נתיבי איילון - בחום (צילום: אייל בן יעיש)
"נסיעה של 30 שקלים עלתה 90 או 120 שקלים"|צילום: אייל בן יעיש
הגשם יורד בלי הפסקה ובמשך תשע שעות ציר התנועה המרכזי של ישראל – האילון – היה סגור לתנועה. פקקים ועומסים כבדים מורגשים במשך כל היום באזור תל אביב והמשטרה המליצה שלא להגיע לעיר. אם אתה נהג מונית, למשל, אתה לא יכול להימנע מכך. "נסיעה של 30 שקלים עלתה 90 או 120 שקלים", אומר איציק לוי, נהג מונית ב"פוינט מוניות והסעות".

איציק מודה שחש אי נוחות לדרוש תשלום כה גבוה מהנוסעים. "סימנה לי ברחוב אישה מבוגרת שהייתה לחוצה להגיע לתור אצל הרופא. הייתה צריכה לאבן גבירול ממגדל המאה. אמרתי לה, תשמעי, זה ייקח המון זמן, עלול לעלות הרבה. היא עלתה בכל זאת, אמרה 'אולי הרופא בכל זאת יקבל אותי'. בדרך כלל בשעת הבוקר העמוס לכאורה זה לוקח 12 דקות, והפעם זה לקח למעלה משעה והגיע לסכום של 120 שקלים. לא נעים לקחת סכום כזה מאדם מבוגר. היא אמרה שהיא מעריכה את זה שאמרתי לה לפני שזה ייצא יקר, אבל שחבל שהיא לא הקשיבה".

הנסיעה הבאה שלו הייתה עם סטודנט שהיה צריך להגיע מאבן גבירול לאוניברסיטה ברמת אביב. "זו נסיעה של 40 שקלים והוא שילם 90, ובסוף לא הגיע בזמן להרצאה. למזלו, צלצלו אליו בדרך שגם המרצה לא הגיע".

אז עשית קופה, לא?
"ממש לא יצא לי משתלם. עשיתי שש נסיעות בסך הכול. כל נסיעה שעה. נהג מונית צריך לעשות כמה שיותר מוניות בשעה כי המונה הרי מתחיל בסכום מסוים, עוד לא נסעת וכבר זה 13.80. ככל שתעשה נסיעות יותר קצרות המונה יתחיל יותר פעמים".

מונית בגשם
"הצלחתי לעשות רק שש נסיעות, זה לא משתלם"
חיים עובד, נהג "בגט טקסי", זוכר ימים גשומים וגרועים יותר: "אני נהג אגד לשעבר, אני זוכר איך היה לפני 15 שנה, כשהמים געשו ורעשו באיילון. הייתי אמור לנסוע מהתחנה המרכזית בתל אביב לכיוון נתניה, לקח לי 4 שעות להגיע עד בית ידיעות אחרונות ליד עזריאלי. מה שקורה עכשיו זה לא סימפטי, אבל לא חדש".

"אני עשיתי חשבון היכן יהיו לי הכי פחות עומסים", אומר חיים. "קיוויתי שזה יבוא לעזרתי. לקחתי בבוקר נסיעה לכיוון נתב"ג וברחתי מתל אביב. בכל זאת, לקח לי שעה להגיע אליהם ועוד שעה לנתב"ג. אלה לקוחות בהסדר, המחיר קבוע מראש, אז גם לא הרווחתי על זה יותר".

העונש של נהגי המוניות ביום כזה: "נסיעה בהסדר"

אלי אוחנה, גם הוא מחברת "גט טקסי", מספר שהוא "נפל" על נסיעה בהסדר, "מגבעתיים ליגאל אלון לקח לי שעה ו-20 דקות בבוקר והלקוחה שילמה על זה רק 45 שקלים. לפעמים אתה מפסיד ולפעמים אתה מרוויח, אין מה לעשות, ככה זה בימים של גשם. אני משתדל לעשות את שאר הנסיעות צ'יק צ'ק שלא יעברו בכל מקרה את ה-40 שקלים, כי בכל זאת אינטרס שלי לעשות כמה שיותר נסיעות בשעה".

שטפונות בכביש (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
בורחים מתל אביב|תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

איתרע מזלם לא רק של אלה שמסיעים נוסעים בהסדר, אלא גם של נהגי מוניות השירות. "זו חצי נחמה", מצחקק איציק. "פגשתי חבר, נהג מונית מנצרת בקווי שירות - לקח לו מנצרת לתל אביב ארבע שעות. וזה שירות גם ככה... גמר לו את היום".

"אני הרבה שנים בענף ואני לא זוכר יום כזה", מוסיף איציק. "גם לא בחורף 1992. היום יצאו כאילו עולם כמנהגו נוהג ופשוט נתקעו עם המכוניות. אז הכבישים היו ריקים. אני עליתי לירושלים בזמנו, נתקעתי בסופת שלגים וחזרתי. הגעתי לתל אביב עם שלג על הגג שעוד לא נמס מרוב שהדרך הייתה פנויה".

פי שלושה קריאות מביום רגיל

דניאל עטיה, דווקא מפתיע עם המספרים: "אני כבר הספקתי עד עכשיו מעל 20 נסיעות בתוך תל אביב. "זה יום עמוס ביותר. יש פי שלושה קריאות מביום רגיל".

אבל יש פקקים, אז איך ייתכן?
"אני אלוף בלאתר כבישים פנימיים. אפילו הספקתי להיות בהרצליה ואני בדרך חזרה ואני בדרך לעוד לקוחות. גם המחיר לא עלה במיוחד. הנסיעה בהרצליה עמדה בסך הכול על 70 שקלים שזה מחיר של נסיעה רגילה ללא פקקים, פשוט נסעתי דרך בני אפרים ולא נמיר כדי לסיים כמה שיותר מהר.

"היו כמה לקוחות שביקשו ללא מונה אז לפנים משורת הדין קבעתי מחיר והם קיבלו חשבונית. בימים כאלה לא בוחנים אם מרווחים ומפסידים, שירות הלקוחות שלנו יותר חשוב. היותר נסיעות פיצו על נסיעות שהיו קצת יותר ארוכות.".

מוטי הספרי, מנכ"ל "גט טקסי", מסכם את הפעילות בשעות הבוקר כך: "מה שאנחנו חווים זה אלמנט סוף שבוע משודרג שבא לידי ביטוי בפי 3 הזמנות מביום רגיל. בנוסף אנחנו רואים קצב הורדות כפול של האפליקציה שלנו שמתורגם ליותר מחמישים אחוז נסיעות ראשונות של משתמשים".

"לאור המצב בכבישים והדרישה מצד הלקוחות שלנו, הוספנו נהגים על הכבישים, ונכון לעכשיו יש יותר נהגים עובדים במשמרת מהממוצע של יום רגיל. עם כל זאת, הנהגים שלנו עובדים בתפוסה מלאה וללא הפסקה. אנו מנסים לתת מענה לכל הלקוחות שלנו ולהשאיר אותם יבשים ומרוצים".