מכוניות חדשות במגרש (צילום: נעם וינד)
האם ייבוא הרכבים מטורקיה יפסק?|צילום: נעם וינד

המשבר העמוק ביחסי ישראל-טורקיה ממשיך לצבור תאוצה ואמש בנוסף לצעדים דיפלומטיים פורמליים הצהיר ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן על הפסקת הקשרים המסחריים עם ישראל.

ההצהרה שעוררה תדהמה בקרב אנשי עסקים בארץ זכתה כעבור מספר שעות להבהרה מצד ממשלת טורקיה שהדגישה שהפסקת המסחר לא תכלול בשלב זה את המגזר הפרטי אלא רק קשרים מסחריים רשמיים בין חברות ישראליות לבין צבא וממשלת טורקיה.

הודעת ההבהרה הייתה צפירת הרגעה, לפחות לעת עתה, בעבור כמה יבואני רכב המייבאים לארץ לא מעט מכוניות מטורקיה אך מצד שני כשמנהיג כמו ארדואן מבטיח כי סנקציות נוספות נמצאות על הפרק בהחלט קשה לדעת מה ילד יום.
כפי שדיווחנו כאן אתמול יותר מעשרה אחוזים מכלל המכוניות החדשות שעלו עד כה השנה ובכל שנת 2010 על הכבישים בישראל יוצרו בטורקיה, כשבין הדגמים ניתן למנות בעיקר מכוניות מדגמים כמו יונדאי i20, רנו פלואנס והונדה סיוויק סדאן. אך לא רק דגמים אלה, בנוסף מיובאים מטורקיה גם דגמים של מותגי פורד, טויוטה, פיאט, סיטרואן ופיג'ו.

אין תמונה
יונדאי אקסנט הישנה - מגיעה מטורקיה אך נמצאת בערוב ימיה

היבואנים מקווים שמדובר בנקודת שפל זמנית וממש כמו בתקופת המשבר בסמוך למשט במאי בשנה שעברה לא תהיה לה השפעה על הקשרים העסקיים המצוינים עם מפעלי הרכב בטורקיה.

נציגי חברת "מאיר" יבואנית הונדה בחרו שלא להתראיין לכתבה זו ושלחו באמצעות אשת יחסי הציבור תשובה קצרה בה נמסר כי "אין כרגע כל שינוי ביבוא רכבי הונדה המיוצרים כידוע במגוון מדינות ובהן גם טורקיה".

חברת כלמוביל יבואנית מכוניות יונדאי בחרה שלא למסור בשלב זה תשובה רשמית אך גורמים המקורבים לחברה מסרו שבמידה והמצב יחייב זאת ליונדאי קיימות אלטרנטיבות ליבוא מטורקיה.

חברת קרסו יבואנית רנו המייבאת מהמפעל הגדול והמודרני של רנו בברסה מספר דגמים בהם הדגם המרכזי של החברה בישראל - הפלואנס, מסרה בתגובה:  "מדובר ביחסי מסחר בין ממשלות ולא ביחסי מסחר עסקי. בשלב זה, חברת "קרסו מוטורס" לא צופה שינוי בהתנהלות המסחרית מול טורקיה" .
בנוסף גורמים המקורבים לחברה הבהירו שכל בעיה בעתיד תבחן לעומק ותיפתר בשיתוף הנהלת רנו העולמית.

למרות התגובות הרשמיות המשדרות עסקים כרגיל גורמים בענף הרכב מציינים שלא לייחוס כי אם הדרדרות היחסים תמשך ותחריף ניתן לשער שלפחות חלק מהיבואנים יחפשו קרקע יציבה יותר לעשות בה עסקים ויבחרו להביא את המכוניות שלהם ממקומות אחרים.

רנו פלואנס ZE (צילום: נעם וינד)
גם הפלואנס החשמלית של בטר פלייס מיוצרת בטורקיה|צילום: נעם וינד

בנוסף יש המציינים שהיבואנים צריכים להיערך לאפשרות של חרם צרכנים על מכוניות מתוצרת טורקיה בדומה לחרם הכמעט מוחלט שהתקיים עד לאחרונה בענף התיירות.

מה יקרה אם יופסק היבוא מטורקיה?

