מי תהיה מכונית השנה
קטנה, משפחתית, חשמלית או יוקרתית - מי תהיה מכונית השנה?
צמד סופר מיני צרפתיות מחוטבות, משפחתית קומפקטית אייקונית, שוודית קטנה, קוריאנית בניחוח אירופאי, מיקרו-וואן שימושי, יוקרתית קטנה או יפנית שמספקת הרבה הנאה אחורית?
מי תהיה מכונית השנה מבין המועמדות הסופיות בתחרות  ”Car of the Year"?

התחרות, המתקיימת מאז שנת 1964, נחשבת לתחרות הרכב המפורסמת בעולם ולתואר היוקרתי ביותר בו מכונית יכולה לזכות.

למעשה, מדובר בתחרות אירופאית ובחירת הזוכות נעשית על ידי חבר שופטים המורכב מ-59 עיתונאים העוסקים בתחום המוטורי מ-23 מדינות ביבשת הישנה. במהלך השנים התחרות הכתירה כמה מועמדות שהפכו בהמשך למכוניות אייקוניות שזכו להצלחה גדולה אך עם זאת אין מנוס מלציין שלמרות ההרכב המקצועי המרשים של חבר השופטים לא פעם נשמעה ביקורת על הבחירות של השופטים שבמקרים רבים העניקו את הפרס למכוניות לא משמעותית באמת בעבור עולם הרכב או מיצובו של היצרן שלהן בעתיד.

הרשימה הראשונית של הטוענות לכתר שכללה כמה עשרות מועמדות (32 בשנה זו) צומצמה על ידי חבר השופטים ואתמול פורסמו שמותיהן של שמונה המועמדות הסופיות לתואר.
הזוכה בתואר תוכרז בראשית חודש מרץ עם פתיחת תערוכת הרכב בז'נבה.

פורד B-MAX
במילניום השלישי, בו הצפיפות בכבישי הכרך מחייבת מעבר למכוניות קטנות ואילו הדרישות המשפחתיות העדכניות של הזאטוטים מחייבות הרבה מרווח פנימי, מיקרו-וואנים קטנים מבחוץ ומרווחים מבפנים זוכים להצלחה לא מבוטלת. פורד הציגה השנה את ה-B-MAX, שמעבר לשלל התכונות שמאפיינות כל מיקאו-וואן מודרני כולל גם, לראשונה בייצור סדרתי, מרכב עם 2 דלתות צד נפתחות בגודל מלא ללא שימוש בקורת B המחלקת בין חלקו הקדמי של המרכב לחלקו האחורי.
המבנה היחודי הזה מציע פתח ענקי ברוחב מטר וחצי המאפשר גישה נוחה במיוחד לשתי שורות המושבים.
בנוסף, ה-B-MAX עושה שימוש במנוע 3 הצילינדרים החדש והחסכוני של פורד בנפח ליטר שבעזרת מגדש טורבו מפיק 125 כ"ס.


>> פורד חושפת את ה-B-MAX

 

פורד BMAX
מפתח דלתות מאוד מיוחד

יונדאי i30
עד לפני לא יותר מדי שנים המכוניות מקוריאה נחשבו ללא יותר מבדיחה עצובה – סוג של תחבורה סופר בסיסית לבעלי תקציב מוגבל. אבל הקוריאנים החרוצים למדו מהר ולאחר שהשכילו לייצר רכבים אמינים ובנויים היטב שיכולים להסתכל לתוצרת היפנית בגובה העיניים, החלו לפזול גם לעבר התוצרת האירופאית המסוגננת. הדור השני של ה-i30 של יונדאי היא דוגמא מצוינת לכך ומעבר ליתרונות הקוריאניים המסורתיים בדמות אמינות ושרידות, המשפחתית הקומפקטית מקוריאה מציעה גם עיצוב מרשים אך בה בעת לא מצועצע מדי, תא נוסעים הכולל שימוש בחומרים איכותיים ומעניק תחושה נוגעת בפרימיום ויכולות ניהוג גבוהות.

