מאדה MX5 מיאטה מפגש דורות  (צילום: שמוליק מזור)
שלושת הדורות במפגש פסגה מקומי במקום הכי נמוך בעולם|צילום: שמוליק מזור
לפני 25 שנה בדיוק מאזדה חשפה בתערוכת הרכב בשיקאגו מכונית ספורט דו-מושבית קטנה וזולה יחסית בשם מיאטה MX-5. 

המכונית משכה הרבה תשומת לב ועוררה ציפיות רבות, אבל אף אחד מהאנשים שעמד מול הרודסטר הקטנה באותו פברואר קר בשיקאגו לא היה יכול לשער בליבו שהמכונית שניצבת מולו תשפיע בצורה עמוקה כל כך על עולם הרכב, תזכה באין סוף תארים ביניהם "אחת מ-3 מכוניות ספורט הטובות בעולם" על פי מגזין Road & Track האמריקאי, מקום שני (אחרי פורשה 911) ברשימת "מכוניות הספורט הטובות בכל הזמנים" בדירוג של CAR הבריטי ותכנס לספר השיאים של גינס עם קרוב למיליון יחידות שעלו על כבישי העולם והפכו אותה למכונית הספורט הדו-מושבית הנמכרת מאז ומעולם.

המיאטה הראשונה, או כפי שהיא קרויה בפי מכורי הרודסטר, ה-NA, החזירה לעולם הרכב את בשורת מכוניות הספורט הקטנות במחיר עממי, בדומה למכוניות ספורט בריטיות משנות ה-60.

ההשראה העיצובית הגיעה מהלוטוס אלן ואגדה אורבנית מספרת שמתכנני המכונית אפילו הקליטו את רעשי המנוע והאגזוז שהפיקה הבריטית הקטנה ודאגו להגיע לרעש זהה המופק מהמיאטה, אבל האלמנט המשמעותי ביותר שלקחו מהנדסי מאזדה ממכוניות הספורט הבריטיות של שנות השישים היא יכולת הניהוג והתקשור המופלאה שלהן עם הנהג.

אין תמונה
מכונית הספורט הנמכרת בעולם עם קרוב למיליון יחידות

לתקשור ולחדות השילדה הוסיפו אביזרים מתבקשים לתקופתנו כמו הגה כוח, כריות אויר ו-ABS וארזו הכל באריזה בנויה היטב ואמינה ממש כמו משפחתית יפנית.

יחידת הכוח איתה הרכב הוצג לראשונה הייתה צנועה במונחים של היום וכללה מנוע בנפח של 1.6 ליטר המספק כ-116 סוסים שהועברו, לגלגלים האחוריים כמובן, דרך גיר עם 5 יחסי העברה.

למרות שהנתונים היו נמוכים מהמקובל היום בכל משפחתית אפרורית, בזכות משקל קל (קצת פחות מטון) וחלוקת משקל מושלמת הביצועים היו טובים והתנהגות הכביש הייתה חלומית.
בשנת 94 בוצעה למכונית מתיחת פנים רצינית אשר כללה מנוע חדש וחזק יותר בעל נפח של 1.8 ליטר המספק כ-129 כ"ס ותת-שילדה המכוילת בצורה טובה יותר.

הדור הראשון הגיע לארץ בשנת 1995 ונמכר בגרסת אבזור בודדת עד שהוחלף על ידי הדור השני, ה-NB, שהחל להימכר בעולם ב-1999 אך הגיע לארץ רק בשנת 2003 לאחר מתיחת פנים.

