למרות החיוכים והאווירה המכובדת בין באי ועידת הרכב השנתית של "מוטו תקשורת" שנערכה אתמול, מתחת לפני השטח היה ניתן לחוש במתח הרב בין נציגי יבואניות הרכב וחברות הליסינג לבין פרופ' ירון זליכה, יו"ר הועדה לבחינת התחרותיות בענף הרכב, שהגיע לנאום בועידה.
אמנם כבר לפני מספר שבועות פרסמנו כאן חלק מהמסקנות הצפויות שהודלפו על ידי גורמים המקורבים לועדה, אך ימים לא רבים לפני פרסום המסקנות הרשמיות היה מעניין לשמוע את עיקרי ההמלצות ממקור ראשון.
זליכה אמנם החמיא לענף וציין שזו הרפורמה הראשונה בה לא ספג השמצות וניהל דו-שיח מפרה עם מרבית הגורמים אך מיד לאחר דברי הנימוסים עבר לתקיפה וציין כי הועדה זיהתה לא פחות מ-50 כשלים מבניים בענף. מפאת קוצר הזמן בחר זליכה להתייחס רק לחלק מהם ביניהם היבוא האישי, היבוא המקביל, חברות הליסינג, ריבוי מותגים בבעלות יבואן אחד ומחירוני המכוניות המשומשות.
יבוא אישי
יבוא מקביל
זילכה מציין שבין מסקנות הועדה יהיו גם מהלכים שיעזרו להסיר את הכשלים והחסמים כדי שתתאפשר תחרות נאה בשוק היבוא אך מציין כי לדעתו משם לא תצמח הישועה שתביא לשינוי של ממש במחירי המכוניות החדשות בישראל משום שמחירי הרכישה שמקבלים היבואנים הרשמיים מהיצרנים הם טובים וקשה להניח שיבואן מקביל שצריך לרכוש מכוניות מגורם שלישי יצליח להציג ללקוחות - לאחר הוספת המס, עלויות שינוע ושיווק ורווח מסוים - מחירים אטרקטיביים מספיק.
ליסינג
לועדת זליכה יש הרבה מה להגיד על ענף הליסינג ועל השפעותיו על שוק כלל שוק הרכב. זליכה מציין כי בשוק זה "יש התנהגות קרטליסטית של התאמת מחירים הגורמת ליבואנים להציג מחירי רכב מנופחים בהתאם לדרישת חברות הליסינג". לטענת זליכה המודל העסקי של חברות הליסינג בנוי היום בעיקר על מכירת ציי הרכב המשומשים ולא על התשלום השוטף של הלקוחות בתקופת החכירה. זליכה מסביר שחברות הליסינג מקבלות הנחות גדולות מיבואני הרכב על חשבון המחיר ללקוחות הפרטיים ולמעשה לאחר תקופת הליסינג מוכרים את המכוניות המשומשות במחיר קרוב למחיר הרכישה תוך שמירה על מנגנון של מחירים מלאכותיים לרכב משומש.
כדי להתמודד מול הסבסוד הצולב שהלקוח הפרטי למעשה נותן היום לחברות הליסינג הועדה מתכוונת להמליץ על נוהל חדש לפיו כל יבואן יוכל להעניק איזו הנחה שירצה לחברת ליסינג או לקוח מוסדי אך יהיה מחויב לדווח למשרד התחבורה על המחיר בו מכר דגם זה או אחר ולפי מחיר זה, בתוספת של עד לא יותר מחמישה אחוזים, יחויב היבואן למכור כמות זהה של רכבים גם ללקוחות פרטיים.
מגה יבואנים
לדברי זליכה הועדה תמליץ על כך שיבואנים רשמיים גדולים המחזיקים בנתח שוק העולה על שמונה אחוזים לא יוכלו לייבא יותר ממותג אחד (ההמלצה הזו מתייחסת לשתי שחקניות מרכזיות בענף: דלק רכב היבואנית של מאזדה, פורד ומהשנה גם ב.מ.וו וכלמוביל יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס). יבואנים בינוניים עם נתח שוק של בין 4-8 אחוזים יבואנים יורשו ליצג עד 3 מותגים ואילו יבואנים קטנים עם נתח שוק של מתחת ל-4 אחוזים יורשו לייבא מגוון של מותגים ללא הגבלה. בנוסף, יבואנים רשמיים לא יוכלו להחזיק בבעלותם חברות ליסינג ומוסכים, מלבד מוסך אחד.
מחירוני המשומשות
זליכה נכנס בצורה ישירה במחירוני הרכב ובראש וראשונה מבלי להזכיר זאת באופן מפורש בתנ"ך המשומשות של לוי יצחק. לטענתו מדובר בנושא קרדינלי המייצר חוסר שקיפות בין הצרכנים ליצרנים. זליכה מזכיר שמאז המאה השישית לפני הספירה האחריות על מידות ומשקלות היו תמיד בידי הריבון ועל כן על מנת לייצר מנגנון הגיוני ללא השפעות ולחצים חיצוניים המשקף הלכה למעשה את המחיר יש צורך להקים מאגר מידע ממשלתי מבלי להיעזר במחירונים. לטענת זליכה מכיוון שברשות המדינה יש את נתוני כל העברות הבעלות לא מסובך במיוחד ליצר מנגנון שירכז את נתוני האמת של כל העסקאות שמתבצעות במשק לשימוש הציבור.
זליכה הגיש בסוף השבוע את עיקרי המלצות הועדה לשר התחבורה ועד סוף החודש הועדה צפויה לפרסם את מסקנותיה הראשונות. האם הטלטלה העזה שזליכה מתכנן בשוק הרכב תגיע לכדי ישום או שמסקנות הועדה הזאת, כמו ועדות רבות אחרות, יגנזו בדפי ההיסטוריה? ימים יגידו.