רנו פלואנס (צילום: נעם וינד)
המודל הכלכלי היה בעייתי|צילום: נעם וינד

כמעט שנה וחצי חלפה מאז הפיאסקו הגדול של קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, מבית היוצר של שי אגסי והחברה לישראל, אך שאריות הפרויקט הכושל עדיין מעסיקות את החברות שהיו מעורבות בו. ל"גלובס" נודע כי בימים אלו עסוקה חברת קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסן, בגריטה של מאות מכוניות בטר פלייס שנותרו לאחר פירוק החברה במאי אשתקד.
המכוניות היו מאופסנות בנמל אשדוד, וככל הנראה נגרם להן נזק בשל עמידה ממושכת שם. לאור זאת, אבדה ההצדקה הכלכלית למכירתן בשוק. במקביל, ממשיכות חברות הליסינג וקרסו מוטורס עצמה לנסות ולמכור את המכוניות השמישות במסגרת מבצעים שונים.

עוד בערוץ הרכב של mako
שנה לקריסת בטר פלייס: כשלון חשמלי בכל העולם 
קרסו רכשה את חשמליות בטר פלייס בכ-16 אלף ש'  
האם איש לא למד מהסוף העגום של בטר פלייס? 

מקרסו מוטורס נמסר בתגובה: "הכוונה היא לגרוט בעיקר את מכונית הרנו פלואנס החשמליות שניזוקו במהלך האחסון הממושך של כלי הרכב בנמל אשדוד".
בטר פלייס, מיזם הרכב החשמלי שהובילה החברה לישראל, קרס כאמור ברעש גדול. במאי אשתקד הוגשה בקשה לפירוק מרצון של החברה, שהוקמה בשנת 2007, לאחר הידרדרות מהירה במצבה. כמה חודשים קודם לכן הודח מתפקידו המנכ"ל ויזם החברה, שי אגסי.

בטר פלייס, שהוקמה לצורך הפעלת מערכת תשתיות לתפעול ותמיכה בכלי רכב חשמליים, הפכה לסטארט אפ היקר בישראל, ו"שרפה" מאז הקמתה851 מיליון דולר (3.1 מיליארד שקל). מתוך סכום זה, כ-300 מיליון דולר זרמו מקופתה של החברה לישראל, והיתר הגיעו מבעל השליטה בחברה, עידן עופר, וממשקיעים פיננסיים בעלי שם דוגמת בנקי ההשקעות HSBC ומורגן סטנלי.

תחנת טעינה של בטר פלייס (צילום: נעם וינד)
המרחק בין החזון למציאות היה גדול והטווח מוגבל מאוד |צילום: נעם וינד


קריסתה של החברה הובילה לבקשת פירוק שהתגלגלה לניסיון של ביהמ"ש למכור חטיבות שונות מהחברה ללא פחות משלושה גורמים שונים, אך הניסיונות הסתיימו ללא הצלחה. לבסוף, בנובמבר האחרון קבע ביהמ"ש המחוזי בלוד כי קרסו מוטורס ורנו העולמית ידאגו לתת שירותי תחזוקה ללקוחות בטר פלייס. במסגרת החלטה זו נקבע כי החברות ידאגו לכ-900 מכונית רנו פלואנס ZE חשמליות שנרכשו טרם בקשת הפירוק על ידי לקוחות בטר פלייס.
בנוסף נקבע כי קרסו מוטורס ורנו ירכשו מידי המפרקים שמינה ביהמ"ש 359 מכוניות רנו פלואנס חשמליות חדשות שטרם נמכרו. שתי החברות, כך נקבע, ישלמו למנהלים המיוחדים 6 מיליון שקל בעבור כל הנכסים שירכשו במסגרת העסקה.

המכוניות הראשונות של בטר פלייס עולות לכביש
בטר פלייס שרפה 851 מיליון דולרים

מה השתבש בדרך למימוש החזון של בטר פלייס?  

ייצור הפלואנס החשמלית הופסק
בינואר השנה, דיווחו מקורות בחו"ל כי חברת רנו הפסיקה את ייצור הרנו הפלואנס החשמלית (פלואנס ZE) וכי בכוונתה לחסל את פס הייצור שנבנה בטורקיה עבור המכונית. פלואנס ZE תוכננה ונוצרה - בהשקעה של מאות מיליוני אירו - עבור "בטר פלייס" ושולבה בה סוללה מתחלפת, שנתמכת על ידי מערכת החלפת הסוללות של החברה.

בעקבות קריסת "בטר פלייס" הופסק הייצור של הגרסה עם הסוללה המתחלפת, אך בחודשים האחרונים רנו המשיכה לשווק באירופה את גרסת ה-ZE בעלת הסוללה הקבועה. באחרונה, בשל מכירותיה המזעריות של הפלואנס החשמלית בכל רחבי אירופה, הוחלט לחסל את הייצור והשיווק שלה לחלוטין.
עם ההחלטה העריכו מקורות בתעשייה כי ההרפתקה של "בטר פלייס" - שכללה פיתוח של המכונית, הקמת קו ייצור עם קיבולת של עשרות אלפי יחידות בשנה בטורקיה, והקמת פס ייצור לסוללות למכונית - עלתה לרנו בהפסד של כמה מאות מיליוני אירו.

רנו פלואנס Z.E (צילום: נעם וינד)
רנו הפסידה כמה מאות מיליוני יורו |צילום: נעם וינד

בטר פלייס - הצהרות מול מציאות