מתקן רכב (צילום: istockphoto)
תקלות וקלקולים זה לחלשים |צילום: istockphoto
אמינות שוב על הפרק. לאחר שאתמול ערכנו לכם הכרות עם עשר המכוניות הפחות אמינות ב-15 שנים האחרונות, ברשימה שכללה בעיקר דגמי ספורט ופרימיום וביניהם גם כמה אייקונים מוטורים בלתי נשכחים, היום, באנרגיות חיוביות יותר, אנו חושפים בפניכם את עשרת דגמי הרכב האמינים והזולים ביותר לתחזוקה.

אם אתם מחפשים מכונית משומשת בהחלט כדאי שתישארו עימנו.

נתחיל בהסתייגות קלה ונציין שהדירוג שאנו מפרסמים כאן מתייחס לנתונים שפרסמה חברת וורנטי דיירקט העוסקת במתן שירותי אחריות למאות אלפי כלי רכב בבריטניה ועל כן תואם את המפרט וההעדפות באירופה (כמו למשל הרבה גרסאות דיזל ותיבות הילוכים ידניות) וגם את הבלאי המצטבר ביחס לתנאי מזג האוויר, איכות הכבישים ואופי הנהיגה בממלכה המאוחדת אשר כמובן לא תמיד חופפים את המצב, מחירי התיקונים והמפרט בארץ. עם זאת, הדברים בהחלט יכולים לתת תמונה מהימנה למדי באשר למידת האמינות של דגם זה או אחר.

נתיבי איילון בשעות היום (צילום: שי פוקס)
המכוניות שנוסעות ונוסעות ואף פעם לא נתקעות |צילום: שי פוקס

עשרת הדגמים ברשימה זו מגיעים מתוך מאגר של מעל ל-450 והצליחו להתברג לחבורת הצמרת בשקלול פרמטרים הכוללים, כמובן, אמינות בסיסית גבוהה, אך גם את מספר התקלות הבלתי צפויות ביחס לגיל הרכב והקילומטראז' ועלויות תיקון סבירות בעת ביקור במוסך.

במקום העשירי והמכובד נמצא ההדור הקודם של ההונדה ג'אז שנחשב בבריטניה לאחד הדגמים האהובים ביותר על פנסיונרים.

במקום התשיעי ניתן לפגוש את הדור הראשון של היאריס (מודלים 1999-2003) שלבד מעיצוב מקורי, אופי שובב וגרסת ספורט מבוקשת מתברר כאמין וזול לאחזקה בצורה ראויה להערכה.

טויוטה יאריס T-SPORT (צילום: אוטו)
שובבה ולא מתקלקלת |צילום: אוטו

מקום מס' שמונה מעניק נוכחות מכובדת (ויחידה של רכב מסגמנט הפרימיום) למרצדס ש"כיכבה"  דווקא ברשימת המכוניות הלא אמינות. אבל מסתבר שכשבחברה המכובדת מתאמצים לייצר משהו בלתי שביר הם מצליחים במשימה וה-E קלאס העדכנית, על אף שלל המערכות המתקדמות שמצויות בה, מפגינה אמינות מרשימה מאוד. 

במקום השביעי אנו פוגשים את הרודסטר מבית מאזדה – המיאטה MX-5 בדורה הנוכחי שמספקת הוכחה שגם מכוניות ספורטיביות, שלרוב חוות חיים קשים יחסית, יכולות להיות אמינות וזולות לתחזוקה. ה-MX-5 אגב, הוא הדגם היחידי ששניים מדורותיו מופיעים בצמרת כשהדור השני (NB,שיוצר בין 1999-2005) מגרד את העשיריה הפותחת מהמקום ה-11.

אין תמונה
גם מהנה לנהיגה וגם סופר אמינה

במקום השישי שוודית משפחתית העונה לשם S40 (מהשנים 96-04) שלמרות גילה הלא צעיר מגלה באי הבריטי אמינות מפתיעה. בארץ, אגב, בניגוד לדגמי וולוו אחרים, דור זה של ה-S40 לא זכה לפופולריות ולביקושים גבוהים.

במקום החמישי נציגות שנייה להונדה בעשירייה הפותחת עם ה-HR-V, רכב הפנאי קטן המימדים של הונדה (מהשנים 98-06), שהקדים את האופנה אולי הלוהטת ביותר בעולם הרכב שהתפתחה בעקבות השקת הניסאן ג'וק.

ממשיכים במעלה הדירוג, עם נציגות שנייה למותג יפני נוסף. הפעם מדובר במותג שעיקר תהילתו נובעת מאותו מוניטין אמינות מוצק – טויוטה כמובן, אך בניגוד לציפיות לא מדובר בקורולה האייקונית אלא בקטנטנה שבחבורה, האייגו, שמיוצרת בכלל במפעל טויוטה בצ'כיה לצד תאומותיה הפיג'ו 107 והסיטרואן C1.

טויוטה אייגו
הקטנטנה של טויוטה לא מביישת את הפירמה

במקום השלישי קטנטנה נוספת. הפעם מדובר באלטו של סוזוקי (מהשנים 97-06) שלבד מהיותה אמינה מאוד, נהנתה גם ממיעוט מערכות מתוחכמות שעלולות להתקלקל וממחירי חלפים זולים ביותר.

מתקרבים לצמרת ובמקום השני בדירוג של וורנטי דיירקט אנו פוגשים מכונית קטנה נוספת העונה לשם ווקסהול אגילה (מהשנים 2000-2008). שם הדגם בוודאי לא אומר לכם דבר אבל אם תסתכלו היטב בתמונות תוכלו לזהות דמיון מפתיע למיקרוואן של היצרנית מהמקום השלישי - סוזוקי.

כן, למעשה מדובר בתאומה סיאמית של הסוזוקי Wagon G וגם כיום המיקרווואן של ווקסהול למעשה נראה בדיוק כמו סוזוקי ספלאש ומיוצר במפעלי החברה היפנית בהונגריה.

סוזוקי
הווקסהול במקום השני היא למעשה סוזוקי לכל דבר

הגענו למקום ראשון, חברים. הגיע הזמן להכתיר את המכונית הכי אמינה (לפחות באנגליה) ב-15 השנים האחרונות. יש ניחושים?

כן, אתם לא טועים, היא מגיעה מיפן. כעת, בלי עיכובים נוספים, קבלו בתשואות את הזוכה הגדולה – מיצובישי לנסר (מהשנים 2004-2008). כן, מדובר באותו דגם בדיוק שמשום מה, למרות מוניטין אמינות מוצלח גם בלבנט ושימושיות משפחתית מצוינת, לא זוכה לביקושים ערים, בלשון המעטה, בשוק היד שנייה ומוצע לעיתים במגרשי המכירות של חברות הליסינג במחירים מגוחכים במושגי השוק המקומי. 

אין תמונה
במגרשי המשומשות מנסים להיפטר מהן במחירי רצפה, אך מדובר ככל הנראה במכונית האמינה ביותר שיוצרה לאחרונה

לנוכח הדו"ח המקיף הזה נותר לנו רק לקוות שגם כאן בארץ יבוא יום בו ציי הרכב, חברות הליסינג וההשכרה וגם הלקוחות הפרטיים יחשפו את הנתונים שברשותם ושאלה ירוכזו על ידי גוף אמין נטול אינטרסים שיוכל להעניק לציבור מידע חשוב ומשמעותי על אחת ההוצאות המשמעותיות בחיים שלנו.