בשבועות האחרונים נפל דבר בענף הרכב: דלק מוטורס, היבואנית הקשוחה של מאזדה, שאינה נוהגת לתת הנחות - למעט לחברות הליסינג - ושומרת בקנאות על ערכי המותג, "נשברה" והצטרפה למועדונים של ימי המכירות, המבצעים וההנחות, ומציעה בימים אלה הטבות בשווי של כ-5,000 שקל למכונית.
מבצעי המכירות של היבואנים נהפכו בשנים האחרונות לתדירים. כאשר מחירי המחירון של יבואני הרכב, ועוד יותר מכך - מחירון המכוניות המשומשות, מאבדים מתוקפם הרשמי והמחירים כבר פתוחים למשא ומתן - נשאלת השאלה מתי כדאי לקנות מכונית, האם יש חוקיות בפרסום המבצעים והאם כדאי לחכות להם.
התשובה לחלק מהשאלות האלה, כך מתברר, היא חיובית, היות שהמבצעים מתרכזים בתקופות מוגדרות לאורך השנה. "יבואן מתכנן למכור בקצב מסוים, ויש לו שלושה ברזים לאורך השנה כדי לדאוג לכך שזרם המכירות יהיה בעוצמה הרצויה", תיאר זאת גורם בענף. "הראשון שבהם הוא בשליש הראשון של השנה, באזור פסח; השני - בחודשי הקיץ; והשלישי - בחודש האחרון של השנה. אלה המועדים שבהם יש מבצעים שנועדו להמריץ את המכירות, כדי לעמוד בתוכניות".
מועדוני הלקוחות גוררים את כל הענף
"אם בשנים קודמות יבואנים ניסו לשמור בקפדנות על המותג ולעשות מבצע או שניים בשנה, הרי שהסיפור הזה נגמר", אומר בכיר בענף הרכב. "כיום מבצע רודף מבצע. כל הזמן יש איזשהו מבצע באוויר. אפילו דלק מוטורס, 'אחרוני המוהיקנים', הפנימו זאת".
לדבריו, את תופעת המבצעים מובילים כיום מועדוני הלקוחות הגדולים, אשר גוררים עמם בלית ברירה את כל הענף. "רק במועדון הלקוחות 'חבר' יש כיום 11 מבצעים. בכל חודש יש מבצע לדגם אחר", אומר הגורם. "ועליהם תוסיף עוד שבעה־שמונה מבצעים במועדון 'הוט'".
המבצעים של מועדוני הלקוחות נהפכו לאחת התופעות המשפיעות בענף: מדי חודש עורך אחד היבואנים מבצעים גלויים, עם הנחות ניכרות, אך לקבוצה מצומצמת של לקוחות, כדי "להגן על מחירי המחירון" של המכוניות המשומשות.
בימים אלה, למשל, עורכת כלמוביל, יבואנית מיצובישי, מבצע לחברים במועדון "חבר", שבו מוצעים דגמים חדשים כמו ספייס סטאר ואטראז' בהנחה של 7,000 שקל (הנחה של 9% ו-7% בהתאמה), ולאנסר המשפחתית נמכרת ב-111 אלף שקל - 15 אלף שקל פחות מהמחירון (כ-12% הנחה).
מבצעים דומים של יבואנים רבים אמורים להתקיים לאורך השנה, ולהצטרף למבצעים ב"הוט" (מועדון המאגד את הסתדרויות ההנדסאים, הטכנאים, המהנדסים והאקדמאים במדעי הרוח והחברה), בקרנות השוטרים והסוהרים, במועדון "היי־טק זון" ואפילו לחברי מועדון הלקוחות של שופרסל.
אלה מבצעים שנחשבים, עדיין, לטובים מאלה המוצעים לקהל הרחב, ואחד הבכירים בענף הגדיר אותם "מבצעי סוף השנה שנערכים לאורך כל השנה". ב"חבר" סירבו לנדב פרטים על המבצעים המתוכננים, אבל כבר אפשר להעריך מה יהיו. אחרי "מבצע מיצובישי" שנערך בימים אלה, יתקיים מבצע לדגמי יונדאי. לפי הערכות בענף, במארס יגיע תורה של שברולט, באוגוסט - של קיה, ובאוקטובר ייערך מבצע לדגמי אופל.
ייתכן שברבעון השלישי תערוך גם קרסו, יבואנית רנו וניסאן, מבצע לחברי המועדון, ואולי גם סובארו ופיג'ו־סיטרואן. אמנם המבצעים של "חבר" מיועדים רק לחברי המועדון, אבל קרובי משפחה, גם מדרגה שנייה, יכולים ליהנות מהם.
מועדון "הוט" עורך בימים אלה מבצע על דגמי הונדה. באמצע פברואר יתחיל מבצע על דגמי ניסאן, וברבעון השני יוצעו בהנחה דגמי רנו ואחר כך סוזוקי. ברבעון השלישי מתוכנן מבצע לדגמי סובארו, ולקראת סוף השנה ייערך מבצע לדגמי קיה וייתכן שגם אופל תערוך מבצע ללקוחות המועדון. "כדאי לחכות למבצעים, אבל לא צריך להמתין יותר מחודש או חודשיים, כי יש מבצעים ללא הפוגה", אומר גורם בענף.
