פולקסווגן פאסאט (צילום: רונן טופלברג,  יחסי ציבור )
איכותית, יעילה ואפרורית |צילום: רונן טופלברג, יחסי ציבור
משפחתית המנהלים של פולקסווגן, הפאסאט, הנחשבת לדגם המהווה אמת מידה בקטגוריה חוגגת 40 שנה. אמנם אין מנוס מלציין שהפאסאט הנוכחית, דור שביעי בשושלת, היא בעלת אמירה עיצובית ונוכחות כשל מקרר ממוצע, אך דווקא הדור הראשון שהוצג בקיץ 1973 עוצב על ידי סדנת ג'יאג'רו האיטלקית, האחראית גם לשלל יצירות אומנות מבית היוצר של אלפא רומיאו, פרארי, לוטוס ואחרים, היה בהחלט נאה למדי ומקורי ביחס לתקופה.

הפאסאט הראשונה הוצעה במרכב האצ'בק עם 3 או 5 דלתות והתבססה על רצפת האודי 80 שהוצגה שנה קודם לכן. פולקסווגן השכילה מאז למצב את הפאסאט כמכונית משפחתית גדולה ואיכותית שאינה נופלת ממותגי היוקרה הגרמנים, אך לא גובה את הפרמיה הכספית (לפחות מעבר לים) על סמל הסטאטוס.
לאורך חייה הפאסאט לא הייתה פורצת דרך, אך בשנת 2001 פולקסווגן הציגה גרסה מיוחדת לדור החמישי שהייתה המכונית הראשונה בעולם בייצור סדרתי עם מנוע בתצורת W (על ידי חיבור של שני מנועי V),שכלל 8 צילינדרים בנפח 4.0 ליטר והספק של 275 כ"ס שעברו לכל ארבעת הגלגלים דרך הנעה כפולה 4Motion. מה שהפך אותה, עם מראה שקוף, ככל הנראה לרכב המושלם למרגלים אמיתיים. מעבר לביצועים "החמים" לתקופה (6.8 שניות במאוץ למאה ו-250 קמ"ש מרביים בהגבלה אלקטרונית), הפאסאט הייחודית תרמה לתהליך הפיתוח מנועי ה-W12 שהוצעו לאחר מכן בדגמי בנטלי ובהמשך גם ל-W16 שמפיק 1001 כ"ס ומותקן במכונית המהירה בעולם - הבוגאטי ווירון.

פולקסווגן
תמונה משפחתית של כל הדורות

פולקסווגן CC (צילום: מולי גומא)
במתיחת הפנים הוחלט שגרסת הקופה-4 דלתות תקרא רק CC |צילום: מולי גומא
מתוך מודעות לבעיית העיצוב חסר הנוכחות בפולקסווגן חשפו ב-2008 גרסת קופה 4 דלתות מרשימה שכונתה פאסאט CC, אך במתיחת הפנים ב-2011 החליטה החברה, משום מה, לבדל את הדגם ולהשאיר רק את צמד האותיות CC על אחוריו. נקודת ציון נוספת בחייה של הפאסאט היא זכייתה בתחרות מכונית השנה של 2012 של מגזין "מוטור-טרנד" האמריקאי, תואר בו זכו במהלך 64 שנים שנות התחרות, רק קומץ של מכוניות שנוצרו מחוץ ליבשת החדשה.
במשך 40 שנה נמכרו ברחבי העולם יותר מ-20 מיליון יחידות, ועם הצמיחה של הדגם בשוק האמריקאי ובשוק הסיני נראה שהמספר יגדל עוד רבות עד לחגיגות היובל.

 >> מבחן דרכים פולקסווגן פאסאט