מאזדה מיאטה (צילום: נעם וינד)
הדור הראשון - ביצוע מושלם בהשראת מכוניות הספורט הפתוחות משנות ה-60|צילום: נעם וינד

למרות שהדור השני הציג עיצוב שונה מזה של הדור הראשון עם פנסים קבועים ויציבה אגרסיבית ורחבה יותר ופחות סקסית, למעשה היה מדובר במכונית שהציגה אבולוציה לדור הראשון והתבססה על אותה הפלטפורמה. עם זאת כל מיני כיולים ותוספות מתבקשות כמו דיפרנציאל מוגבל החלקה (בגרסאות הידניות) וגיר שישה הילוכים העניקו יכולת ניהוג טובות וגם הביצועים היו עדיפים בזכות מנוע שזכה לתזמון שסתומים משתנה ולהספקים של בין 139-155 כ"ס בגרסאותיו האטמוספריות (גרסת מאזדה ספיד עם מגדש טורבו הפיקה 189 כ"ס ונמכרה בעיקר בארצות הברית בכמויות מוגבלות).
לארץ הדור השני הגיע, כאמור, בשנת 2003. בשנה הראשונה המיאטה הגיעה רק עם תיבת הילוכים אוטומטית, אך לאור דרישת הקהל בהמשך נוספה להיצע גם גרסה ידנית.

הדור השלישי, ה-NC, הוצג ב2005 והגיע לייצור ב-2006. בניגוד ל-NB שהייתה סוג של עדכון עיצוב על בסיס הNA-, ה-NC תוכננה מחדש והציגה משהו שונה לגמרי. מצד אחד היא חזרה להיות עגולה כמו בגרסא הראשונה אך מצד שני חזית הרכב הציגה מראה עדכני שמדבר בשפה של רכבים מודרניים ולא בטוח שיעבור את מבחן השנים בדרך להפוך לקלאסיקה נטולת גיל. המיאטה לא השתנתה משמעותית במידותיה במהלך כל השנים ולמרות תוספת אביזרים ותקנות הבטיחות העדכניות היא היום שמנה ב-200 ק"ג בלבד לעומת הדור הראשון.  יבוא הדור השלישי לארץ התחיל בראשית 2006 והסתיים ב-2012 עקב מכירות דלות.

אין תמונה
הדור השני מתבסס על הפלטפורמה של הדור הראשון

רבים טוענים שהמיאטה היא לא סתם מכונית אלא דרך חיים ויש לא מעט אנשים (ביניהם כותבי שורות אלו) המצהירים כי לעולם לא ימכרו את המיאטה שלהם.
25 שנים אחרי שהוצגה אנו מגלים עד כמה המכונית הזו השפיעה על עולם הרכב והקהל שבו עם מגוון אדיר של חלקי אפטר-מרקט שנוצרו במיוחד לגרסאות השונות, מועדונים שנוסדו ברחבי העולם, אתרי אינטרנט המוקדשים רק למיאטה וספרים שנכתבו אודות המכונית.


גם ג'יי לנו מתלהב מהמיאטה

אין ספק שהמיאטה הביאה למאזדה הצלחה אדירה כלכלית ותדמיתית, העניקה לה את תדמית הזום-זום ומיצבה את החברה היפנית הקטנה  במקום מכובד ברשימת היצרניות ההרפתקניות השמות את הנהג במרכז.

לכבוד חגיגות חצי היובל מאזדה השיקה אתר ייעודי המציג את שלל השינויים שהמיאטה עברה במהלך השנים וכולל גם לשונית "בקרוב" שבשלב זה עדיין לא פעילה ותציג ככל הנראה בחודשים הקרובים פרטים הקשורים לדור הבא, ה-ND, שאמור ליישר קו עם הטכנולוגיות החדשות והעיצוב של שאר דגמי החברה אך בה בעת  להחזיר את התכונות והאופי של שני הדורות הראשונים שזכו להצלחה גדולה.
הדור החדש, יוצג ככל הנראה, באקט סמלי, בתערוכת שיקאגו הבאה.

אין תמונה
הדור השלישי לא זכה להצלחה כמו קודמיו

>> קבלו את האלפא מיאטה: מאזדה ואלפא רומיאו משתפות פעולה בתכנון המיאטה והספיידר הבאות