>> מבחן דרכים: יונדאי i30 החדשה 

 

יונדאי i30 החדשה (צילום: נעם וינד, סביליה)
הקוריאנית שמסתכלת לאירופאיות בגובה העיניים |צילום: נעם וינד, סביליה

מרצדס A קלאס
לאחר שני דורות בהם הבייבי מרצדס הציעה מתכון ייחודי שעל הנייר אולי נראה מרשים אך במציאות התגלה כמאכזב, החבר'ה משטוטגארט הבינו שזה פשוט לא עובד והציגו דור שלישי ל-A קלאס בניחוח שונה לחלוטין המיישר קו עם המתחרות המובילות בנישת הקומפקט-פרימיום.

ה-A קלאס החדשה אולי לא ממציאה את הגלגל מחדש אבל מציגה מכלול מרשים של עיצוב בעל נוכחות גבוהה, תא נוסעים המשדר יוקרה וספורטיביות ושלל אבזור מרשים שבתמחור נכון יאפשרו למרצדס הקטנה לזכות בנתח שוק מרשים בסגמנט הרווחי הזה שעד כה נשלט באירופה באופן כמעט מוחלט על ידי ב.מ.וו סדרה 1 ואודי A3.

>> מבחן דרכים: מרצדס A קלאס

 

מרצדס A קלאס (צילום: נעם וינד)
מרצדס משנה כיוון באופן מוצלח ביותר|צילום: נעם וינד

וולוו V40
אחרי שנים של משפחתיות קומפקטיות די אפרוריות שלא זכו להצלחה גדולה וולוו הציגה השנה את ה-V40 – משפחתית יוקרתית בתצורת האצ'בק עם 5 דלתות במקום הסדאן שהציעה וולוו בסגמנט עד כה. העיצוב זורם ודינמי בדומה לאחות הגדולה, ה-S60 ורחוק רחוק מאותו מראה הטנק שבעבר אפיין את תוצרי וולוו.

עם זאת, גם ללא המראה המסורבל, ה-V40 מציעה רמת בטיחות גבוהה במיוחד ומעבר לציון מושלם במבחני הריסוק של יורו NCAP היא גם כוללת מערכת לבלימה אוטומטית המסוגלת לזהות גם הולכי רגל, מערכות למניעת סטיה מנתיב שמסוגלות לעשות בעצמן תיקונים בלי התערבות הנהג וגם לראשונה כרית אוויר הנפתחת ממכסה המנוע ומיועדת להגן על הולכי רגל במקרה של פגיעה.

>> וולוו V40 נחשפת בשלל גרסאות

 

אין תמונה
בטיחות גבוהה ללא מראה הטנק

פיג'ו 208
אחרי שה-207 לא זכתה להצלחה גדולה, בפיג'ו החליטו לחזור למקורות ולהשיק את ה-208. הרעיון היה לשאוב השראה מהתכונות הבולטות של ה-205 וה-206 הסופר מצליחות מהעבר ולעשות שילוב לא טריוויאלי בכלל בין חזרה למקורות לבין מקוריות המתבקשת בעידן בו הלקוחות רגילים לחידושים מתמידים וריגושים מכל עבר.

התוצאה היא מכונית קטנה וקלה יותר מה-207, המציעה עיצוב סקסי ושובב, תא נוסעים עם דשבורד בפריסה ייחודית והגה קטן וחדוות ניהוג שמזכירה במשהו את מכוניות פיג'ו מפעם.

>> מבחן דרכים: פיג'ו 208

 

פיג'ו 208 (צילום: נעם וינד)
פיג'ו חוזרת למקורות |צילום: נעם וינד

רנו קליאו
גם ברנו, אחרי דור שלישי של הקליאו שאמנם זכה בתואר "מכונית השנה" אך היה בעיקר אפרורי ומאכזב למדי, החליטו שהגיע הזמן לרענן את השורות והציגו דור רביעי לקליאו שמביא עימו שינוי רדיקלי במראה של הקטנה מבית רנו.

