מנסים לשים סוף לפגיעה בהולכי רגל (צילום: חדשות 2)
נהגים והולכי רגל, שימו לב לכביש|צילום: חדשות 2
באגף התנועה במשטרת ישראל מממשיכים לאחרונה למפות את הגורמים המרכזיים לקטל בדרכים ובהתאם לממצאים לפעול באופן נקודתי לטיפול בבעיות שמביאות לפציעתם ולמותם המיותר של אנשים רבים.

כעת, במקביל למאמץ המרוכז של משטרת התנועה בנושא נהיגה בשכרות ושימוש בטלפונים במהלך נהיגה, החליטו במשטרה לשים דגש מיוחד על מניעת תאונות עם הולכי רגל בתוך הערים, שמקרים רבים מדי מסוגן מסתיימים בפציעות קשות מאוד ואף במקרי מוות.

בניגוד לשיפור האדיר ב-15 השנים האחרונות ברמת הבטיחות של כלי הרכב וכתוצאה מכך בסיכוי של נוסעיהם לשרוד תאונות קשות, גם במהירות עירונית להולך רגל אין סיכוי ממשי לשרוד בשלום פגיעה של רכב.

מסתבר שבתשעת החודשים שחלפו מתחילת השנה ברישומי המשטרה מופיעים דיווחים על לא פחות מ-1983 הולכי רגל שנפצעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ בעת שחצו את הכבישים, מתוכם 355 אנשים שנפגעו באורח קשה ועוד 52 אנשים שמצאו את מותם בעת שניסו לחצות כביש. מדובר בכרבע מכלל ההרוגים בכבישים השנה.

על פי נתוני יחידת המחקר באגף התנועה 70 אחוז מהולכי הרגל נפגעו בעת שחצו במעבר חציה מוסדר.
מסתבר שהולכי רגל רבים חושבים שמעבר החציה מעניק להם מטריית ביטחון ושוכחים שהאחריות גם מוטלת על כתפיהם ועליהם להסתכל טוב טוב שמאלה וימינה לפני שהם יורדים לכביש.

"יש גם לא מעט הולכי רגל שחוצים כבישים כשהעיניים שלהם עמוק בתוך הסמארטפון, בגלישה באתרים או בשליחת הודעות, לא פעם גם תוך כדי הקשבה למוזיקה בעוצמה גבוהה באוזניות, ובטוחים שאם הם יעברו במעבר חציה הנהג יעצור להם, אבל  זה לא תמיד קורה וכך מתרחשות תאונות", מציין בצער ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה, סנ"צ נועם ביינסקי.

יש לזכור שדווקא משום שהנהיגה במכונית מודרנית, אוטומטית, ממוזגת ומבודדת קלה מבעבר באופן משמעותי נהגים רבים, לזוועתנו, מרגישים שהם יכולים לנצל את הזמן לשלל פעולות אחרות וגם כאן אל הטלפונים החכמים מופנים לא מעט מחצי האשמה.

"אחת הבעיות הגדולות היא הסמארטפונים. הנהגים עסוקים בהפעלת כל מיני תוכנות ניווט כמו WAZE, ובשיגור הודעותSMS . הם לא מפוקסים ועירניים, והגרוע מכל - העיניים שלהם לא הכביש ואז ברגע האחרון הם מבחינים בהולך הרגל ואז זה כבר מאוחר מדי. להולך הרגל במרבית המקרים אין סיכוי", טוען סנ"צ ביינסקי. 

כדי לנסות לצמצם את תאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל החליטו באגף התנועה להגביר את הנוכחות של שוטרי התנועה בצמתים וברחובות קטלניים ולהגביר את האכיפה גם בקרב הולכי הרגל. כמו כן, למשימה תגויס סיירת האופנועים הארצית שעורכת פעילות סמויה וגלויה.

כ-200 רחובות וצמתים בעייתיים מופו ובעיות התשתיות שבהם הועברו לטיפול ראשי הערים שקיבלו לידיהם דו"חות עבי כרס, אלא שבפועל לא נעשה כמעט דבר לתיקון הליקויים ההנדסיים שתיקונם יכול למנוע חלק מהתאונות.

ניצב משה צ'יקו אדרי (צילום: משטרת ישראל)
ניצב משה "צ'יקו" אדרי|צילום: משטרת ישראל
"לצערי מרבית ראשי הערים שקיבלו את המידע ממהנדסי אגף התנועה בתקווה שאלה יישמו את ההמלצות, לא הרימו את הכפפה והמצב נותר על כנו", טוען ראש אגף התנועה, ניצב צ'יקו אדרי. "המדיניות שלנו היא לנקוט ביד קשה ומחמירה כלפי אותם נהגים שמתעלמים מהולכי הרגל ולא נותנים להם זכות קדימה".

באגף התנועה מבטיחים להחמיר עם נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי רגל ובכוונת האגף לכלול עבירות מסוג זה כחלק מעבירות 'תלתן' (עבירות חמורות שבגינן שוללים רישיון מיידית עד לתום המשפט).

"לא נהסס לשלול רישיונות נהיגה של מי שינהגו בצורה רשלנית וחסרת אחריות ולא יתנו זכות קדימה להולכי הרגל. במקביל נפעל להגביר את המודעות למתן זכות קדימה להולכי רגל בפרסום באתרי האינטרנט, העיתונים וכלי התקשורת האחרים במטרה להפחית ככל הניתן את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות מסוג זה", סיכם סנ"צ ביינסקי. 

>> סימס לחברו "אפשר למות מסמס בנהיגה" והתרסק 

מעבר חצייה (צילום: עודד קרני)
70 אחוז מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות חצו במעבר חציה|צילום: עודד קרני