גלי פרוינד, סטודנטית בת 22 הצליחה להמחיש בתמונה את מה שהיא עוברת בניסעותה בקו 125: "זה קו מאוד ארוך וגם היחיד שמחבר בין צפון תל אביב לדרום העיר, יפו ובת ים", היא מספרת, "בגלל היותו קו כל כך ארוך, יש לו ביקוש מאוד גדול ולכן הוא תמיד מפוצץ. האוטובוס עוצר בתחנה, אתה מנסה לעלות, או שאתה נדחף פנימה או שאתה נופל אחורה ונשאר בתחנה. הנהג סוגר את הדלת לפעמים בברוטליות ואלו שכן מצליחים להיכנס נדחקים פנימה.
"על פי החוק אפשר להכניס עד 28 אנשים בעמידה, לכן אני גם לא מאשימה את המפעילים, שהולכים על פי התקנות שנותנת להם המדינה, ולכן גם כשיש עומס אין להם אפשרות להוסיף עוד קווים. ביום שבו צילמתי את התמונה, הצלחתי להשתחל לתוך האוטובוס. מיד אנשים צועקים עלייך שאת דוחפת אותם, או שאת לא נותנת להם לעלות על האוטובוס. כולם עצבניים. והכי גרוע זה שגם הנהג נהיה עצבני. את עומדת דחוסה ואם תהיה תאונה עם אוטובוס כזה זה יהיה אסון גדול. רק הבוקר חברה שלי הייתה עדה למקרה שאישה מבוגרת נפלה בשל צפיפות ונסיעה פרועה, היא נפצעה ופונתה באמבולנס. העניין הוא שזה ממש לא משנה מתי את עולה על האוטובוס. אני יכולה להעיד שקו 125 לא צפוף רק בשעה מסויימת. הוא צפוף גם ב-12 בצהריים, גם בבוקר, גם אחרי הצהריים וגם בשעות הערב. הקו פשוט מלא".
"אנשים מאחרים ומגיעים עצבניים לעבודה"
עמית כץ, בן 30 שנוסע באופן קבוע בקו רמת גן חיפה, הינו כבד ראיה, מה שלא מאפשר לו להוציא רישיון ועל כן אין לו ברירה אחרת מלבד התניידות באמצעות תחבורה ציבורית: "אם הייתי יכול לנהוג לא הייתי מעז לעלות על תחבורה ציבורית בארץ" הוא מסביר, "התנאים פה באמת בלתי נסבלים. רק ביום שבת האחרון נסעתי באוטובוס מרכבת מרכז בתל אביב לרמת גן בשעה 19:58, לכל הדעות לא שעת עומס. ועדיין, האוטובוס היה מפוצץ עד אפס מקום. אנשים דחסו ועלו אחד על השני.
לפני כחודש הושק שירות חדש במסגרת האפליקציה "איפה-בוס", (המספקת נתונים בזמן אמת לגבי זמני האוטובוסים וקרבתם לתחנה) שנקרא "סרדין", ובו יכולים הנוסעים להעביר דיווח בזמן אמת על מצב הצפיפות באוטובוסים, "בכדי לייצר שינוי ולהעלות את המודעות למצב הרגשנו שאנחנו חייבים להסתמך על דיווחים של נוסעים", אומר איתי חיים מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "כל הארגון הזה נולד מתוך חוויות אישיות לא נעימות, במטרה להביא לשינוי מדיניות ולהפחית את הצפיפות באוטובוסים, וכך נולד סרדין. עיקר הדיווחים שקיבלנו היו על קווים בפתח תקווה ובתל אביב, וגם על קווים 71 ו-72 בירושלים, ו-61 ו-63 בתל אביב ורמת גן. ניכר שהבעיה היא באמת במטרופולינים הגדולים, אם כי ישנם גם דיווחים על עומסים בבאר שבע, בעיקר בקווים שנוסעים לבסיסים צביאים. ביישובים אחרים בארץ הבעיה היא פחות הצפיפות ויותר הנגישות. כרגע משרד התחבורה ניזון רק מדוחות של חברת "ריבה", חברת ביקורת מקצועית לתחבורה הציבורית, אבל לא תמיד הדיווח שלה יעיל, כי הוא לא מגיע מצד נוסעים שחווים את העומס באות והרגע, ועל כך המדינה משלמת מיליוני שקלים בשנה. לעומת זאת, באמצעות אפליקציה חינמית אנחנו יכולים לייצר דיווח לא פחות טוב בעלות של אפס שקלים למשלם המיסים".
