מכירים את תחושת ההתעלות הזו שממלאת כל מי שיצא לו להסיר את הניילונים מהמושבים של מכונית דנדשה ולהסניף את הריח ה"חדש" שממלא את חלל תא הנוסעים?
הבעיה היא שלעיתים ההתרגשות הזו מתחלפת מהר מאוד ברגשות אחרים ואכזבה. אמנם בשני העשורים האחרונים המכוניות עשו קפיצת דרך נחשולית בכל הקשור לאמינות ולאיכות הבניה ובעוד שפעם תקלות ותקיעות בצד הדרך היו חלק מהחיים של כל בעל מכונית, אפילו חדשה, היום הסטנדרט שהתרגלנו אליו הוא של "התנע וסע". עם זאת, דווקא בשנים האחרונות עם התקדמות הטכנולוגיה והוספת עוד ועוד מערכות לכל רכב - מאין סוף חיישני בקרה, דרך שלל מערכות בטיחות מתקדמות ועד לאביזרי פנאי, חלה נסיגה מסוימת ברמת המוצקות הבלתי שבירה של כל החבילה.
מעבר לקלקולים במערכות השונות המתרחשים כתוצאה מבלאי לאחר שנים של שימוש לעיתים כבר בתחילת הדרך מתגלות תקלות, במיוחד בחיבור בין מערכות, שאנשי בקרת האיכות במפעלי ההרכבה לא עלו עליהן. יתרה מזאת, לא פעם דברים שהרשימו את הרוכשים באולם התצוגה כמו מערכות בקרה מרכזיות ואבזור מסוים מתגלים כלא ממש יעילים, בלתי ידידותיים למשתמש בעת נסיעה וכאלה שלא עומדים בציפיות שהם יצרו בעת רכישת הרכב.
מכון הסקרים האמריקאי הנחשב JD פאוור פרסם את הדוח השנתי שלו בדיוק בנושא זה, בו נבחנו משובים מציבור רוכשי המכוניות בנוגע לאיכותן של מכוניות חדשות ורמת הידידותיות של מערכותיהן השונות בשלושת החודשים הראשונים לאחר קנייתן.
איזה מותגים התבלטו ואלו אכזבו
לאחר שנתוני 2011 הצביעו על המשך המגמה שהחלה לפני 4 שנים של עליה במספר התקלות והתלונות, ב-2012 דווקא נרשם שיפור אצל 26 מתוך 35 המותגים שנבדקו.
כמו ב-2011 וכמעט כמו בכל דירוג אמינות/איכות שנערך בשנים האחרונות לקסוס, מותג הפרימיום מבית טויוטה, הצטיין והוכיח כי ניתן ליצר מכוניות עם שלל מערכות וגאדג'טים מבלי להתפשר על קלות השימוש והאמינות המוחלטת.
במקום השני הפתעה מבריטניה: החתול האצילי העונה לשם יגואר שבאופן מסורתי משהו לא הצליח להתבלט בעבר בדירוגים מסוג זה זינק לא פחות מ- 18 מקומות (20 בדירוג הקודם) והתמקם קרוב קרוב לפסגה.
גם פורשה הוכיחה שניתן ליצר מכוניות מתוחכמות וביצועיסטיות מבלי לוותר על ממשקי הפעלה מתקבלים על הדעת ובקרת איכות קפדנית.
קאדילק, מותג היוקרה של ג'נרל מוטורס, הצטיין השנה אף הוא והגיע למקום הרביעי ואת החמישייה הפותחת סוגרת הונדה, כמו לקסוס, עוד יצרנית שמתבלטת בדרך כלל ברשימות ומבחנים מהסוג הזה.
פורד, שספגה בשנה שעברה ביקורת קשה על מערכת השליטה המרכזית my ford touch, עשתה בשנה האחרונה מאמצים רבים כדי לפתור את מחלות הילדות ולשפר את ממשק המשתמש של המערכת אך למרות הטענה מצד אנשי החברה כי הבעיות נפתרו הלקוחות עדיין לא מצליחים להתחבר (תרתי משמע) למערכת הזו, דבר שהוביל את פורד להתמקם במקום -28 הלא מזהיר.
עם זאת, המצב יכול להיות גרוע ואת הרשימה חותמים עם דירוג נמוך באופן משמעותי מהממוצע מותגים עם מסורת מפוארת כמו מיצובישי, פולקסווגן, מיני, פיאט וסמארט שחולקות ציון זהה במקום האחרון.