שיעורי ההטבות משתנים, אבל הפחתות המחיר יכולות להגיע לכ-12%, יחד עם אבזור, מימון וטרייד־אין במחיר מחירון. עם זאת, ההמלצה היא לא לבחור מכונית בגלל המבצע, אלא מבצע המתאים למכונית. כלומר, למצוא את הדגם המתאים ביותר, ואז לחכות להנחה המתאימה. כבר לקראת אפריל צפויים מבצעי המכירות הראשונים לקהל הרחב, בעוד שחברי המועדונים יזכו להם עוד לפני כן.
המבצעים על המכוניות החדשות מתגמדים לעומת אלה על המכוניות המשומשות. חברות הליסינג וסוחרי המכוניות המשומשות מציעים הנחות ענק, שמגיעות עד 40% מהמחירון. לדברי אבי מויאל, מבעלי חברת טרייד מוביל, "יולי־אוגוסט הם חודשים טובים בענף המשומשות, וגם דצמבר. אנחנו עושים מבצעים בחודשים חלשים יותר, כמו ספטמבר, אז יש פחות ימי עבודה, או בינואר, שבו המכירות חלשות יחסית בגלל מזג האוויר".
מכונית משומשת טובה לא תהיה במבצע
האם גם בשוק המשומשות כדאי להמתין למבצע, או פשוט להתמקח עם המוכר? לשאלה זו משיב מויאל כי התשובה תלויה בדגם המבוקש. "מכונית טובה עם קילומטראז' נמוך לא תיכנס למבצע", הוא מעיר.
בכיר בענף הסחר במשומשות מוסיף: "אני מפרסם מבצע כשאני יודע שיבואו קונים וכשיש סיבה להוריד מחירים. למשל, בסוף השנה. בחגים יש לאנשים זמן פנוי והם מחפשים מכונית, אבל בסוף השנה הרצון לקנות הוא נמוך יותר, אז עושים מבצע". לדבריו, "אין למעשה משמעות למבצעים, ומי שינהל משא ומתן כמו שצריך - יקבל תנאים כמו שצריך. המבצע רק נועד ליצור קצת אווירת פסטיבל ולהביא קונים".
שמוליק קליין, מנכ"ל קל אוטו, מעיר לעומתו כי "בסוף כל חודש יש ירידה במכירות, כי הלקוחות מחכים למחירון החדש. לפעמים זה זמן טוב להתמקח קצת יותר ולקבל הנחה".
החלטה מתי לקנות מכונית היתה קשורה בעבר גם לשנת המודל, היות שהשנה שבה נמכרה המכונית ללקוח, היא שקבעה את מחירה בשוק המשומשות. כך, מי שרכש מכונית לקראת סוף השנה, "הפסיד שנה" במודל, ולכן המכירות של המכוניות החדשות צנחו ככל שסוף השנה התקרב.
בסוף העשור הקודם השתנו התקנות, וגיל הרכב ברישיון נרשם מרגע עלייתו על הכביש. כלומר, מכונית שנרכשה בדצמבר תהיה בינואר בת חודש בלבד, ולא "תאבד שנה". עם זאת, לדברי רועי שגב, סמנכ"ל יד2, שנות המודל הן עדיין פקטור חזק בקביעת עיתוי הרכישה.
"חודש הקנייה, כמו תוספות אבזור שונות, מאפשר אולי לסגור עסקה מהר יותר, אבל מחיר הרכב מתנהל לפי שנתון ולא לפי חודש העלייה לכביש", אומר שגב, וממליץ לקנות מכוניות משומשות בשלושת החודשים האחרונים של השנה - ולמכור אותן החל בפברואר ועד תחילת הקיץ, "כשמבצעי המכירות בשוק המשומשות מינוריים".
לרוכש רכב יש עוד שני לוחות שנה שכדאי להתחשב בהם: האחד הוא גיל המכונית המשומשת, והשני - ותק הדגם.
טוב לרכוש מכונית משומשת בת שנתיים ויותר - אז שיעור ירידת הערך שלה נמוך יותר. באשר לדגם, יצרני הרכב מחליפים את הדגמים שהם מציעים בטווח של 6-4 שנים. המשמעות היא שמכונית בת שלוש היא ותיקה, ועומדת לפני מתיחת פנים קלה, ומכונית בגיל שש כבר תוחלף.
מצד שני, ימיו האחרונים של כל דגם הם הזדמנות טובה לרכוש אותו במבצע. מחליפו של ניסאן קשקאי, למשל, כבר הוצג בעולם. כדי למכור את הדגם היוצא מציעה אותו יבואנית ניסאן בחבילות אבזור נדיבות, הכוללות מולטימדיה ומערכות בטיחות. בוולוו ערכו לפני מספר שנים מבצעים אגרסיביים על דגם S60 היוצא, וחתכו את מחירו למחיר של מכונית מנהלים שאינה יוקרתית.
רכישת דגם ותיק כדאית כאשר מחליפו אינו שונה באופן מהותי, בעיקר בטכנולוגיה. לכן כדאי לבדוק אם למחליף יש אותם מנוע ותיבת הילוכים. אם השינוי בין הדגמים יהיה חד - רכישת דגם שעומד להיות מוחלף עשויה להביא להתפשרות על טכנולוגיה מיושנת יחסית.
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר TheMarker
>> ערב הסעודית: 5 שנות מאסר על דריפטינג