פורמולה ישראל (צילום: רונן טופלברג)
האם צפויים שינויים משמעותיים במחירי המכוניות החדשות?|צילום: רונן טופלברג

באחרונה עסקנו בשאלה, מה יקרה למחירי הרכב החדש בינואר 2012? תאריך היעד כבר נמצא מעבר לפינה, אבל התמונה הכללית עדיין מעורפלת. כדי להעריך מה עתיד להתרחש, צריך לבודד את הגורמים המשפיעים על מחירי הרכב בקטגוריות הגדולות ביותר: מאזור 160 אלף שקל ומטה; ובמיוחד בפלח המשפחתיות, שנע סביב 120 אלף שקל.

השפעת שערי המטבע
שערי החליפין של מטבעות יבוא הרכב, הם הגורם החשוב ביותר, שמשפיע על תנודות מחירי הרכב. השוואה מהירה של השערים הנוכחיים למצב בתחילת ינואר 2011, מגלה עלייה לכל רוחב החזית. העלייה הדרמטית ביותר הייתה בשער היאן, שעלה ביחס לשקל ביותר מ-11%, בהשוואה לינואר 2011. הדולר התחזק ב-6.5%, ואילו האירו נחלש באחרונה, אך עדיין התחזק השנה בכ-4%. בהסתמך על שערי המטבע לבדם, אפשר לצפות לעליית מחירים לכל רוחב השוק. אך קיימים גם גורמים מרסנים, כמו שווי השימוש (ע"ע) ותהפוכות הרגולציה, ולפיכך אפשר לצפות לעלייה ודאית רק במחירי המכוניות הצמודות ליאן היפני - להערכתנו בשיעור של 2.5%-4% או כ-122 עד 123 אלף שקל למכונית משפחתית, שעלתה עד כה 120 אלף שקל.

אין תמונה
היפניות צפויות להתייקר ב- 2000- 4000 שקלים

השפעת שווי השימוש
השיטה החדשה של שווי השימוש, נוסחה בצורה חכמה כ"חסם עליית המחירים". הרעיון פשוט: שווי השימוש נקבע כ-2.5% ממחירו הרשמי במחירון הרכב החדש, כפי שפורסם בתחילת ינואר בכל שנה. אם היבואן מעלה את המחירון - לקוחות הליסינג משלמים יותר על הרכב שלו. האמת היא, שההבדל לא דרמטי: ייקור של כ-3,000 שקל במחיר של משפחתית, מתבטא בתוספת של כ-75 שקל לחודש בשווי השימוש (כלומר, הקטנת הנטו בשיעור זה). משתמשי ליסינג, שמוקירים כל גרוש בנטו, יפנו ללא היסוס לאלטרנטיבות שיציעו שווי שימוש נמוך יותר. מנגד, חברות ליסינג, שסוגרות דיל טוב עם היבואנים, יכולות לקזז את שווי השימוש המוגדל באמצעות עלויות ליסינג נמוכות יותר ללקוח. בקיצור, זהו חסם שימנע עלייה דרמטית של המחירים, אבל לא ימנע עליה של 2%-3%.

השפעת ועדת זליכה
ענף הרכב כולו, כולל ענף הליסינג, נמצא בימים אלה תחת זכוכית המגדלת של הרגולטור, הן ועדת זליכה והן הממונה על ההגבלים העסקיים. בתקופה כזו, יש להניח שרוב היבואנים ירצו לשמור על פרופיל נמוך, ויעלו את המחירים רק אם יהיו להם נימוקים חזקים לכך. לפיכך, סביר שלא נראה את תופעת יישור-קו כבשנים עברו, כלומר, יבואנים שמעלים מחירים רק כי כל המתחרים העלו ולא בגלל שיש בכך צורך.

בשורה התחתונה צפויות לנו בשלב ראשון בתחילת השנה עליות מתונות יחסית ביפניות, יציבות או עליות קלות בלבד בקוריאניות צמודות הדולר, ואדישות מוחלטת של האירופאיות.
כדי לדעת איך מסקנות ועדת זליכה ישפיעו על השוק נאלץ להמתין לפרסומם בעוד מספר חודשים

פולקסווגן ג'טה (צילום: נעם וינד)
שוק הרכב ממתין לפרסום מסקנות ועדת זליכה |צילום: נעם וינד

>> ועדת זליכה - ההמלצות הצפויות