הישג מרשים לקטנטנה מבית פולקסווגן העונה לשם אפ!. המכונית הקטנה, הזולה והפשוטה יחסית של הקונצרן הגדול באירופה הצליחה לעקוף את כל המכוניות הסופר מתחכמות, מפוארות וחזקות שנחשפו השנה ולזכות בתואר מכונית השנה העולמית.
תחרות מכונית השנה העולמית הצטרפה לפני שמונה שנים לעוד מספר תחרויות המדרגות את הרכבים החדשים המוצגים בכל שנה.
בדומה לפורמט של התחרות המפורסמת, היוקרתית והותיקה ביותר "מכונית השנה באירופה", גם כאן יש חבר שופטים המורכב מעיתונאי רכב אך בניגוד לתחרות האירופאית הכוללת 62 עיתונאים מאירופה, חבר השופטים בתחרות העולמית מונה 59 עיתונאים הנותנים יצוג למדינות מכל קצוות העולם.
לאחר שנתיים בהן הייתה תמימות דעים בין שופטי התחרות האירופאית לעולמית באשר למי היא המכונית הראויה לתואר (פולקסווגן פולו ב-2010 וניסאן ליף החשמלית ב-2011), השנה, בעוד האירופאים בחרו להעניק את התואר לשברולט וולט ולתאומתה האופל אמפרה, המציגות פתרון סופר מתחוכם לצורך בצמצום פליטת המזהמים ברכב העושה שימוש ביחידת הנעה חשמלית הנעזרת בעת הצורך במנוע בנזין המשמש כגנרטור, השופטים בתחרות העולמית שתוצאותיה התפרסמו במקביל לפתיחת תערוכת הרכב בניו יורק בסוף השבוע בחרו באפ! בזכות הפשטות שמבוצעת היטב ומצליחה - בעזרת ממימדים צנועים ומנוע קטן נפח - להיות חסכונית ביותר ובה בעת לתת מענה לשימושיות במרבית המקרים.
השופטים ציינו שהאפ!, שאמנם לא המציאה שום דבר חדש אבל מאפשרת ללקוחות לקבל במימדים קטנטנים מכונית ראויה, בנויה היטב, מציעה יכולות דינאמיות ראויות, מרווח פנימי ואיכות חומרים שלא משדרת הרגשה זולה וכן אבזור מקורי הכולל בין היתר מערכות בטיחות מתקדמות (הכוונה היא למערכת הבלימה האוטומטית במהירויות עירוניות) המוצעות במחיר שווה לכל נפש.
בתואר סגנית מכונית השנה העולמית זכתה ב.מ.וו סדרה 3 החדשה שלדעת שופטי התחרות מצליחה לשמר את המאפיינים האייקוניים של משפחתית הפרימיום הספורטיבית ובמקביל להציג שדרוג משמעותי בתחומים רבים.
במקביל לבחירה במכונית השנה חבר השופטים העניק גם מספר תארי משנה: המכונית הירוקה של השנה, מכונית הביצועים של השנה והמכונית המעוצבת של השנה.
על פי החלטת השופטים המכונית הירוקה של השנה היא מרצדס S 250 CDI BLUEEFFICIENCY המוכיחה שגם מכונית יוקרה יכולה להיות ידידותית לסביבה וחסכונית עם נתון צריכת דלק רשמי של כ-17 קילומטרים לליטר.
בתואר מכונית הביצועים של השנה זכה הדור החדש של הפורשה 911 שמראה שגם 50 שנים לאחר שנחשפה לראשונה ה-911 מצליחה לשמור על רלוונטיות בצמרת רכבי הספורט בעולם.
את ההגמוניה הגרמנית שברה פוש ספייס ששימשה כיועצת מיוחד לריינג' רובר בתכנון האיווק שזכתה בתואר המכונית המעוצבת של השנה.