יצרניות הרכב הגדולות בעולם הבינו לפני מספר שנים שעל מנת לשמור על רווחיות ולהציג צמיחה הן לא יכולות להסתמך רק על השווקים הותיקים והמוכרים בהם הן עובדות מזה שנים ועליהן להתאמץ להשיג אחיזה גם בשווקים מתפתחים ומתעוררים.
בעוד שכולם מדברים על השוק ההודי והסיני ועל כמה ממדינות מזרח אירופה מסתבר שכמה מקונצרני הרכב הגדולים בעולם כמו פורד, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן מגלים לאחרונה עניין רב בשוק הרכב העיראקי.
אולי אנו מתקשים להבחין בכך, אך המדינה, הנמצאת במקום החמישי מבחינת עתודות הנפט בעולם, מתחילה לאחרונה לגלות סימנים של נורמליזציה יחסית.
אמנם מדובר בפוטנציאל שוק קטן משמעותית מסין או מהודו אבל עם 30 מיליון תושבים, הרבה מאוד נפט מתחת לאדמה ומעט מאוד מכוניות מודרניות, האנליסטים מעריכים שאם המצב במדינה ימשיך להשתפר בתוך שנים ספורות יחווה העם העיראקי בום כלכלי גדול שיעלה את רמת החיים של התושבים באופן קיצוני.
מצבת כלי הרכב הנעים כיום במדינה כוללת ערב רב של כלי רכב - בעיקר מכוניות מיושנות מאוד. כזכור, בזמן שילטונו של סדאם חוסיין הוטלו על המדינה סנקציות רבות והשוק העיראקי היה מחוץ לתחום בעבור מרבית היצרנים המערביים.
באותה תקופה הרכב הנפוץ ביותר במדינה היה גרסה מיושנת לפאסאט (דור ראשון) של פולקסווגן שיוצרה בברזיל ונמכרה למדינה בתמורה לנפט.
אמנם משטרו של סדאם נפל כבר לפני כמעט עשור אבל מאז המדינה לא הצליחה להגיע למצב של רגיעה ומכיוון שהנסיעה בכבישים הייתה מסוכנת - ולא בגלל תאונות דרכים - מרבית בני המעמד הבינוני לא שאפו להחזיק במכונית.
סיבה לאופטימיות: "רק" 1500 הרוגים בדרכים כתוצאה מאש צלפים ומטעני צד השנה
כדי לסבר את האוזן נציין שהשנה חלה ירידה משמעותית בהיקפי האלימות ועל כבישי עיראק נהרגו רק (!?!) כ -1,500 אזרחים עיראקים כתוצאה מאש צלפים, מטעני צד, מארבים, פצצות והתקפות אחרות, זאת בהשוואה ל-7,300 הרוגים בשנה הקודמת וללא פחות מ 34.5 אלף הרוגים בהתקפות על נוסעים בכבישים בשנת השיא של הכאוס, 2006.
כעת, עם סימנים ראשונים של אופטימיות לעתיד טוב יותר מאמינים כי בקרוב מכירות הרכב במדינה יזנקו באופן משמעותי ומי שתהיה שם בזמן הנכון תצליח לבסס את מעמדה כשחקנית מרכזית בשוק הרכב הבתולי במדינה שבה מתגוררים כ-30 מיליון תושבים.
בערב הסעודית, שכנתה של עיראק, יש כיום מספר תושבים דומה ולא פחות מ-6.5 מיליון כלי רכב על הכבישים - בערך פי חמש מאשר בעיראק.
רק בשנה החולפת רשם השוק העיראקי צמיחה של יותר מעשרה אחוזים יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון וצפון אפריקה וכתוצאה ישירה מכך הקפי המכירות של כלי הרכב החדשים זינקו בעשרות אחוזים.
זו הסיבה המרכזית שהקונצרנים הגדולים מזהים בשוק העיראקי כזה פוטנציאל צמיחה שצפוי לגדול וגדול ביחד עם השיפור ההולך וגובר בביטחון האישי. יחד עם זאת, יש לזכור שהדרך לבום הכלכלי המיוחל עדיין ארוכה וכדי להגיע לשם יש לפתור את בעיית האבטלה שעל פי נתוני מחקר של קרן המטבע העולמית עומדת על קרוב ל-40 אחוזים, וגם לזכור שבמזרח התיכון כמו במזרח התיכון עדיין בכל רגע מישהו יכול להדליק את הפתיל של חבית חומר הנפץ במדינה המסוכסכת והמפוררת הזו ולהחזיר בבת אחת את הגלגל אחורה.