מאזדה CX-5 הג'יפון הקומפקטי הראשון של המותג היפני הושק היום באופן רשמי בישראל עם תג מחיר של החל מ-161 אלף שקלים.
למעט אפיזודה קצרה לפני כעשור עם הטריביוט, SUV גדול בסגנון אמריקאי שלא זכה בארץ להצלחה גדולה, מעולם לא היה למאזדה בשוק המקומי נוכחות בנישת רכבי הפנאי-שטח שתופסת בשנים האחרונות תאוצה.
אם בעבר הנישה כללה בעיקר ג'מוסי שטח גדולי מימדים בשנים האחרונות השוק המקומי (כמו גם האירופאי) נוטה לכיוון של רכבי פנאי קטני מימדים מעוצבים ללא יכולות שטח של ממש המציעים בעיקר מראה מרשים במחיר של מכונית מסגמנט ה"מנהלים".
בשנה החולפת הנישה הזאת, הנשלטת בעיקר על ידי היונדאי ix35 , ניסאן קשקאי וקיה ספורטאז', תפסה כ-6 אחוזים משוק הרכב המקומי עם כ-11 אלף מסירות ב-2011. יתרה מזאת, הביקושים הערים גורמים לכך שהמכוניות בסגמנט סובלות בדרך כלל מחוסרי מלאי.
סוף סוף נוכחות של מאזדה בנישת רכבי הפנאי
רכבי הפנאי הקומפקטים הפכו בעבור רבים לתחליף מסוגנן עם נראות בולטת למשפחתית –מנהלים (כמו מאזדה 6) או שדרוג ממשפחומטית 1.6 אוטומטית ובדלק מוטורס, יבואנית מאזדה בישראל, מציינים כי בשנים האחרונות לקוחות נאמנים רבים של המותג נאלצו לצאת לרעות בשדות זרים כי לחברה פשוט לא היה מה להציע להם.
כעת כאמור המצב משתנה עם נחיתתו של ה-CX-5 שיעניק, כך על פי גיל אגמון מנכ"ל דלק רכב, אחיזה בצמרת הסגמנט האופנתי. בשלב זה בחברה לא מוכנים להתחייב על כמויות אבל משלוח ראשון עם 1000כלי רכב כבר עושה את דרכו בימים אלה לישראל.
ה-CX-5 מציג קו עיצובי חדש של החברה שבמאזדה מכנים KODO ומהווה המשך ישיר, מעט דומיננטי יותר, לרוח הזום-זום המוכרת של החברה מדגמים כמו ה-3 וה-6.
אבל החידוש האמיתי ב CX-5 נמצא מתחת לפני השטח ולמעשה מדובר ברכב הראשון שעושה שימוש בטכנולוגיה כוללת חדשה שבמאזדה מכנים סקיי-אקטיב המשלבת בין פלטפורמה חדשה הכוללת מרכב חזק במיוחד וקל משקל וליין מנועים ותיבות ההילוכים שפיתחה החברה.
מדובר במנועים שבזכות תכנון יעיל ומדויק ויחס דחיסה גבוה במיוחד (שעד כה היה קיים רק במכוניות מרוץ) יהיו יעילים יותר הן מבחינת זמניות הכוח והן מבחינת צריכת הדלק ופליטות המזהמים כל זאת מבלי להידרש לשלב טכנולוגיה יקרה ומסובכת כמו מגדשי טורבו או מערכות היברידיות.
גם בתיבת ההילוכים מאזדה הלכה נגד הזרם ובעוד מרבית היצרנים עברו לתיבת הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים מאזדה פיתחה תיבת הילוכים פלנטארית קונבנציונאלית עם 6 יחסי העברה שלטענתה מתפקדת לא פחות טוב ומהר מכל תיבת הילוכים אחרת בשוק. ה-CX-5 יגיע בגרסאות של הנעה קדמית או כפולה עם מנוע בנזין בנפח 2 ליטרים המפיק כ-155 כ"ס ומומנט של 20.1 קג"מ.
למרות שנתוני ההספק לא נשמעים מלהבים במיוחד על הנייר, בעזרת יעילות הפעולה, השילוב עם הגיר האוטומטי והמשקל העצמי הנמוך יחסית הביצועים בהחלט לא רעים והג'יפון מזנק למהירות תלת ספרתית בתוך 9.5 שניות ומציג נתון צריכת דלק משולבת רשמי של בין 14-15 קילומטרים לליטר בהתאם לגרסה.
מאובזר יותר
אמנם רכב הפנאי החדש של מאזדה יקר במעט (בין 3000-2000 שקלים) ממתחריו הישרים אך בדלק מוטורס מאמינים, שמעבר ליתרונות הטכנולוגים, ה-CX5 מציע גם חבילה של אבזור נדיב יותר אל מול מתחריו ותא נוסעים איכותי יותר. האבזור בגרסת הבסיס במחיר של 161 אלף שקלים כולל חישוקים קלים בקוטר 17', בקרת שיוט, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, מחשב דרך. כמו גם מערכת שמע משוכללת עם מסך מגע, שליטה מההגה, חיבור לנגנים וקישוריות בלוטות'. גרסת ההנעה הכפולה תכלול ברמת הבסיס (185 אלף שקלים) גם חלון בגג.
הגרסה המאובזרת (לקשרי) שתוצע ב-175 אלף שקלים לגרסת ההנעה הקדמית ו-192 אלף שקלים לגרסת ההנעה הכפולה תכלול בנוסף בין היתר חישוקים בקוטר 19' וחלון בגג (בגרסת ההנעה קדמית).
הגרסה הבכירה, פרימיום, תוצע רק עם הנעה כפולה ותעלה 209 אלף שקלים ותכלול גם ריפודי עור, מושבים עם כיוון חשמלי וחימום, מערכת שמע משוכללת של Bose עם 9 רמקולים, מצלמה אחורית וחיישני חניה היקפיים.
בדלק מוטורס מאמינים כי למרות שער הין היפני הגבוה מאזדה נמצאת בפתחה של תקופת פריצה מחודשת לצמרת השוק המקומי ומבטיחים כי עוד השנה החברה תשיק בישראל את המאזדה 6 החדשה המבוססת על דגם התצוגה המרהיב טקארי.