אלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן (צילום: נעם וינד)
אלפא רומיאו מביטה לעבר עתיד מבטיח |צילום: נעם וינד
אלפא רומיאו הוא אחד ממותגי הרכב שרבים מאמינים שיש לו פוטנציאל צמיחה של ממש בשנים הקרובות במידה וסוף סוף ינהלו אותו נכון. היקפי המכירות של אלפא רומיאו, שחגגה השנה מאה שנים להיווסדה, אמנם אינם גבוהים במיוחד אך כמעט לכל חובב רכב אמיתי יש איפשהו פינה חמה בלב לאלפא רומיאו, כזו שבדרך שמורה למותגים הרבה יותר אקזוטיים כמו פרארי או למבורגיני.

בראשית ימי הרכב ועד סוף שנות השבעים של המאה העשרים אלפא רומיאו נחשבה לחברה עם מכוניות מבריקות שהציגו קדמה טכנולוגית, עיצוב מעורר חשק וחיבור מיוחד בין הנהג למכונית והכביש. אך הרכישה על ידי פיאט, איכות ההרכבה, הפח המחליד ובעיות אמינות הביאו להדרדרות משמעותית בתדמית המותג. שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת היו לא מוצלחות במיוחד ועל אף שפה ושם, לצד דגמים מבישים, הוציאה החברה גם כמה מכוניות לא רעות בכלל המכוניות כללו לא מעט תחלואים ולמרות העלייה ברמת האמינות של מרבית כלי הרכב בעולם בעלי אלפא נאלצו להתמודד עם אופי קפריזי, תקלות מוזרות ולא מעט גריז.

באלפא בונים על אמריקה
דגמים מהשנים האחרונות כמו ה-159, המיטו והג'ולייטה הציגו קפיצת מדרגה משמעותית ברמות האמינות תוך כדי שמירה על מאפייני המותג שהיו אהובים עכל מעריציו אך עדיין לא הציגו תכנון פורץ דרך שהציב אותן מעל למתחרות כמו זה ממנו נהנו מכוניות אלפא רומיאו בעבר הרחוק.
כעת, עם החבירה של בעל הבית -קונצרן פיאט - לקרייזלר האמריקאית רבים מאמינים כי החזרה לשוק האמריקאי תעניק לאלפא רומיאו את הזינוק קדימה לו היא ממתינה כבר כמה עשורים. 

החברה נהנית היום מליין דגמים מוצלח למדי שלא כולל שלדים אפלים בארון אבל לכולם ברור שעל החברה להציג מספר דגמים חדשים ולהחליף דגמים ותיקים כדי לבצע את אותה פריצה.

באירוע סגור שנערך לפני כמה ימים חשפה הנהלת החברה בפני משקיעים את תוכניות המותג לשנים הבאות ולפחות על פי מצגת הפאוארפוינט שמצאה בטעות (או שלא) את דרכה לאתרי רכב שונים בעולם העתיד של המותג האיטלקי בהחלט נראה מבטיח.

סוכנות אלפא  (צילום: אודליה כהן)
מותג שכל חובב רכב שומר לו פינה חמה בלב |צילום: אודליה כהן

עיכוב בהצגת מחליפה ל-159
הבעיה הדחופה ביותר של אלפא היא הצגת מחליפה ל-159 בסגמנט המשפחתיות הגדולות, המשמעותי ביותר בעבור השוק האמריקאי.

ה-159 שהוצגה ב2006 והחליפה שני דגמים (156 המשפחתית ו-166 הסאלונית) הצליחה בזכות עיצוב מבריק והתנהגות כביש משובחת לקנות לה לא מעט מעריצים אך עצם העובדה שהדגם לא התחדש מאז שהוצג הביאה עם השנים לירידה בהיקפי המכירות שגרמו לפיאט להחליט שבתוך שנה יופסק יצורו של הדגם ופס היצור שלו יעבור ליצר את הדור החדש של מכונית המיני של פיאט–הפנדה.
כך למעשה צפוי להיווצר, בשל עיכובים בלוח הזמנים, מצב בו במשך שנה שלמה עד להצגתה של מחליפת ה-159, הג'וליה (שצפויה להתרחש בשנת 2014), לא יהיה לחברה מה להציע בסגמנט החשוב הזה.

