בזמן שבישראל, מדינה עם פחות מ-8 מיליון תושבים ומיסוי מטורף, שוק הרכב עושה דרכו לשיא לא יאמן חדש עם 135,511 מכוניות שנמכרו כאן במחצית השנה האחרונה, בתקופה המקבילה בקובה, בה מתגוררים כ-11 מיליון תושבים, נמכרו - תחזיקו חזק - 50 מכוניות וארבעה אופנועים חדשים.
הנתון הזה מדהים במיוחד לנוכח העובדה שלמעשה זו הפעם הראשונה מאז המהפכה הקומוניסטית בסוף שנות החמישים של המאה העשרים שאזרחי המדינה יכולים לקנות מכוניות חדשות באופן חופשי מבלי לקבל לצורך כך אישור מיוחד מהממשלה.
עוד ב-mako רכב
קובה נפרדת מהמכוניות הישנות
ציונות בקוביה - תנו כבוד לאוטו העברי הראשון
ברחבי המדינה הלטינית הוקמו 11 סוכנויות רכב שונות אך הלקוחות, כך מסתבר, לא בדיוק הגיעו בהמוניהם ומרבית הקובנים שמחזיקים רכב עדיין שומרים נאמנות למכוניות האמריקאיות הישנות משנות החמישים שהגיעו לשכנה הקרובה של ארה"ב לפני עלייתו לשלטון של פידל קסטרו.
המיסוי הגבוה (אפילו גבוה מזה הנהוג בישראל) על מכוניות החדשות הוא הגורם המרכזי למספרים המגוחכים וכשמכונית חדשה די בסיסית עולה כ-25 אלף דולרים והמשכורת החודשית הממוצעת של הקובנים עומדת על כמה עשרות דולרים אפשר בהחלט להבין מדוע רכב חדש נותר נחלתם של בודדים.
הקובנים מקווים שמחירי הרכב ירדו בהדרגה ויצרו מלאי מודרני יותר של רכבי יד שנייה שעד כה היו, כאמור, אמריקאים בני יותר מחצי מאה, סובייטיים בסיסיים מהתקופה שברית המעוצות פרשה את חסותה על המדינה הקטנה בימי המלחמה הקרה או רכבים ששימשו חברות להשכרת רכב במדינה שהפכה בעשור וחצי האחרונים ליעד תיירות מבוקש. הקובנים גם מקווים שהממשלה תעמוד בהבטחתה להשקיע 75 אחוזים מהמיסוי על מכירות הרכבים החדשים במערכת התחבורה הציבורית הלא מבריקה במדינה.
למעשה, מדובר בעוד שלב בדרך לכלכלה חופשית יותר במדינה בעלת המשטר הנוקשה ויש לזכור שעד 2011 גם כדי לרכוש או למכור מכונית משומשת היה צורך לקבל אישור מיוחד מהרשויות, דבר שהוביל במהלך השנים להתפתחותו של שוק שחור שאפשר למי שהיתה לו אפשרות כלכלית לרכוש מכוניות, בעיקר משומשות היטב, על ידי שימוש בשמם של אנשים שקיבלו אישור רכישת רכב מהממשל.