נתיבי איילון (צילום: עודד קרני)
אם זה נראה כמו פקק, עמוס כמו פקק ומעצבן כמו פקק - כנראה זה באמת פקק|צילום: עודד קרני

נמאס לכם לזחול (במקרה הטוב) כל בוקר בכביש 1 בחלק הצר מנתב"ג שהופך כמעט מדי יום לצוואר בקבוק בלתי אפשרי בדרך לתל אביב? יש לנו בשורות בשבילכם! בקרוב יעמוד לרשותכם חולץ פקקים איכותי, רק כדאי שתכינו את המעות מראש - מדובר בפותחן יוקרתי ביותר.

הבוקר יוצא לדרך פרויקט "הנתיב המהיר". טוב לא בדיוק, כי כמו תמיד בישראל  יש עיכובים ובירוקרטיה של הרגע האחרון, אבל היום נפתחים המוקד הטלפוני ואתר האינטרנט המאפשרים הצטרפות לקהל המינויים של הנתיב המהיר לתל אביב שיחבר בין מחלף נמל התעופה בן גוריון למחלף קיבוץ גלויות באיילון צפון.

נתיב האגרה אמור לאפשר נסיעה מהירה נטולת עיכובים בתשלום למנויים שירשמו מראש וגם לשמש כנתיב תחבורה ציבורית, ללא תשלום אגרה, לאוטובוסים וכלי רכב פרטיים בהם ייסעו לפחות ארבעה בני אדם. מטרתו המוצהרת - לעודד "תחבורה ציבורית וירוקה" ולהוריד את מספר כלי הרכב על הכביש על מנת להקל את הגישה לתל אביב בשעות הבוקר. בפועל מקווים המפעילים, שפיר הנדסה, למשוך כמה שיותר נהגים פרטיים להשתמש בנתיב  כדי להחזיר את עלויות סלילת הנתיב בזמן הקצר ביותר.

בדומה לכביש 6, חוצה ישראל, גם בפרויקט הרחבת אחד מעורקי התחבורה הראשיים בישראל בחרה המדינה להעביר את הביצוע לחברה חיצונית שתישא במקומה בעלויות הקמת התשתיות בתמורה לדמי אגרה אותם תוכל לגבות מהנהגים.  

פקק בכביש מהיר (צילום: SXC)
מראה יומיומי בכביש ירושלים - תל אביב|צילום: SXC

עד מתי הנהגים ימשיכו לתפקד כ"פרה חולבת" 

יהיו שיטענו שבישראל בה אחוזי המיסוי שהמדינה גובה מענף התחבורה (מיסי יבוא ומע"מ על מכוניות, מס גבוה על הדלק, אגרות רישוי ובקרוב גם מסחטת הכספים בדמות מצלמות המהירות האוטומטיות) הם מהגבוהים בעולם, מין הראוי שתשתית הכבישים תהיה מצוינת ולא תחייב את ציבור הנהגים לשלם עוד כסף בעבור הזכות להשתמש בה, אך כמו שהוכח במקרה של כביש 6, על אף שהישראלי הממוצע לא אוהב לשלם כסף על מה שאפשר לקבל בחינם מרביתם של הנהגים בחרו לחסוך את העצבים ולשלם אגרה בעבור נסיעה (במרבית המקרים) נטולת פקקים.

כאמור, החל מהבוקר ניתן להירשם ללא כל עלות, חד פעמית או חודשית, כמנוי בחברת "הנתיב המהיר" אך נראה שחניכתו של הנתיב שהייתה צפויה להתרחש בראשית דצמבר תתעכב עד למועד בלתי ידוע בתחילת 2011.

שטרות כסף (צילום: עודד קרני)
עוד הוצאה לתקציב ההחודשי|צילום: עודד קרני

פרט נוסף שאינו ידוע בשלב זה הוא גובה התשלום בעבור כל נסיעה בנתיב, בניגוד לאגרה קבועה בכביש 6 הנקבעת בהתאם למספר  קטעי הכביש בהם השתמש הנהג, ב"נתיב המהיר" לא יונהג תעריף קבוע והסכום יהיה דינמי וישתנה בהתאם למצב העומס בנתיבים החינמיים בכביש. כך במידה ובנתיבים החופשיים לא יהיה עומס תנועה כבד הנסיעה בנתיב המהיר בתשלום תהיה זולה למדי וככל הנראה תעמוד על כ-7 שקלים לרכב. במידה וייוצרו עומסי תנועה כבדים או פקקים מחירי הנסיעה בנתיב בתשלום עלולים לזנק גם ללא פחות מ-25 שקלים, כשאת התעריף המדויק בו יחויבו בעבור הנסיעה יוכלו הנהגים לראות בשלטים אלקטרוניים לפני הכניסה לנתיב.

בעוד שהפקקים בקטע כביש זה יכולים להימשך בשעות הבוקר, לעיתים קרובות, אפילו שעה, המפעילים טוענים שנסיעה ב"נתיב המהיר"  בתשלום תארך, בכמעט כל זמן נתון, לא יותר מעשר דקות. וכמו שנאמר זמן שווה (הרבה) כסף.

כביש  (צילום: אור גץ)
חלומות מגובה האספלט|צילום: אור גץ

>> הרשמה לנתיב העשירים לתל אביב בטלפון 3633* או בהקלקה על קישור זה

>> ללא אגרה - כבישי הנהיגה הכי טובים בישראל