העיצוב של הקליאו החדשה מלא נוכחות וכולל הרבה תפיחות, קימורים וגם אלמנטים שמזכירים רכבי קונספט.
גם תא הנוסעים שסבל בדור השלישי ממראה מדכא עבר מהפך משמעותי והפך כעת למקום שמאוד נעים להיות בו עם עיצוב מעניין, שלל שילובי צבעים ואפשרויות התאמה אישית וגם מסך מגע גדול בהשראת טאבלטים. בתא המנוע ניתן לפגוש מנוע 900 סמ"ק מרשים שבעזרת מגדש טורבו מפיק 90 כ"ס ומרגיש חי ונושם ולא חנוק ואופציה לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים.

>> מבחן דרכים רנו קליאו

 

רנו קליאו החדשה (צילום: נעם וינד)
חוץ מהשם אין שום קשר לדורות הקודמים|צילום: נעם וינד

טויוטה GT86 וסובארו BRZ 
בשנים האחרונות היכולות של מכוניות הספורט התקדמו לאין הכר והן הפכו למהירות יותר, מדויקות יותר, אוחזות יותר ובטוחות יותר. לכאורה מדובר בשינוי חיובי ביותר אבל, בעולם בו טבלאות הנתונים הפכו לשדה המערכה העיקרי בין יצרני הרכב, נראה כי בדרך אבד משהו שקשה לשים עליו את היד בצורה ברורה, משהו עמוק הטמון בחיבור המשונה הזה בין אדם למכונה אשר גורם לנו להתרגש ולחייך מאוזן לאוזן בסיפוק ובהנאה.

בדומה למתכון שמאזדה השיקה בשלהי המאה ה-20 עם ה-MX-5 שהייתה גרסה מודרנית ומבוצעת היטב למכוניות הספורט הקלאסיות, כך גם טויוטה, שהחליטה לשתף בפרויקט את חברת הבת סובארו ולהיעזר ביכולותיה ממסלולי המרוצים, הציגה השנה מכונית ספורט שהעיקר בה הוא "איך" ולא "כמה מהר".

צמד התאומות היפניות טויוטה GT-86 וסובארו BRZ מציגות במחיר זמין (לפחות מעבר לים) מראה קופה נאה ולא מצועצע ומוגזם מדי ומציעות מנוע אטמוספרי, הנעה אחורית ודיפרנציאל מוגבל החלקה המעניקים הרבה רגעי הנאה בכבישים הנכונים, מסביב לכיכרות ובמגרשי הדריפטים.  

>> מבחן דרכים השוואתי טויוטה GT86 מול סובארו BRZ

SUBARU BRZ -TOYOTA GT 86 (צילום: נעם וינד)
טויוטה מוכיחה שבשביל ליהנות לא חייבים ביצועים מטורפים|צילום: נעם וינד

פולקסווגן גולף
פולקסווגן השיקה השנה דור שביעי לאחד הרכבים האייקונים ביותר בתולדות עולם הרכב. הגולף, שדורה הראשון הושק ב-1974, הפכה עד מהרה לאמת מידה לפיה יישרו המתחרים קו ולמכונית הנמכרת ביותר באירופה עם נתח שוק של מעל 20 אחוזים בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. אחרי כמעט 30 מיליון אקזפלריים בפולקסווגן החליטו שהגיע הזמן שוב להתחדש ולהציג את הדור השביעי לסיפור ההצלחה המשפחתי.

למרות שמבחינה עיצובית אין בגולף החדשה בשורות גדולות מדובר במכונית חדשה לחלוטין המבוססת על הפלטפורמה המודולרית החדשה של הקונצרן, כוללת שלל מערכות מתקדמות שנראות לראשונה בסגמנטים עממיים יחסית ומציגה איכויות גבוהות ומהוקצעות מבעבר שנראה שיוכלו לאפשר לה להמשיך לשלוט בצורה ברורה בסגמנט.

באופן פרדוקסלי, למרות חשיבותה הגדולה, הגולף זכתה רק פעם אחת בתואר הנכסף עם השקת דורה ה-3 בשנת 1992. אגב, דור זה נחשב, בראי השנים, לדור הכי פחות מוצלח ומשמעותי בהיסטוריה של הדגם.

>> מבחן דרכים פולקסווגן גולף החדשה

פולקסווגן גולף דור 7 (צילום: נעם וינד)
האם מובילת השוק תזכה סוף סוף בתואר?|צילום: נעם וינד