים נמסרו 10,592 כלי רכב של המותג הגרמני בשלב זה של השנה.

 קצב גידול לא הגיוני

כמו בעשור האחרון גם בשנת 2010 עיקר הרכישות הגיעו מצד חברות הליסינג שמזרימות לשוק מדי שנה כמויות לא הגיוניות של כלי רכב חדשים. עושה רושם שגם העלאת שווי השימוש של משפחתית ממוצעת לכמעט 3000 שקל בכל חודש לא מרתיעה את בני המעמד הבינוני המתקשים לוותר על הנוחות, הראש השקט וחשבון דלק חופשי.

עם קצב של 200 אלף כלי רכב חדשים כל שנה, מכוניות משומשות השורדות שנים רבות, תוכנית הורדה מהכביש וגריטה מקרטעת ותחבורה ציבורית מוגבלת אל תתפלאו אם בקרוב, כשכל כך מעט מושקע בכבישים, המקסימום שתוכלו לנסוע ברכב החדש שלכם יהיה בדרך לפקק הבא. מגיע לציבור הנהגים יותר מזה כשמדי שנה, בקצב המכירות הנוכחי, ההכנסות הישירות של המדינה רק ממסי הקניה על כלי רכב חדשים עומדות על יותר מ-8 מילארד! שקל.

>> חודש לסיום 2010 - יותר הרוגים הכבישים מאשר בכל השנה שעברה
>> רעיון מקורי - לייצא מכוניות משומשות למדינות ערב 
פקק תנועה (צילום: עודד קרני)
בקצב הזה כך בקרוב יראו כל הכבישים בארץ|צילום: עודד קרני