טענות למשפט פוליטי. ארדואן (צילום: AP)
עושה כאב ראש ליבואני הרכב|צילום: AP

"אמנם הרבה יבואנים מביאים מכוניות מטורקיה אך מבחינת נפחי מכירות ודומיננטיות של דגמים עיקר ההשפעה במידה וגם הקשרים המסחריים האזרחיים יעלו על שרטון תהיה על יבואני יונדאי, טויוטה, הונדה ורנו", ציין גורם המכיר היטב את ענף הרכב בישראל.
"המצב של יונדאי הוא פשוט יחסית לפתרון משום שאת ה-i20, הדגם המרכזי שכלמוביל מייבאת מטורקיה, מייצרים גם בהודו במפעל ממנו מגיעה ה-i10 ולבד מההובלה יקרה ואובדן של הטבות מס ממדינת שנחשבת חלק מהשוק האירופאי בכלל לא בטוח שהעלות הסופית של הבאת המכונית משם תהיה יקרה יותר ליבואן".
בהתייחסו להונדה הסביר: "גם ליבואנית הונדה יש אלטרנטיבות כמו יבוא הסיוויק מיפן או אפילו מארצות הברית כמו שהיה בשנותיו הראשונות של המותג בישראל אך יתכן שהן עלולות להביא לעליות מחירים".
"טויוטה תוכל לייבא את האוריס (גרסת ההאצ'בק לשוק האירופאי על בסיס הקורולה) שזוכה להצלחה בשוק המקומי בעת האחרונה מבריטניה כמו בעבר, אך צריך לזכור שבבריטניה לא מיוצרת גרסה אוטומטית אלא רובוטית שלא זכתה לאהדה כאן. הורסו (המיניוואן הקומפקטי של טויוטה ים 7 מושבים)  גם הוא מגיע מטורקיה ובמידה ויפסק היבוא משם ככל הנראה יפסק גם יבוא הדגם לארץ".

הונדה סיוויק (צילום: אוטו)
ניתן לייבא את הסיוויק גם מיפן או ארצות הברית |צילום: אוטו

"מי שנמצאת בבעיה הכי קשה היא 'קרסו' יבואנית רנו בישראל", מסביר אותו גורם. "בעוד שדגמים כמו הקליאו או המגאן האצ'בק המיובאים כיום מטורקיה אפשר להביא בקלות גם ממפעלי רנו בצרפת ובספרד את הפלואנס המשפחתית שהיא הדגם המרכזי של החברה בישראל (וגם הפלואנס Z.E של בטר פלייס) מיצרים רק במפעל בטורקיה. האלטרנטיבה היחידה, במידה והקשרים המסחריים יפסקו, היא לייבא את הדגם מארגנטינה הרחוקה שם היא מיוצרת במפרט התואם את השוק הדרום אמריקאי".

מומחים ליחסים עסקיים בין מדינות ציינו אתמול שבניגוד לכותרות באמצעי התקשורת ולתגובות עצבניות בבורסה קשרים בין חברות, במיוחד בתחומים עם מסורת יחסים ארוכה וכסף גדול, לא משתנים ביום ולמרות התלהמות הממשל הטורקי ברוב המוחלט של המקרים אנשי העסקים הטורקיים וגם עמיתיהם הישראליים ממש לא רוצים לפגוע בקשרים העסקיים המצוינים ביניהם. יתרה מזאת, טורקיה כדמוקרטיה לא יכולה לקבוע לאנשי העסקים הטורקיים עם מי לעבוד כל עוד הפרלמנט הטורקי לא מכריז על ישראל כמדינת אויב שאסור לעשות עמה עסקים. מעבר לכך חשוב לציין כי בין המדינות קיים הסכם סחר החופשי בחסות ארגון הסחר העולמי ועל מנת לבטלו תידרש טורקיה להודיע לישראל באופן רשמי בהודעה אשר תיכנס לתוקף רק בתוך חצי שנה.

טויוטה אוריס HSD
את האוריס ניתן לייבא מבריטניה אך בשילוב גיר רובוטי במקום אוטומטי

 

>> יותר מ-10 אחוזים מהמכוניות המיובאות לישראל מיוצרות בטורקיה