פלטפורמות מודולריות הפכו לאחרונה לטרנד הלוהט בעולם הרכב ונראה שכדי להרגיע את בעלי המניות כל יצרן רוצה לדווח שיש לו אחת שכזו בארסנל. פלטפורמה או רצפה היא למעשה השלד של המכונית ("שאסי" בלשון העם) אליו מחוברים המרכב וחלק ניכר מהמכלולים. למרות שכבר לפני שני עשורים וחצי היו דגמי רכבים שונים שחלקו פלטפורמה משותפת, בעת האחרונה נעשתה בתחום זה כברת דרך משמעותית המרחיבה עד מאוד היכולת של פלטפורמה אחת להיות גמישה ורבגונית כדי להתאים לדגמים רבים.

קונצרן פולקסווגן משתמש כבר שנים בפלטפורמות משותפות למגוון דגמים אך לפני כשנה וחצי הציג פלטפורמה בשם MQB שייחודה הוא באפשרות להשתמש בה למגוון גדול של תצורות מרכב באורך, רוחב ובסיס גלגלים שונים. בין היתר, גם מערך המתלים מאפשר קומבינציות רבות כשלמעשה הדבר היחידי שלא משתנה הוא מקומו הרוחבי של המנוע. היתרון בפלטפורמה גמישה שכזו הוא שאותו תכנון בסיסי מתאים למגוון רחב של דגמים, מה שגם מוזיל ומקצר משמעותית את תהליך התכנון והייצור.

לפני מספר חודשים גם קונצרן PSA (פיג'ו-סיטרואן) הציג פלטפורמה מודולרית משלו וכעת גם רנו, יחד עם שותפתה היפנית ניסאן, מצטרפת לחגיגת הרצפות הגמישות.

 

רנו
מאפשרת לשמש בסיס לדגמים בגדלים שונים

שותפות פלטפורמות אינה זרה למותגי רנו וניסאן שדגמים רבים שלהם חולקים את אותה פלטפורמה, אבל כעת בקונצרן הצרפתי-יפני מכריזים על פלטפורמת CMF (ראשי תיבות של     CommonModule Family). שתשמש במקביל מכוניות בסגמנט הסופר מיני, המשפחתיות, רכבי המנהלים, המיניוואנים והג'יפונים.

המכונית הראשונה שצפויה להתבסס על הפלטפורמה היא הניסאן רוג (ROGUE) החדש (הגרסה האמריקאית לג'יפון הפופולרי קשקאי) שיראה אור לקראת סוף השנה כשאחריו יושק האקס-טרייל המעט יותר קרבי. באגף הצרפתי הפלטפורמה תשמש בשלב ראשון את הדור הבא של הלגונה והסניק שיוצגו בשנה הבאה.
גורמים בקונצרן מציינים כי הפלטפורמה החדשה צפויה לסייע לרנו ולניסאן להוזיל את עלויות הפיתוח והייצור בכ-30 עד 40 אחוזים. לצערנו, את מחיר הרכישה זה בוודאי לא יוזיל באחוזים דומים.

בינתיים, עד שדגמים ראשונים של רכבים המבוססים על הפלטפורמה החדשה יגיעו לשווקים, רנו מציגה, באיחור לא אופנתי, מתיחת פנים לקרוסאובר שלה - הקוליאוס שמיוצר בקוריאה בשיתוף סמסונג. 
מתיחת הפנים אמורה לשדרג את העיצוב שכבר עם השקת הרכב ב-2008 היה נקודה שנויה במחלוקת שגרמה למכירות הדגם לדשדש, זאת על אף שבשאר התחומים הוא הציג יכולות לא רעות בכלל. בהודעתה לעיתונות רנו טוענת שחזית הקוליאוס החדש מיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של החברה.

לטעמנו, בחברה מעט נסחפים ועל אף שללא ספק הקוליאוס נראה פחות גרוע מבעבר, עדיין לא נראה שיש לו את הלוק העדכני שהשוק דורש.

אין תמונה
הדגם הראשון שיעשה שימוש בפלטפורמה יהיה הדור הבא של הקשקאי

 גם תא הנוסעים זכה לשינוים מועטים (מדי) שעיקרם מערכת המולטימדיה R-LINK החדשה של רנו עם מסך מגע בגודל 7" ומערכת להתראה מפני רכבים הנמצאים בשטחים המתים. בהיצע המנועים אין שינוי עם 2.0 ליטר טורבו דיזל בהספק 150 ו-175 כ"ס והגרסה הרלוונטית לשוק הישראלי עם מנוע בנזין 2.5 ליטר ו-170 כ"ס בשידוך להנעה קדמית או כפולה. 
מתיחת הפנים של הקוליאוס צפויה להגיע ארצה בשנה הבאה, אבל נראה כי אל מול מכוניות כמו הקליאו החדשה והקפצ'ור, יהיה לו קשה לבלוט באולם התצוגה.

>> להיט בטוח: רנו קפצ'ור במבחן