סיטרואן C1 (צילום: נעם וינד)
סיטרואן C1 |צילום: נעם וינד

כמה שעות אחרי שמחירי הדלק בישראל הגיעו לשיא של כל הזמנים וכשכל נסיעה במשפחומטית הפכה לחוויה כואבת במיוחד אנו מתבשרים שהיבוא של אחת המכוניות החסכוניות, הזולות והחינניות בישראל מופסק לאלתר בהוראת משרד התחבורה.

מדובר בסיטרואן C1 שנחתה כאן רק לפני כחודשיים ועוררה עניין רב בנישת הקטנטנות הזולות.
על פי טענת היבואנית, חברת לובינסקי, משרד התחבורה משך את רישיון היבוא של הC1 עקב דרישה לעמוד בתקן הגנה על הולכי רגל בעת תאונה, דרישה שנוספה לדרישות משרד התחבורה בשנת 2010.

מקורה של הטעות הוא באי הבנה של סיטרואן במילוי טפסי היבוא הרלוונטיים, שנבעה מכך שה-C1 עומדת באופן מלא בתקינה האירופית. כאמור, משרד התחבורה לא השתכנע והחליט להורות על הפסקת היבוא.

האם משרד התחבורה הציל אתנו ממכונית מסוכנת? לא בטוח. בדיקה קצרה באתר איגוד הבטיחות האירופאי NCAP מגלה דווקא תוצאות סבירות פלוס להן זכתה הקטנטונת של סיטרואן. על פי הדירוג של האיגוד (על פי מדרג הציונים למכוניות שנבחנו עד 2009) היא זכתה לציון של 4 מתוך 5 כוכבי בטיחות לנוסעים (חשוב לציין, הדגם שנבחן צויד בשתי כריות אוויר ולארץ המכונית הגיעה כשהיא באבזור בטיחות עדיף שכלל שש כריות אוויר) וציון סביר למדי של 2 מתוך 4 בהגנה על הולכי רגל במקרה של תאונה, ציון לו זוכות מכוניות רבות המיובאות לארץ.

סיטרואן C1 (צילום: נעם וינד)
רחובות הכרך הישראלי דווקא התאימו לה|צילום: נעם וינד

על פי התקינה האירופאית אין שום בעיה עם עם הסיטרואן C1 ושתי אחיותיה התאומות, הטויוטה אייגו והפיג'ו 107. השיווק של כולן נמשך בכל מדינות היבשת.
יתרה מזאת, חשוב לציין גם כי רוב דגמי המכוניות החדשות הנמכרים בימים אלה בישראל אינם עומדים בתקן  המעודכן להגנה על הולכי רגל, אך כיוון שזכו לאישור יבוא לפני שנת 2010 שיווקם ימשך ללא הגבלה.

הפרדוקס מגיע לשיאו כשהיבוא של אחותה התאומה של הC1, הפיג'ו 107, ששיווקה החל לפני תחילת 2010 ימשך ללא בעיה, ממש כמו שיווקן של מרבית מתחרותיה לנישת הקטנטנות כמו הסוזוקי אלטו והפיאט פנדה המסתפקות במספר מועט של כריות אוויר וציוני בטיחות של 3 כוכבי בטיחות בהגנה על הנוסעים ובציונים לא מרשימים בהגנה על הולכי רגל.

סיטרואן C1 (צילום: נעם וינד)
פגיעה בתדמית המותג|צילום: נעם וינד

מצד אחד, יש להעריך את תקנות משרד התחבורה העומדות על כך שכל המכוניות המיובאות לישראל יהיו בטוחות ככל האפשר. ישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם שחייבו המצאותה של מערכת בקרת אחיזה (ESP) בכל רכב חדש (אגב בC1 כמובן מותקנת מערכת כזו).

מצד שני, במקרה זה לפחות, מעבר הנזק התדמיתי למותג הצרפתי, התקנות גרמו להפסקת היבוא של מכונית עם רמת בטיחות טובה בכל סטנדרט הנהוג בעולם ובפועל ההחלטה הזו תצמצם את המגוון לבעלי התקציב המוגבל ובעקיפין עלולה לגרום להם לבחור במכונית פחות בטוחה להם ולהולכי רגל במקרה של תאונה.

סיטרואן C1 (צילום: נעם וינד)
מפרט הבטיחות מרשים למדי שכלל הגה קורס, מערכת בקרת אחיזה ושש כריות אוויר|צילום: נעם וינד

>> אנחנו הספקנו להכיר אותה מקרוב: סיטרואן C1 במבחן דרכים