הייתכן שבזמן שמרבית האנשים חוסכים פרוטה אחר פרוטה במשך שנים כדי לרכוש מכונית חדשה יש ברחבי העולם שלל מגרשי ענק המפוצצים במאות אלפי מכוניות חדשות ללא דורש?

השבוע התפרסמו במספר בלוגים ואתרים אנטי-ממסדיים תמונות בהן נראים חלק מאותם מגרשים עצומים בבריטניה, ארצות הברית, ספרד, רוסיה ועוד. לטענת הכותבים, מדובר במלאים עצומים שגדלים מדי יום, של מכוניות ללא דורש המתייבשות באותם מקומות, זאת כדי לשמר את קצב הייצור ובעיקר לא להוריד מחירים.

על פי מה שנטען באותם פרסומים הבעיה של "סטוקים מתים" גדולים הפכה למשמעותית במיוחד בעקבות המיתון שהחל ב-2008 ועד היום נותן את אותותיו ברחבי העולם. תופעת הייצור העודף היא משהו שיצרני הרכב מעדיפים לא לדבר עליו ומסתבר שלעתים, במיוחד ליצרניות שמקבלות תמיכה מהמדינה לאחר שכמעט ופשטו את הרגל בעקבות המיתון, שווה לייצר מכוניות שהן יודעות שלא יצליחו למכור רק כדי להפגין התאוששות ולא להצטייר כמי שנאלצות להשבית פסי ייצור, לסגור מפעלים ולפטר עובדים או חלילה כמי שגורמות לאפקט דומינו ולתקופת מיתון נוספת.

מגרש מכוניות ללא דורש
דונמים על דונמים של כל רכב ללא דורש

עוד ב-mako רכב
15 אלף רכבים נפגעי הוריקן סנדי מוצעים למרבה במחיר
האסון ביפן: אובדן של 600,000 מכוניות   
הונדה משמידה מעל לאלף מכוניות חדשות שהוצפו בתאילנד  

על פי אותם דיווחים ברשת המכוניות עומדות שנים ללא שימוש נהרסות מהשמש ומיתר פגעי מזג האוויר, הצמיגים שלהן מתייבשים, המצברים מתרוקנים, המנועים לעתים נתפסים ולאט לאט הן גם מחלידות והופכות לבלתי שמישות.

עם זאת, מסתבר שיצרני הרכב מעדיפים לא למכור מלאים עודפים במחירים מוזלים כדי לא לפגוע בערך השוק של רכביהם ובתדמית המוצר ולא פעם הם צריכים לקנות עוד ועוד קרקעות רק כדי להחנות את מכוניותיהם שממשיכות להתגלגל מפס הייצור.

אמנם רמת המינוע במדינות המערב מאוד גבוהה ובכל בית יש שתיים או שלוש מכוניות, אך המכוניות המודרניות אמינות ועמידות יותר ובמקרים רבים אנשים לא ממהרים להחליף את הרכב בכל שנה-שנתיים.

מגרש מכוניות ללא דורש
לרוב מכוניות "סטוק מת" נמכרות לסוכני משנה או מגיעות למדינות מתפתחות

לטענת הפרסומים באתרים אנטי-ממסדיים מדי שבוע מיוצרות ברחבי העולם המערבי אלפי מכוניות שיגמרו את דרכן עוד לפני שיתחילו אותה באחד ממגרשי הגרוטאות למכוניות החדשות הללו שמכערים את הנוף וגורמים לנזק סביבתי גדול.

עם זאת, בדיקה מעמיקה של הנושא שערכנו לא מעלה תמונה חד משמעית כמו זו המשתקפת מכל הכתבות שפורסמו לאחרונה והיו בעלות אג'נדה ברורה נגד תעשיית הרכב. חלק מהתמונות המרשימות שהתלוו לכתבות השונות לא באמת מהוות עדות למה שנטען בטקסט ובין היתר זיהינו תמונות של חניונים של רכבים (רבים מהם אכן חדשים לחלוטין) שנאספו על ידי חברות ביטוח לאחר שניזוקו והוצפו באסונות טבע כמו הוריקן סנדי, הצונאמי ביפן והצפות רבות שפקדו את אירופה בשנים האחרונות. יתרה מזאת, חלק מהצילומים מציגים "סטוקים מתים" מימי המיתון ב-2009 ובתמונות אחרות באמת ניתן להבחין ברכבים עדכניים בחניונים ענקיים, אך אלה לרוב חניוני ערובה של היבואנים בהם לעתים מכוניות ממתינות חודשים ארוכים עד למכירה, ממש כמו החניונים העצומים של רכבים חדשים בנמל אילת.

מגרש מכוניות ללא דורש
אנשים לא ממהרים להחליף את המכונית

בעוד שאין ספק שהתופעה בהחלט קיימת נראה שהפרסומים האחרונים הציגו תמונה כאוטית רחוקה למדי מהמציאות ולרוב "סטוקים מתים" נמכרים לסוכני משנה או לחברות ליסינג והשכרה במחירים מוזלים, או במקרה קיצוניים מועברים למדינות מתפתחות מעבר לים, ולרוב רק דגמים שהוחלפו, כאלה שאבד עליהם הכלח או שסובלים מתדמית בעייתית באמת נידונו להתיישן בחניוני ענק ללא דורש.

מגרש מכוניות ללא דורש
תמונות מרשימות אבל לא בטוח שקשורות למה שפורסם באתרים אנטי ממסדיים
מגרש מכוניות ללא דורש