מכוניות בנמל (צילום: נעם וינד)
מקור הכנסה משמעותי ביותר לקופת המדינה|צילום: נעם וינד

בסוף השבוע האחרון סקרנו כאן בהרחבה את ההיצע המגוון העומד היום בפני קהל רוכשי המכוניות בישראל המעוניינים להצטייד במכונית חדשה, כולל ניילונים על המושבים, במחירים של בין 60-80 אלף שקלים.

אך יתכן כי בקרוב החגיגה הזו במונחי השוק המקומי הולכת להסתיים בעקבות כוונה לצמצום הטבות המס מהן נהנוות מכוניות קטנות שתוביל בפועל לעליית מחיריהן באלפי שקלים. 

כפי שהסברנו בעבר, עליית הפופולריות של המכוניות הקטנות התרחשה על רקע כניסתן לתוקף ב-2009 של תקנות המיסוי הירוק המעניקות הטבות מס למכוניות לא מזהמות.

מהתקנות החדשות נהנו בעיקר מכוניות המיני הקטנטנות ובניגוד לציפיות הקהל הישראלי הסתער על המציאה ומסגמנט חסר חשיבות שכלל לא יותר מכמה מאות מכוניות בשנה הפכו המכוניות הללו ללחמניה החמה ביותר בשוק הרכב הישראלי עם נתח שוק של כעשרה אחוזים.

לפני כשנה נישת מכוניות התקציב התרחבה כשלמכוניות המיני העירוניות נוספו גרסאות ידניות מוזלות למכוניות סופר מיני רבות שאפשרו ללקוחות להצטייד, במחיר של ויתור על גיר אוטומטי, במכונית שכבר מרגישה "יותר אוטו" ויכולה להוות תחליף של ממש למשפחומטית האייקונית.

לכאורה, השינוי במבנה השוק הישראלי ועלייתן על הכביש של יותר ויותר מכוניות חסכוניות ולא מזהמות אמור היה לשמח את מי שיזמו את תקנות המיסוי הירוק אבל בחודשים האחרונים ולמרות שעדיין המיסוי על כלי רכב חדשים בישראל הוא מהגבוהים בעולם, יותר ויותר גורמים ברשות המסים מציינים שהגיע הזמן לעדכן את תקנות המיסוי הירוק ולסיים את החגיגה.

שמירה על הסביבה? צדק חברתי והטבה עם מעמד הביניים הכורע תחת נטל המסים ויוקר המחייה? מסתבר שכל אלה ממש לא מעניינים את אנשי רשות המסים ששוקדים בימים אלה, בשילוב צוות מומחים, על נוסחא חדשה לחישוב מדרגות הזיכוי השונות, מקבוצת זיהום 1 ועד 15 שתכלול שינוי והחמרת הקריטריונים שיובילו לצמצום משמעותי בהטבת המס שכלי רכב רבים זכאים לה. 

קיה פיקנטו (צילום: נעם וינד)
נראה כי לדעת רשות המסים הרפורמה הצליחה יותר מדי|צילום: נעם וינד

מה זה בדיוק מיסוי ירוק? 

כדי להבין במה בדיוק דברים אמורים יש לחזור לרעיון שעמד בבסיסן של התקנות המקוריות שנכנסו לתוקף באוגוסט 2009, לפני 3 שנים.

בהתאם למגמות דומות ברחבי העולם, הוחלט להתאים בין אחוזי המס אותם משלמים רוכשי המכוניות לבין מידת הידידותיות של המכוניות לסביבה. הכוונה הייתה לגרום לכך שרוכשי רכבים מזהמים כמו ג'יפים ומכוניות יוקרה ישלמו יותר ורוכשי מכוניות קטנות וחסכוניות ישלמו פחות מס.

בהתאם לכך הועלה שיעור מס הקנייה על כלל כלי הרכב החדשים מ-75 ל-82 אחוזים ונקבע מדד זיהום אוויר בין 15 מדרגות שלפיו ובהתאם לרכב שירכשו יזוכו רוכשי המכונית בהטבה.