 את החלל שיווצר בשנת 2013 צפויה למלא מכונית הספורט החדשה של החברה ה4c , אשר אמנם לא צפויה לזכות לנתוני מכירות כמו של הדגם המשפחתי אך אמורה לסלול את הדרך לחזרתו של המותג לתודעה בשוק האמריקאי ולעורר בקרב חובבי ההגה תשוקה מחודשת לאיטלקיה החמה.
מדובר ברודסטר דו מושבית ספורטיבית במיוחד עם מנוע מרכזי שתציג ביצועים שצפויים להיות חמים במיוחד הודות לשימוש במרכב קל משקל.
ה4c צפויה לעשות שימוש במנוע חדש מוגדש טורבו בנפח 1.8 ליטרים שמתוכנן להיות המנוע החזק ביצור סדרתי בנפח זה ויפיק 300 כ"ס. 

אין תמונה
מכונית ספורט דו מושבית קטנה עם מנוע מרכזי המפיק 300 כ"ס

לראשונה בתולדותיה: אלפא יורדת לשטח
בנוסף צפויה החברה להציג בטווח של השנתיים הקרובות גם ג'יפון קומפקטי שיתן לחברה האיטלקית, לראשונה בתולדות המותג, נוכחות בסגמנט רכבי הפנאי שצובר כל העת תנופה ונחשב רווחי במיוחד בעבור יצרניות הרכב.

הג'יפון של אלפא צפוי להתחרות מצד אחד ברכבים עממיים יחסית כמו פורד קוגה, ניסאן קשקאי, פולקסווגן טיגואן ואחרים ומצד שני להיות אופציה זולה אך מסוגננת לרכבים של מותגי פרימיום כמו אודי Q3 או ריינג' רובר איוווק.בשלב מאוחר יותר צפויה החברה להציג גם SUV במימדים יותר גדולים.

לפחות על פי ההצהרות ובניגוד לשמועות, החיבור עם קרייזלר  לא יגרום  לג'יפון של אלפא להתבסס על מכלולי ג'יפ האמריקאית ובחברה מדגשים כי רכב הפנאי ייוצר באיטליה ויכלול אופי, סגנון, ביצועים ויכולות ניהוג התואמים את המותג.

אין תמונה
רכב שטח של אלפא?

חזרה להנעה אחורית

בשורה משמחת במיוחד מודיעה על חזרתה בקרוב של אלפא ליצור מכוניות עם הנעה האחורית, הנעה אותה נטשה (למעט ה 8C קומפיטציונה ובקרוב ה 4C המיוצרות בכמויות מוגבלות ומצוידות במנוע מרכזי) החברה באופן סופי בראשית שנות התשעים.

החזרה ל"הנעה הנכונה" כמו שחובבי נהיגה רבים נוהגים לכנות אותה תתרחש ככל הנראה בסוף שנת 2014 כשתוצג מכונית הסאלון של החברה - המילאנו.

המילאנו תצויד במנוע וי 6 חזק וחדש שעל פיתוחו שוקדים בחברה בימים אלה שיאפשר לה להתמודד עם מכוניות כמו ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E, אינפינטי M, לקסוס GS ואחרות בשוק האמריקאי.
בתחילת 2014 צפויה אלפא רומיאו להציג גם גרסת 5 דלתות למיטו הקטנה ומתיחת פנים לג'ולייטה.
מבחינת היקפי מכירות החברה שואפת לזינוק משמעותי בטווח של השנים הקרובות והיעד לשנת 2014 עומד על מכירת 400 אלף כלי רכב – גידול של יותר מ-50 אחוזים מנתוני המכירות של המותג השנה.

חגיגות 100 שנה לאלפא רומיאו - המועדון הישראלי (צילום: אודליה כהן)
האם אלפא תצליח לחזור לימי הזוהר שלה? |צילום: אודליה כהן

>> אלפא חוגגת מאה גם בישראל