מוסך (צילום: נעם וינד)
מתים על ביקורים במוסכים? כדאי שתמשיכו לקרוא |צילום: נעם וינד
אין ספק שעיצוב, ביצועים, צריכת דלק ונוחות הם פרמטרים חשובים ביותר לכל רוכש מכונית, אבל נראה שכאשר מדובר במכונית משומשת, כל אותם דברים רבי חשיבות לחוויות השימוש היומיומי מקבלים עדיפות משנית אל מול נתון אחד - מידת האמינות של הרכב לאורך זמן.

הבעיה היא שבעוד שבכל הקשור לנושאים כמו נוחות, גימור  וביצועים קל למצוא שלל מידע אמין במבחני הדרכים בלתי תלויים המתפרסמים במגזיני רכב, באתרי אינטרנט בארץ ובעולם וגם כאן בערוץ הרכב בmako, בכל הנוגע לרמת האמינות לאורך זמן ושרידות המכלולים השונים לאחר שנים של שימוש קיים חוסר משמעותי במידע אמין ולרוב הדעות הרווחות בציבור מסתמכות על שמועות ממקור שלישי, דעות קדומות שהיו מבוססות אולי לפני 30 שנה ועצות של מומחים מטעם עצמם שרק לעיתים נדירות יש בהן טעם בעוד שבמקרים רבים כל קשר בינן לבין המציאות וליין הדגמים הרלוונטי של יצרן זה או אחר הוא מקרי לחלוטין.

ליסינג - מגרש מכירות (צילום: נעם וינד)
חברות הליסינג לא משתפות את הציבור במידע הנוגע לאמינות |צילום: נעם וינד
מסיבות השמורות עימם ציי רכב או ענקי ליסינג מקומיים מעדיפים לשמור את הנתונים שברשותם הרחק מעיני הציבור וכדי לנסות לתת מענה אמיתי לשאלה שמטרידה מאות אלפי רוכשי מכוניות משומשות מדי שנה אנו נאלצים להפליג אל מעבר לים ולחפש תשובות אצל גופים כמו הקונסיומר ריפורטס האמריקאי הקיים כבר משנת 1933 או חברת וורנטי דיירקט הבריטית שחוגגת בימים אלה 15 שנות פעילות בשטח.

וורנטי דיירקט הוקמה ב-1997 ומעניקה שירותי אחריות בתשלום בממלכה המאוחדת למאות אלפי כלי רכב של לקוחות פרטיים וגופים מוסדיים וברשותה מאגר נתונים עצום הכולל מאות דגמים שיוצרו בשני העשורים האחרונים על ידי כמעט כל יצרני הרכב בעולם. 

מדי שנה החברה מפרסמת דירוג של המכוניות האמינות ביותר בהתחשב במספר הפעמים בהם התקלקל כל דגם הקיים במאגר החברה כשבנוסף נלקחים בחשבון פרמטרים כמו גיל הרכב, מספר הקילומטרים שעשה וגם עלותם של אותם  ביקורים בלתי צפויים במוסך.

לכבוד חגיגות ה-15, בוורנטי דיירקט החליטו להכין רשימה מיוחדת שתקיף את הנתונים שנאספו במהלך כל 15 שנות הפעילות שלה ותחשוף את עשר המכוניות האמינות ביותר שנעות על כבישי בריטניה כמו גם את עשר המכוניות שבמידה ותרכשו אותן כדאי מאוד שתכינו מספיק מזומנים וזמן פנוי להרבה ביקורים במוסך.

אם אתם מחפשים ברגע זה רכב משומש בוודאי אתם רוצים לדעת מי הכי אמינה אבל כעת, הרשו לנו קודם לתת כבוד ולקבל בשריקות בוז ומטח של עגבניות רקובות את עשר המכוניות הכי לא אמינות ב-15 שנים האחרונות.

אין תמונה
היכולות מדהימות , האמינות קצת פחות

בפתיחת רשימת הבושה אנו פוגשים דגם של יצרן צרפתי מאוד מיוחד שבמשך שנים החדשנות שבדגמיו אמנם היממה את העולם אך גם גבתה מחיר לא פשוט בתחום האמינות. קבלו את ה-XM של סיטרואן ומערכת המתלים ההידרופנואומטית שלה במקום העשירי. 
במקום התשיעי עוד יצרן שזכה לתהילה רבה ומחמאות על מוצריו אך ידוע כבעייתי בתחום האמינות. מחיאות כפיים לריינג' רובר מהדור השלישי.

