אין תמונה
הסוף להנחות הענק שמקבלות חברות הליסינג?

כולם יודעים שבישראל מחירי המכוניות הם מהגבוהים בעולם. אמנם הסיבה המרכזית למחיר ההיסטרי של כלי הרכב בארץ היא הסכום המטורף שהמדינה גורפת מכל מכונית חדשה העולה על הכבישים בדמותם של מיסים כמו מס קניה, מכס ומע"מ המגיעים לשיעור של מעל למאה אחוזים, אבל בשנים האחרונות למשוואת המחיר הגבוה נכנס מרכיב משמעותי נוסף – חברות הליסינג שמצד אחד דורשות מיבואני הרכב הנחות משמעותיות ביותר בתמורה לרכישת כמות גדולה של רכבים ומאידך מפעילות עליהם לחץ לשמור על מחיר מחירון גבוה לצרכן הפרטי במטרה לא לפגוע בערך הציים שלהן. 

ירון זליכה (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
האם זליכה ישנה את שוק הרכב המקומי?|תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

בעקבות גל המחאה החברתית הוחלט במשרד התחבורה , לפני מספר חודשים, להקים ועדה מיוחדת שתבחן דרכים להגברת התחרותיות בענף הרכב. הועדה בראשות החשב הכללי באוצר לשעבר, ירון זליכה, נתבקשה לבחון את שלל העיוותים בשוק הרכב המקומי ולהגיש את מסקנותיה בהתאם.

TheMarker מפרסם הבוקר כי נודע לו כי אחת ההמלצות המרכזיות אותה בוחנת הועדה היא להגביל את ההנחות לחברות הליסינג ולחייב יבואנים שמעניקים הנחות גדולות להפחית את המחיר לצרכן הפרטי בהתאם.

מן הסתם, הגיוני שיבואן יעניק ללקוח גדול כמו חברת הליסינג הרוכשת ממנו מדי שנה אלפי כלי רכב מחיר נמוך מהמחיר אותו הוא גובה מצרכן פרטי הרוכש, במקרה הטוב, רכב אחד בכל מספר שנים.

עם זאת, בשנים האחרונות ההנחות הללו יצרו מצב לא הגיוני בשוק הרכב ולמעשה הלקוחות הפרטיים שילמו מחיר מנופח כדי לסבסד את הנחות הענק שניתנו לחברות הליסינג שנעו בין 10 אחוזים ועד ל-40 אחוזים ממחיר המחירון הרשמי.

יונדאי i35 (צילום: נעם וינד)
בקרוב מחיר שפוי יותר למשפחומתית של מר ישראלי?|צילום: נעם וינד

כעת בכוונת ועדת זליכה לקבוע פער מרבי בין מחיר המחירון הרשמי של מכונית לצרכן פרטי למחיר הנמוך ביותר על אותה גרסה לחברת ליסינג גדולה או לצי רכב גדול.

על פי TheMarker, הפער שיהיה מותר בין המחיר לציי הרכב לבין הפערים ללקוח פרטי טרם נקבע, אך יהיה נמוך בהרבה מההנחות הנהוגות כיום.

המטרה של המהלך הזה היא כפולה: מצד אחד הגבלת אחוזי ההנחה המרביים תקטין את העיוות והמצב בו הלקוחות הפרטיים מסבסדים את המכירות לחברות ליסינג ומאידך תוכל אף להביא להורדות מחירים ללקוח הפרטי אם יבואן מסוים יבחר לתת לחברת ליסינג עם כוח קניה גדול הנחה משמעותית.

למעשה, אל מול מצב היום בו בשוק הפרטי כל המכוניות המשפחתיות נמכרות במחיר אחיד הנע בין 115 ל-120 אלף שקלים מעתה, כיוון שמשרד התחבורה יפקח על ההנחות, יבואנים שירצו להעניק הנחה גדולה לציי רכב  יצטרכו להוריד בהתאם גם את המחיר לצרכן.

המהלך ישפיע גם על שוק המשומשות בו היום לא מעט חברות ליסינג מוכרות, כעבור מספר שנים של החכרה, מכוניות על פי מחירון המשומשות המחושב לפי המחיר הרשמי והמנופח בעוד שבפועל הן רכשו את אותן מכוניות במחיר כמעט זהה לזה אותו הן מוכרות אותן כמשומשות.

 >> מחירי המכוניות בישראל – האם תמיד היה כאן כל כך יקר?

מגרש מכירה ליסינג 4 (צילום: נעם וינד)
לא פעם חברות הליסינג מוכרות, אחרי תקופת החכרה, את הרכבים המשומשים במחיר זהה לזה שרכשו אותם כחדשים|צילום: נעם וינד