יד סופרת כסף מזומן (צילום: חדשות 2)
המדינה גובה מעל 8 מיליארד שקלים בשנה רק ממיסוי כלי רכב חדשים |צילום: חדשות 2

ממשלת ישראל היא האחראית המרכזית למחירי המכוניות הגבוהים בישראל, כך עולה ממחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים שפורסם אתמול (ג'). מהמחקר עולה כי מס הקנייה על רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר נדרש חיסכון משכורות של למעלה משנה לרכישת רכב ממוצע.

המחקר של המכון קובע כי "מס הקנייה בישראל הינו מהגבוהים בעולם, 83% בתוספת המע"מ והמיסוי על חלקי החילוף והמכסים - הינו בפועל למעלה מ-100%". עוד קובע המחקר כי המחיר המוזל שמקבלות חברות הליסינג וציי הרכבים לעומת האזרח הרגיל, יוצר עיוות בתמחור תוך העדפה של האוצר את חברות ציי הרכבים הגדולים.

עוד מאשים המחקר כי "המיסוי הירוק" של הממשלה, שנקבע בשנת 2010, הטיב רק עם 1.24% מכלל רוכשי הרכבים, כאשר למרבית הרכבים עלה שיעור המס. במכון ירושלים מצביעים על כך שגם במס הקנייה על רכבים, האוצר היטיב עם המיעוט ופגע ברוב.

"רוב האזרחים משלמים מס גבוה יותר"

"תחילה הבטיח כי יוזיל את מס הקנייה ל-75%, ובהמשך אף ל-72%", כותבת קרן הראל-הררי, כלכלנית במכון. "אולם ב-2010 הועברה רפורמת 'המיסוי הירוק' - לפיה עלה מס הקנייה ל-83% וניתנה הטבה במקביל לפי מידת זיהום הרכב. כך שרק המכוניות הנחשבות ללא מזהמות כלל זוכות לשיעורים נמוכים של מס עד לכדי 30%, ורוב האזרחים בישראל משלמים מס גבוה יותר על רכבם".

עוד עולה מהמחקר, כי שיעור המס המוטל בישראל על רכבים גבוה פי 5 מאשר ברוב מדינות אירופה. במדינות כמו צרפת, איטליה, גרמניה ולוקסמבורג, נגבה רק מע"מ על רכבים ללא מיסים אחרים על הרכב או חלקי החילוף שלו.

מכוניות חדשות במגרש (צילום: נעם וינד)
האם המאבק החברתי יביא לשינוי באחוזי המס המטורפים על כלי רכב, דלק וחלקי חילוף? |צילום: נעם וינד

בישראל: פחות מכוניות פר תושב מאשר בעולם

עוד מבהירים במחקר כי על ייבוא מסחרי של רכב לישראל מוטל "כפל מיסים: מכס, מס קנייה, ומע"מ". מנתוני האוצר, כך מוסרים במכון ירושלים, עולה כי על רכב נוסעים מוטלים מיסים בשיעור של בין 113% ל-128%, המובילה לרמת מינוע של רכבים בישראל מהנמוכות במדינות העולם המפותחות: בישראל ישנם כ-325 רכבים ל-1,000 איש, לעומת כ-500 במדינות האיחוד האירופי.

 גם בענף הרכב בישראל, כמו בענפים רבים, קיימת בעיה של תחרותיות - עם מספר מועט של יבואנים, כך עולה מהמחקר. "סך הכל פועלות בענף כ-20 קבוצות יבואנים הרשומות באיגוד יבואני הרכב. כ-7 עד 9 קבוצות יבואנים מובילות מייבאות את רוב הרכבים לישראל, כאשר ארבעת היבואנים הגדולים אחראיים ליותר מ-50% מהיקף המסירות של הרכבים".

 

מספר כלי הרכב בישראל פר נפש לעומת העולם (צילום: גלובס)
צילום: גלובס

>> איזה מכוניות אפשר לקנות בעולם במחיר של מכונית משפחתית אפרורית בישראל