היא נחשבת למכונית הספורט האולטימטיבית, דגם שהפך לאייקון אלמותי החוגג בימים אלו 50 שנה בנתיב המהיר. במקום ה-8 הריעו לפורשה 911 (ממודל 2001 -2006) שזוכה ל"כבוד" בעיקר בשל העלות הגבוהה של הביקורים הבלתי צפויים שלה במוסך.

מעמד האצולה הבריטי נחשב לרוב ליהיר ומנוכר אבל מה שבטוח, אחד מדגמי הרכב האהובים עליו ביותר, הבנטלי קונטינטל GT הכוחני מעניק הרבה פרנסה למוסכניקים בני מעמד הפועלים וזוכה למקום ה-7 ברשימת המכוניות הלא אמינות.

אין תמונה
אולי מדובר בדרך של מעמד האצולה הבריטי לדאוג לפרנסה לבני מעמד הפועלים

אמינות היא בדרך גם עניין של גיאוגרפיה ובעוד שנראה שכולם מסכימים כי המכוניות מיפן וקוריאה הן בסך הכל הכי אמינות, נשאלת השאלה איזו מדינה לדעתכם נמצאת אחריהן בדירוג מבחינת דיוק, איכות המוצר והאמינות?

תחשבו רגע האם מדובר בארצות הברית? איטליה? צרפת? נחסוך מכם את המשך הקראת שמות כל מדינות העולם וננחש כי רובכם כבר בחרתם בגרמניה.

יכול להיות שאתם צודקים ויש לכם שלל טיעונים משכנעים אך לפחות לא כך נראים פני הדברים בדירוג האמינות של וורנטי דיירקט בו ששת המקומות המבישים ביותר שייכים למכוניות מייד אין דויטשלנד.

במקום ה-6 ממוקמת האודי A6 Allroad (מהשנים 2000-2005) שלמרות הניסיון הרב שיש לאודי עם מערכות הנעה כפולה הפגינה רגישות יתר לקלקולים. 
במקום ה-5 זוהי מרצדס שהדור הקודם של ה-CL, דגם הקופה שלה, לא הצליח להרשים בשרידות ואמינות.
במקום ה-4 שוב מרצדס עם ה-V קלאס רכב עבודה עממי ופשוט יחסית שללא ספק לא היה אמור להיות בחלק זה של הרשימה.

מרצדס CL
נוכחות מטרידה של דגמי מרצדס ברשימה

שלישית המכוניות הכי פחות אמינות בשנים האחרונות נפתחת עם נציגות נוספת למרצדס עם הרודסטר הגדולה והיוקרתית, ה-SL מהדור הקודם, שהתלונות בקשר אליה נבעו פחות בשל כמות התקלות הבלתי צפויות אלא בעיקר בשל עלותם הגבוהה של הביקורים הבלתי צפויים במוסך.

העניינים מתחממים לקראת הצמרת ובמקום השני ברשימת המכוניות הכי פחות אמינות אנו פוגשים חלום מוטורי של חולי הגה רבים בדמות ב.מ.וו M5 (מהשנים 2005-2010) שאת הזמן שהיא יכולה לחסוך לכם בזכות מהירותה המטורפת היא כנראה גובה עם ריבית בתקלות ובביקורים מפתיעים במוסכים.

ב.מ.וו
סופר מהירה בדרך למוסך

ובמקום הראשון, הכינו את הפלאשים למכונית שתהפוך אתכם לחברים הכי טובים של המוסכניק שלכם ותגרום לחשבון העו"ש שלכם להצטמק – אודי RS6 (מהשנים 2002-2011) שעל פי הדירוג של וורנטי דיירקט זוכה, ובהפרש ניכר, בתואר המביש "המכונית הכי פחות אמינה ב-15 השנים האחרונות".

אודי
תקלה מופלאה

אז מה הדירוג הזה למעשה אומר? האם מרבית מכוניות הפרימיום הספורטיביות פשוט לא טובות ולא מומלצות וכדאי שכולם יקנו יונדאי אקסנט או מקסימום מאזדה 3? לא בדיוק, אבל אין ספק שמי שחושק במילה האחרונה מבחינה טכנולוגית וברכב שעמוס בשלל מערכות חדשניות צריך להיות מוכן לכך שרמת האמינות שלו תהיה נמוכה יותר מאשר זו של מכונית בסיסית שאין בה יותר מדי מה שיכול להתקלקל. 

כדאי לזכור את זה בפעם הבאה שאתם נתקלים במכונית חלומית ישנה במחיר מציאה שממש לא בטוח שתוכלו להרשות לעצמכם את עלויות התפעול והתחזוקה שלה.

רוצים לדעת מהם דגמי המכוניות שנמצאים בצד השני והאמין של הרשימה? התשובות לכך יתפרסמו כאן מחר.

 >> הנבחרת האולימפית של עולם הרכב