מי תהיה מכונית השנה? בשבוע שעבר אנו ב-mako רכב בחרנו את מכונית השנה בישראל ואתמול פורסמו המועמדות הסופיות בתחרות ”Car of the Year".
התחרות, המתקיימת מאז שנת 1964, נחשבת לתחרות הרכב המפורסמת בעולם ולתואר היוקרתי ביותר בו מכונית יכולה לזכות.
למעשה מדובר בתחרות אירופאית ובחירת הזוכות נעשית על ידי חבר שופטים המורכב מ-59 עיתונאים העוסקים בתחום המוטורי מ-23 מדינות אירופאיות.
למרות ההרכב המקצועי המרשים של חבר השופטים לא פעם נשמעת ביקורת על הבחירות של השופטים שלעיתים מעניקות את הפרס למכוניות לא משמעותית באמת בעבור עולם הרכב או מיצובו של היצרן שלהן בעתיד. במשך קרוב ל-50 שנים הבחירות של חבר השופטים התפרסמו לקראת סופה של השנה, בסוף חודש נובמבר, אך החל מהשנה החליטו המארגנים, ככל הנראה כדי לזכות לחשיפה רבה יותר, לשנות את מועד ההכרזה לחודש מרץ ולקיים אותה בתערוכת הרכב בז'נבה.
כנהוג, הרשימה הראשונית הכוללת כמה עשרות מועמדות (35 בשנה זו) צומצמה על ידי חבר השופטים וכאמור אתמול פרסמו שבע המועמדות הסופיות לתואר. בין המועמדות אפשר לפגוש 3 מכוניות קטנות, משפחתית קומפקטית, ג'יפון פרימיום, רכב מסוגנן ומכונית היברידית-חשמלית מתקדמת.
ריינג' רובר איווק
בחברה הבריטית-הודית הבינו שעם כל הכבוד לשם ולמסורת הזמנים השתנו והיום יש פחות ופחות לקוחות המחפשים רכב שטח אמיתי וענק בניחוח פרימיום והרבה יותר לקוחות שמחפשים רכב פרימיום לא גדול במיוחד בניחוח שטח.
הפרויקט של האיווק כלל נטישה של חלק מהמאפיינים הכי משמעותיים של לנד/ריינג' רובר, מנוע של פורד וכוכבת פופ לשעבר בדמותה של פוש ספייס, הלא היא ויקטוריה בקהאם, בתור יועצת. למרות שזה נשמע כמו מיש-מש ממש רע, האיווק היא אחת המכוניות המלהיבות שפגשנו לאחרונה.
טויוטה יאריס
הדור השלישי של הסופר מיני הפופולרית של טויוטה אמנם קצת פחות מקורי ופורץ דרך מהיאריס הראשונה שהוצגה ב-99 אך מציג שיפור בכל תחום עם מרחב פנימי מכובד, אבזור נדיב ומנועים עם נתוני פליטת מזהמים נמוכים במיוחד. גרסה היברידית שתוצג בהמשך השנה צפויה להציג נתוני פליטת מזהמים שיציבו סטנדרט חדש בתחום.
פיאט פנדה
הפנדה זכתה כבר בתואר מכונית השנה ב-2004 ומאז היא מובילה את המכירות בסגמנט הקטנטנות באירופה. הדור החדש שהוצג במהלך השנה אמנם נראה יותר כמו מתיחת פנים נרחבת שגרמה למכונית להתעגל ולהפוך לנאה יותר, אך גם מעבר למראה הפנדה החדשה מציעה הרבה שיפורים מתא נוסעים מעוצב המציג קפיצת דרך אל מול תא הנוסעים הפלסטי של הפנדה המוכרת, דרך שיפור מרווח הפנים והמטען, מערכות מתקדמות כמו מערכת למניעת התנגשות במהירויות עירוניות המוצעת כאופציה ועד למנועי דיזל ובנזין חדשים וחסכוניים במיוחד.
פולקסווגן אפ!
אחרי כמה שנים מאז הפסקת יצורה של הלופו, בהן לפולקסווגן לא הייתה שחקנית בסגמנט הקטנטנות הנמצא בשנתיים האחרונות בזינוק מטורף, החברה הציגה השנה את ה-UP!, מכונית קטנת מימדים באורך של 3.5 מטרים המציעה מרווח פנימי מכובד ל-4 נוסעים מבוגרים, מראה רענן וצעיר, יחידות הנעה סופר חסכוניות וחומרים ותחושה איכותיים מהנהוג בסגמנט.
פורד פוקוס
דור שלישי למכונית הגלובלית של פורד שהצילה את פורד אירופה. הפוקוס בדורה השלישי ממשיכה את 2 הדורות המוצלחים הקודמים ומציגה עיצוב דינמי יותר, יחידות הנעה משודרגות עם מנועי אקובוסט חזקים ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, מערכות בטיחות מתקדמות וכן שיפורים באבזור וברמת החומרים בתא הנוסעים כל זאת תוך שמירה על היתרונות הבולטים של הפוקוס בדורות הקודמים כמו יכולות ניהוג מרשימות, אמינות טובה ושימושיות גבוהה.
סיטרואן DS5
ה-DS5 סוגרת את מכוניות סדרת DS המסוגננת של סיטרואן. ה-DS5, המזכירה בגודלה את ה-DS המקורית מהפיפטיז, אמנם לא מביאה עימה בשורה של חדשנות פורצת גבולות כמו ה-DS המהפכנית אך מציגה עיצוב מרשים, תא נוסעים מוקפד ומסוגנן ושורה מעניינת של יחידות כוח חזקות כולל יחידת דיזל היברידית מתקדמת.
שברולט וולט/אופל אמפרה
מתוך הבנה שבשלב טכנולוגי זה מכונית חשמלית מלאה מספקת פתרון מוגבל ביותר בשל טווח לא בעייתי בין טעינות ניגשו המהנדסים של ג'נרל מוטורס ויצרו את הוולט – ללא כל ספק אחת המכוניות הטכנולוגיות ביותר שהוצגו אי פעם הכוללת מערכת הנעה חשמלית חזקה, סוללה סופר מתקדמת, עיצוב חיצוני מרשים, אבזור ומראה פנימי חדשני היי-טקי ומאריך טווח בדמותו של מנוע בנזין המשמש כגנרטור להטענת הסוללה.
ההיגיון מאחורי המפגן הטכנולוגי מסביר שמרבית האנשים נוסעים מרחקים קצרים למדי מדי יום של עד 60 קילומטרים ובמצב כזה הם יוכלו ליהנות מפעולה חשמלית מלאה ומנוע חזק וגמיש. אך בניגוד לחשמליות אחרות שכשנגמרת הסוללה שלהן הן נאלצות לעצור להטענה ממושכת (או להחלפת סוללה במקרה של בטר פלייס) בוולט נכנס לפעולה מנוע הבנזין המטעין את הסוללה ומאפשר למעשה טווח נסיעה לא מוגבל.
>> ניסאן ליף היא מכונית השנה 2011