35% מהנסיעות בדן הן בדוחק גבוה
אתמול (יום ג') התקיים בכנסת כינוס של השדולה לתחבורה ציבורית בר קיימא בראשה עובדים חברי הכנסת תמר זנדברג ויריב לוין, במהלך הכינוס הוצגו נתונים שנאספו על ידי פרוייקט סרדין במהלך חודש וחצי, לפיהם בכ-45% מהנסיעות אין מקום ישיבה פנוי באוטובוסים, וכי שעות העומס הנן לא רק בשעות השיא, אלא גם בשעות הערב. מהנתונים עלה עוד, כי חברת דן היא המפעילה הצפופה ביותר עם 35% מהנסיעות בדוחק גבוה, לעומת 14.6% בחברת אגד.
"משרד התחבורה לא נותן תשובות"
"בדרך כלל, כשאת עולה לאוטובוס צפוף את מתעצבנת ובזה נגמר הסיפור. פה הרעיון הוא להדגיש שיש מכנה משותף, שזה קורה בכל שעות היום והלילה ולא רק בשעות העומס. דווקא בערב, בו אמור להיות מקום, יש צפיפות, כי יש במקביל ירידה בתדירות הקווים ונוצרים עומסים. אתמול הגיעו לדיון תושבים בכל הארץ שהעלו את המצוקות שלהם מול נציגים של משרד התחבורה, שברוב המקרים פשוט לא נתנו תשובות מספקות. הם הטילו אחריות על הרשויות המקומיות. אבל הרשויות המקומיות גם לא מטפלות בזה, בתקופתי בעיריית תל אביב ראש העיר אמר 'אני אחראי על מה שעומד, משרד התחבורה אחראי על מה שנוסע'. יש פה הטלת אחריות מוגזמת ובינתיים יש כאן תחבורה ציבורית שכמעט אי אפשר להתנייד באמצעותה".
המחאה נגד התחבורה הציבורית לא מסתיימת בפעילות השדולה ואיסוף הנתונים באמצעות האפליקציה. מחר תתקיים בתחנת הרכבת בהר הרצל בירושלים הפגנת מחאה על מצב התחבורה הציבורית בעיר, שיוזמים מספר ארגונים כמו "15 דקות", קבוצת המחאה "רכבת תקלה", התנועה הירוקה, מחוז ירושלים של מפלגת העבודה, מרצ והתעוררות.
משרד התחבורה: הרשויות אינן משתפות פעולה עם הקמת תשתיות מתאימות
"חברת דן מעניקה את השירותים שלה במטרופולין המורכב, הפקוק והסבוך ביותר בישראל, ואולי גם אחד הבעייתים בעולם המערבי כולו", אומר לנו בתגובה דובר חברת "דן", איתן פיקסמן, "אני לא מכיר נהגי רכב ציבורי שמעניקים שירות בתשתית או ברחובות ברמה כזאת של צפיפות כמעט בלתי אפשרית. לא רק בשעות העומס, אלא לאורך היום כולו.
"אין מדינה מתוקנת בעולם שאין בה נתיבים בלעדיים עם אכיפה אמיתית, שמאפשרת מהירות מסחרית גבוהה לאוטובוסים. גם אם נוסיף לצי האוטובוסים שלנו אוטובוסים נוספים הם עדיין יהיו בתוך הסבך הבלתי פוסק של הפקקים. אנחנו מברכים על כל ביקורת במיוחד כשהיא באה מהלקוחות שלנו, אתם תמשיכו לבקר אותנו ואנחנו נמשיך להשתפרד ולשרדג את התחוברה הציבורית".
וממשרד התחבורה נמסר בעקבות פנייתנו: "משרד התחבורה מודע לעומסים כאלו ואחרים בשעות מסוימות במהלך היום ופועל נמרצות להוספת שירות ושיפור רמת השירות באותם קווים, וזאת בשני אופנים: האחד, הוספת נסיעות בקווים מסויימים והשני הוספת קוים חדשים. במקביל נקדם בעתיד תכנית להוספת תשתיות תחבורה ציבורית כגון מסלולים ייעודיים ומתן העדפה שבמסגרתה תעלה אמינות השירות ויהיה ניצול טוב יותר של השירות הקיים. ישנו קושי כיום בהקמת תשתיות שכאלו לאור חוסר שיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות, המקשה על שיפור מיידי של המצב"
משרד התחבורה: הרשויות אינן משתפות פעולה עם הקמת תשתיות מתאימות