סינגפור (צילום: SXC)
כמה יקר לרכוש רכב בסינגפור? |צילום: SXC
לפני כחודש שר התחבורה פרסם בעמוד הפייסבוק שלו סטטוס מתלהם בו הזמין את הציבור לעשות חרם צרכנים כדי להביא לצניחה של 20 אחוזים במחיריהן של המכוניות החדשות.

השר כץלא טרח לציין, משום מה, שמעל למחצית ממחיר מכונית חדשה ממוצעת בישראל הוא למעשה מסים שגובה המדינה ושבקרוב, לפחות בכל הנוגע לחלקה של המדינה, לא צפויות כל הפחתות או הקלות, אלא להיפך - עם עוד עליות בגובה המס - מהמע"מ שהועלה אתמול, דרך מדרגות המיסוי הירוק שצפויות להתעדכן בקרוב ועד למס היוקרה הפופוליסטי שיוטל על רכבים שבכל מקום אחר בעולם הם מוצר צריכה לגיטימי וסביר לחלוטין לכל מי שעובד קשה ונמצא במעמד הבינוני-גבוה.

אמנם חלק מיבואני הרכב בישראל החליטו לספוג את עדכון המע"מ אבל גם במחירים הישנים ישראל היא ללא ספק אחת המדינות בה מחירי המכוניות הם מהגבוהים בעולם.

מבט על מחירי המכוניות מעבר לים ובמיוחד בארצות הברית המגלה כי במחיר של משפחומטית הכי אפרורית בארץ, ניתן לשים בארצות הברית את היד על מכוניות שרירים כוחנית דוגמת שברולט קמארו וי 8, ג'מוס שטח מרווח ומפואר בסגנון פורד אקספלורר, רכב פנאי פרימיום כמו קאדילק SRX או מרצדס GLK ועוד בהחלט יכול להביא אפילו פטריוט אופטימי לדיכאון עמוק ולשיקולי כפירה (והגירה) אבל אפשר להסתכל גם על חצי הכוס המלאה -  לעומת מחירי המכוניות בסינגפור המחירים בארץ הם פשוט בדיחה.

מסתבר שבסינגפור, שנחשבת לאחת המדינות המשגשגות בעולם, מוטל מיסוי מטורף על רכבים לא בגלל שלמדינה יש בור בתקציב שהיא צריכה למלא אלא כדי לצמצם ככל האפשר את כמות הרכבים שממלאים את הכבישים על האי הקטנטן שליד מלזיה.

ראיון טלוויזיוני שערך כתב סינגפורי עם כוכבי "מהיר ועצבני 6" מאפשר לכולנו להציץ ולהבין עד כמה הזויים הסכומים שתושבי המדינה הקטנה נדרשים לשלם בעבור הזכות להניח גלגלים חדשים על האספלט של האי הקטן.

אין תמונה
כוכבי מהיר ועצבי התקשו להאמין למשמע המחירים הגבוהים

הכתב, שהגיע ליום ראיונות עם כמה מכוכבי החלק ה-6 בסדרת הסרטים שלצערנו לאט לאט מאבדת את הזיקה החזקה שלה לעולם הרכב, הבין שאחרי אין סוף סבבי ראיונות עם כתבי בידור מכל העולם צריך לנסות לעורר את השחקנים וין דיזל, מישל רודריגז, ג'ינה קוראנו ולוק אוונס שכבר ענו את אותן תשובות לאותן שאלות עשרות פעמים, והחליט לפתוח את הראיון עם חידון קטן באשר לעלות של כמה דגמי רכב פופולריים ולא יוקרתיים במיוחד. הסיבוב הראשון של החידון מתחיל עם רודריגז וקוראנו ובשאלה על מחירה של משפחומטית מתוצרת ניסאן עם מנוע 1.6 ליטרים וגיר אוטומטי, ממש כמו שיש בדגמי הרכב הפופולריים בישראל שעולים כ-125-130 אלף שקלים שהם כ-35 אלף דולרים.

הכתב הסינגפורי אמנם מספר מראש לכוכבים שמחירי המכוניות בסינגפור גבוהים מאוד, אבל האם הם מבינים עד כמה?

מישל האמריקאית מנסה להיסחף ומהמרת על 40 אלף דולרים (ממש בדומה למחירים בישראל).

המנחה מצידו מחמיא על הניחוש אבל מוסיף "לא היית ממש קרובה"

"אהה, בטח נסחפתי ואמרתי יקר מדי", מנסה רודריגז לתקן.

SUBARU BRZ (צילום: נעם וינד)
סובארו BRZ במחיר של פורשה 911 באמריקה |צילום: נעם וינד

"לא, לא", המנחה עונה, "להיפך, היית צנועה, האמת היא שהמחיר הוא 90 אלף דולרים".
רודריגז לא מאמינה למשמע אוזניה ואז זה ממשיך -כמה לדעתכם עולה סובארו BRZ ספורטיבית בסינגפור?
ובכן בישראל היא עולה 219 אלף שקלים ובסינגפור בדיוק כפול, כ-130 אלף דולרים, סכום בו בארצות הברית ניתן לרכוש פורשה 911 טורבו בהניילונים.

וכמה עולה בסינגפור מכונית ספורט גרמנית? לא פורשה 911 אלא משהו קצת צנוע יותר כמו ב.מ.וו סדרה 6? יש רעיונות? ובכן, לא פחות מ-330 אלף דולרים, שהם 100 אלף דולרים יותר מאשר מחירה של פרארי 458 בארצות הברית.

ומה עם מכונית קצת יותר ידידותית לסביבה? נגיד טויוטה פריוס? הרי לכאורה לרשויות האי יש כל סיבה לעודד רכישה שלה. האם במקרה זה מיסוי יותר הגיוני?

ובכן, זה בדיוק מה שוין דיזל חשב ועל כן העריך שמ-50 אלף דולרים נשמעים כמו סכום הגיוני.

אבל שוב, גם הפעם כוכבי הוליווד היו רחוקים ממציאות החיים באי הקטן בו מסתבר שלא מעניקים הקלות למכוניות היברידיות ועל כן הפריוס הצנועה עולה שם לא פחות מ-154 אלף דולרים – פי 6 ממחירה באמריקה ואפילו פי 3.7 ממחירה של הטויוטה ההיברידית בישראל.

אין תמונה
150 אלף דולרים לפריוס?

>> 10 מקומות בחו"ל שחולי הגה חייבים לבקר בהם