שנתיים בדיוק לאחר שג'נרל מוטורס החליטה לסגור את סאאב ולאחר שמאז התנהלה סאגה ארוכה שכללה אין ספור ניסיונות להמשיך להחיות את המותג, מנכ"ל החברה ויקטור מולר הודיע אתמול כי סאאב הגיעה לסוף הדרך והגישה בקשה לפשיטת רגל לבית המשפט.
כזכור, הצרות הגדולות של סאאב החלו בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 שהביא את ג'נרל מוטורס, ענקית הרכב מדטרויט והבעלים של מותג סאאב באותה תקופה לסף פשיטת רגל ולמצב בו נאלצה לפנות לבקשת עזרה מהממשל האמריקאי.
הממשל, שהבין שהוא לא יכול לתת ליצרנית הרכב הענקית ליפול, הזרים לחברה סכומי עתק אך דרש צעדי התייעלות רבים. בין צעדי ההתייעלות בוטלו מותגים כמו פונטיאק וסאטורן והוצעו למכירה מותגים שונים - ביניהם סאאב.
למרות העבר המפואר של המותג השוודי בראשיתו של העשור השני של המילניום השלישי לא היו הרבה קופצים על המציאה וכמה עסקאות מכירה שכבר נראו כסגורות התפוצצו ברגע האחרון.
כאמור, בשלהי 2009 גורלה של סאאב הסתמן כברור ועצוב, כמו אחיותיה לקונצרן GM - סאטורן, פונטיאק והאמר ונראה היה כי גם היא בדרך לעולם שכולו טוב. אבל אז, לאחר שכבר נערך טקס אשכבה כמעט-רשמי לסאאב בהנהלת ג'נרל מוטורס בדטרויט, יצרנית המכוניות ההולנדית הקטנטנה ספייקר החליטה להציע עסקה לרכישת המותג שתאפשר לשמר את המותג במתכונת מצומצמת.
אמנם למן ההתחלה נראה היה כי הסיכויים והיכולת הכלכלית של חברה קטנה כספייקר להרים את היצרנית השוודית על הרגליים הם מוגבלים למדי אך בג'נרל מוטורס החליטו שבמקום להיות אלה שחתומים על סגירת המותג בעל ההיסטוריה המכובדת הם יאפשרו לתת לסאאב עוד צ'אנס, אפילו אם הוא בעל סיכויי הצלחה נמוכים. וכך לקראת אביב 2010, לאחר כמה חודשים בהם דממו - פסי היצור חזרו לפעולה. בתחילה זה היה נראה בהחלט מבטיח. סאאב החדשה החלה ליצר את ה-9-5 החדשה שהוצגה בתקופת ג'נרל מוטורס אך לא הספיקה להגיע ליצור.
ה-9-5 החדשה התבססה על פלטפורמה ומכלולים המשמשים דגמים מודרניים מצליחים כמו אופל אינסיגניה וביואיק לה-קרוס והציגה ביצוע מרשים ורמת גימור גבוהה ואף זכתה לביקורות חיוביות.
מתוך הבנה כי החברה צריכה יותר מדגם אחד ועל בסיס תוכניות שנשארו מימי ג'נרל מוטורס חשפה סאאב החדשה לפני שנה את ה-X-9-4 רכב פנאי שאמור היה לתת לחברה נוכחות ראשונה בנישת הפנאי-שטח הרווחית. אבל למרות עליה משמעותית בהיקפי המכירות וההזמנות, עדיין החברה לא הצליחה להגיע ליעדים שנדרשו כדי לשמור על רווחיות, מה שהביא לגירעונות שספייקר הקטנה לא יכלה להתמודד עימם.
בחודשים האחרונים עסקו בסאאב בניסיונות לולייניים של ממש על מנת לנסות למצוא דרך להמשיך את פעולתה על ידי מציאת מקורות לתזרים מזומנים כדי לשלם את החובות לספקים ואת המשכורות לעובדים ובמקביל חיפשו אחר רוכשים פוטנציאלים.
משא ומתן התנהל עם כמה חברות סיניות אך בסופו של דבר במקרים מסוימים הן התגלו כלא רציניות מספיק ובמקרים אחרים ג'נרל מוטורס, שמכוניות סאאב מבוססות על מכלוליה, הטילה וטו מחשש לגניבת טכנולוגיה.
הפעם, כאמור, זה נראה באמת סופי ומוחלט ואם לא יתרחש שוב עוד נס שישאיר אותה בחיים ניתן להעריך שלסאאב ימונה כונס נכסים שידאג לפירוקה.
אלה תולדות
חברת סאאב הוקמה בשנות השלושים כחברה ליצור מטוסים ומנועי מטוסים. לקראת אמצע המאה העשרים, בסוף 49', התרחבה החברה והחלה לייצר מכוניות. הדגמים הראשונים – סאאב 92 ולאחר מכן 93 היו חדשניים בעיצובם ובמכלוליהם ויצרו לחברה תדמית טובה בקרב מביני דבר.
גם בדגמים שהגיעו בהמשך הציגה החברה מקוריות וייחודיות ששילבו בין אופי מיוחד, מנועים חזקים, רמת פאר ונוחות ובטיחות גבוהות. במהלך שנות השבעים והשמונים למותג נוצר קהל מעריצים גדול ונאמן שאהב את התכונות הייחודיות של הרכב.
בשנות התשעים של המאה ה-20 החלה הדעיכה של המותג השוודי. בעוד שיצרנים אירופאים אחרים הציגו מכוניות פרימיום שהתבלטו גם במקומות בהם סאאב באופן מסורתי נחשבה כמובילה, סאאב לא רק שלא הציגה תשובה הולמת אלא הסתפקה בליין דגמים אפרורי, ליין שאמנם היה לא רע שלעצמו אך היה חף מכל תכונה פורצת דרך ולא הצליח לעמוד ברמות שהציגו המתחרות הבולטות מגרמניה ומבית.
הירידה החדה במכירות ותזרים המזומנים הבעייתי היוו, אולי, את הסיבה לכך שהדגם המרכזי של החברה, ה-9-5, לא הוחלף במשך 13 שנים, נצח במושגי עולם הרכב, ושכבר הוצג סוף סוף מחליף בתערוכת פרנקפורט 2009 זה כבר היה מאוחר מדי – הרבה אחרי שמרבית חובבי המותג כבר מצאו את מבוקשם במכוניות של מותגים אחרים.