שוק המשומשות בישראל עבר בשנים האחרונות תמורות רבות ששינו אותו באופן משמעותי ביותר כשבראשן ניתן לציין את שחיקתו הקשה של "מחיר המחירון" שעד לפני מספר שנים התייחסו אליו כתנ"ך שכולם מיישרים קו לפיו.
כמויות עצומות של רכבים חדשים העולים על הכבישים בארץ מדי שנה והשרידות של כלי הרכב המשומשים שהשתפרה לעין ערוך הביאו להצפה בשוק המשומשות בעיקר מצדן של חברות הליסינג המחליפות בכל שלוש שנים את כל מלאי הרכב שלהן ותקועות עם כמות עצומה של מכוניות משומשות מעבר לדרישת השוק.
בנוסף, ניתן לציין כי האופציה בשנתיים האחרונות לרכוש מכונית חדשה מהניילונים במחיר של מכונית מעט יותר גדולה אך משומשת מאוד מליסינג הביאה מצד אחד רבים לבחור באופציה זו ומצד שני אפשרה לרוכשי המשומשות להפעיל לחץ על הסוכנים במגרשי המשומשות שנתקעו עם סטוקים עצומים.
השוק מוצף במכוניות, קשה לקבל "מחירון"
כך, אם עד לפני לא יותר משלוש שנים חברות הליסינג וההשכרה מכרו ללא בעיה מכוניות עם קילומטרז' גבוה, רמת תחזוקה בינונית ולא פעם גם תאונות תוך שהן אפילו לא מקזזות מהמחיר את כל אחוזי הפחת (בהתאם למספר הקילומטרים ובעלות של ליסינג/השכרה/חברה) שקבע תנ"ך המשומשות של מר לוי יצחק, הרי שהיום הלקוחות לא ממהרים לקנות ודורשים גם בדגמים מבוקשים ביותר כמו מאזדה 3 או יונדאי i30 הנחות משמעותיות ביותר כשהמחירון הרשמי משמש רק כרף עליון לקביעת גובה ההנחה.
המצב הביא לכך שכמעט כל מכונית עם עבר בליסינג או בהשכרה נמכרת במחיר נמוך משמעותית ממחיר המחירון שלה גם אם מוסיפים לשקלול את אחוזי ההפחתה המקסימליים. יתרה מזאת, המחירים האטרקטיביים של החברות הגדולות הביאו לכך שגם מוכרים פרטיים המציעים מכונית שמורה "יד ראשונה מרופא" נאלצים להוריד מחירים בצורה משמעותית כדי למכור משום שהפער שנוצר בין מחיר המחירון הרשמי למחיר שחברות ליסינג או השכרה מציעות בו את אותן מכונית בדיוק הוא כל כך גדול עד שאף אחד לא מוכן לשלם למכוניות מהמודלים האחרונים מחיר שקרוב למחירון גם ברכישה ממוכר פרטי.
אתר שמרכז מכוניות במחיר מוזל
לעתים, כשחברת ליסינג או השכרה נתקעת עם סטוק גדול היא יוצאת במבצע פרסומי בו מוצגים מחירים מוזלים ביותר ולעתים ההנחות הגדולות ניתנות בשטח באופן פרטני כדי לסגור עסקה.
המצב מגיע לשיאו בדגמים לא פופולריים שזכו לשם בעייתי או לתדמית לא אופנתית ובשוק המשומשות ניתן היום לרכוש מספר דגמי משפחתיות אוטומטיות ומאובזרות בנות שלוש שנים במחירים של בין 40 ל-50 אלף שקלים, מחירים חסרי תקדים במושגי השוק המקומי.
על רקע ההתנהלות בסגנון בזאר טורקי שמאפיינת את שוק המשומשות בארץ עלה בימים אלה לרשת אתר חדש בשם cardeal שמטרתו לחשוף בפני הציבור שלל מכוניות במחירים אטרקטיביים ביותר בהנחות של עד 50 אחוזים ממחיר המחירון הרשמי.
" מתוך הבנה שלא הרבה אנשים מוכנים היום לשלם מחיר מחירון על מכונית משומשת החלטנו להקים אתcardeal בו יוכלו האנשים שמחפשים מכוניות משומשות מחירים חסרי תקדים", מסביר מרדכי שלו, היזם של cardeal שברקורד שלו מספר מיזמים אינטרנטיים שזכו להצלחה. "המצב היום הוא שלפעמים יש כל מיני מבצעים נקודתיים על דגם זה או אחר שזוכים לפרסום פה ושם. הרעיון שלנו הוא להיות זירה שמצד אחד תאפשר לסוכנויות המכירה להגיע לציבור גדול של מחפשי משומשות עם מבצעים מיוחדים או אפילו מכוניות בודדות במחיר מיוחד ומצד שני תאפשר ללקוחות המחפשים מכונית משומשת במחיר טוב להגיע למכוניות במחירים הכי נמוכים בלי לעבור סוכן אחרי סוכן ובלי להתמקח".
במחיר הנכון לכל מכונית יש רוכש
שלו מסביר שהוא לא מפחד מתדמית בעייתית של אתר בו מרבית ההצעות הן לכלי רכב "עם סיפור" כמו דגמים לא פופולריים, עבר בחברת השכרה או ליסינג, קילומטרז' גבוה או תאונות. "במחיר הנכון לכל מוצר יש קונה. ברור שרכב מליסינג עם קילומטרז' גבוה במחיר מלא זאת עסקה לא כדאית אבל עם ישראל אוהב ומחפש מציאות ואם מציעים לו מכונית שאמנם נסעה הרבה אך ממודל חדיש עם ותק של שנים ספורות על הכביש וב-50 אחוז ממחיר המחירון הרשמי זה כבר הופך להיות דיל מאוד אטרקטיבי", מסכם שלו.
בשלב זה האתר חושף את הגולשים לכמה מאות כלי רכב המוצעים למכירה על ידי סוכנויות גדולות למכירת משומשות תוך שהוא מסווג את כלי הרכב לפי אחוזי ההנחה ממחיר המחירון שלהן, מ-15 אחוזים ועד להנחה של 50(!) אחוזים.
"זו רק ראשית הדרך ואנו במשא ומתן עם כמה סוכנויות טרייד אין גדולות וחברות ליסינג", מבהיר שלו. "בנוסף חשוב לציין ש-cardeal היא לא המוכרת של הרכבים אלא רק משמשת פלטפורמה להצגתם".
כעת נותר לראות האם האתר שמציג את כלי הרכב בסגנון המזכיר מאוד אתרי קופונים יעזור להעיר את שוק המשומשות הרדום כמו שאתרי הקופונים עשו ללא מעט עסקים במשק, או שבמקרה של שוק המשומשות המקומי השמרן הלקוחות יפחדו לגעת במכונית שמראש המוכר שלה הפחית אחוזים כל כך רבים ממחירה.
>> מדריך: ככה תקנו מכונית משומשת ותישארו בחיים