כדי לא לעורר סערה גדולה מדי בקרב הציבור הנוסחא הסבוכה והיחודית לישראל ומדרגות המיסוי השונות חושבו כך שמחיריהן של המשפחתיות הפופולריות (דוגמת מאזדה 3) כמעט ולא השתנו. בנוסף, מתוך ניתוח מבנהו של השוק הוחלט כי ההטבה לרכבים ידידותיים לסביבה תינתן במדרגות שקליות קבועות של עד 15 אלף שקלים ולא באחוזים ממחירו של כל רכב – כשהרעיון הוא למנוע כל סיכוי שהתקנות החדשות יגרמו לירידת ההכנסות ממיסי קניה על כלי רכב חדשים, המוערכות בכ-9 מיליארד שקלים בשנה.

אלא שבעוד ששיטת החישוב הזו התבססה על שוק בו מכוניות משפחתיות תופסות כ-70 אחוזים מכלל המכירות היא לא ממש לקחה בחשבון עליה חדה בפופולריות של מכוניות מיני קטנטנות וגרסאות בסיסיות למכוניות סופר מיני.

מכוניות אלו, שמחירן בשערי המפעל הוא נמוך מלכתחילה, נהנו פתאום מהטבת מס (בהתאם למדד הזיהום) בסכומים של בין עשרת אלפים ל-15 אלף שקלים שבפועל גרמה למצב בו המס ששולם עליהן היה נמוך בעשרות אחוזים מזה שהוטל עליהן לפני כניסת תקנות המיסוי הירוק לתוקף.

פורד פיאסטה מול סוזוקי סוויפט (צילום: נעם וינד)
בפני הלקוח הישראלי ניצב היום מגוון מרשים של מכוניות במחירים של בין 60-80 אלף שקלים |צילום: נעם וינד

הצלחה מפתיעה לרפורמה בניגוד לציפיות רשות המסים 

בהתאם לכך נוצר מצב בו היבואנים יכלו להציע ללקוחות את אותם רכבים קטנים וחסכוניים במחירים חסרי תקדים במונחי השוק הישראלי ונוצר פער מחיר משמעותי ביותר בין מחיר מכוניות אלו למחירהן של המשפחתיות הפופולריות.
וכך, לבד מעליה חדה בנתוני המכירות של המכוניות הקטנות, נרשמה ירידה משמעותית בהיקפי המכירות של המכוניות המשפחתיות המזהמות יותר שהיוו מקור הכנסה חשוב לאוצר המדינה.

כפי שציינו, באוצר לא ממש מרוצים מהצלחה היתרה של הרפורמה, ובימים הקרובים צפויים להיפגש אנשי רשות המסים עם יבואני הרכב ולהציג בפניהם את נוסחת המיסוי הירוק החדשה שתבהיר לכולם שעם כל הכבוד לאיכות הסביבה, השמירה עליה תפסיק בקרוב להיות על חשבון המדינה.

הלהיטים בשוק "רכבי התקציב"

אסף בר- שי עורך אתר הרכב "מוטוקאר" מוסר שבמחצית הראשונה של שנת 2012 נמסרו בישראל קרוב ל-11 אלף מכוניות מיני עירוניות המהוות כמעט 10 אחוזים מסך כלל שוק הרכב. הלהיטם הגדולים בסגמנט הם 

1. קיה פיקנטו, 3,118 מכירות
2. יונדאי i10, עם  1,530
3. סוזוקי אלטו, עם  1,284
4. פיז'ו 107, עם 1,252
5. שברולט ספארק,עם 859

מאז ראשית השנה נמסרו בישראל כ-16 אלף מכוניות סופר-מיני בגרסאות ידניות ואוטומטיות. הלהיטים של הסגמנט הזה מגעים בעיקר מקרב נישת מכוניות התקציב בטווח המחירים של בין 70 ל-80 אלף שקלים.

1. סיאט איביזה, 2,654 מכירות
2. סקודה פאביה, 1,648
3. אופל קורסה, 516
4. פולקסוואגן פולו, 501
5. פורד פיאסטה, 263

 

>> מסכנות ועדת זליכה – מהפכה בשוק הרכב? לא בטוח

כביש איילון (צילום: אורטל דהן)
ידידותיים לסביבה - אבל לא על חשבון קופת המדינה |צילום: אורטל דהן