המוזיקה האלקטרונית הישראלית תמיד זכתה להכרה בינלאומית, בעיקר בזכות אמני טראנס וטכנו. למרות הפופולריות בישראל, סצנת ה-EDM המקומית לא ממש הצליחה להצמיח שמות גדולים, אלא שבשלוש השנים האחרונות, אחרי שנים של עבודה קשה, טימוורקס (בן אזולאי וסער לגזיאל) הפכו לאמנים מוערכים ומצליחים בסצנה.

"אחרי שיצאתי מהצבא שלחתי לבן, שכבר היה דיג'יי מוכר ורזידנט בתל אביב ובפנג'ויה, עריכות וקטעים", מספר סער בשיחה עם mako. "גיסי עשה את ההיכרות בינינו. הוא אמר לי 'אתם חייבים להיפגש, יש לי הרגשה טובה'. נפגשנו באולפן והתחלנו לעשות סשן ועוד סשן והשאר היסטוריה".

את החיבור שלהם ל-EDM, גילו עוד לפני הפריצה הגדולה של הז'אנר בעולם. "סטיב אנג'לו ניגן כאן ב-2010 ולי היה באותו ערב סט במרקיד. ארגנתי הכל כדי לראות אותו כשאני מסיים, כניסה מהדלת האחורית לגני התערוכה ומכונית שתביא אותי עד הכניסה. בדיוק כשהגעתי, שמעתי אותו אומר 'טנק יו תל אביב' ויורד מהבמה, שיתף בן. "הייתי נורא מתוסכל וממש רציתי לראות את סטיב אנג'לו אז פתחתי את לוח ההופעות שלו וראיתי שהוא מופיע בבלגיה בטומורולנד".

"בשנת 2010 אף אחד עוד לא ידע מה זה טומורולנד. החלטתי שלא משנה מי בא איתי ומה יש לי באותו שבוע, אני מבטל הכל ונוסע. בסוף היינו שם כמה עשרות אנשים. כשראיתי את האירופאים מתפוצצים עם ה-EDM התאהבתי בזה. טומורולנד זה הפורמולה 1 של הדיג'ייז וכשחוויתי את זה, הבנתי כמה כיף זה להיות דיג'יי".

סער: "מגיל צעיר הייתי עושה מיקסים אלקטרוניים לביונסה וכאלה. כשהז'אנר רק התחיל לעלות, עוד לפני הפריצה הגדולה, זה פשוט משך אותי".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by DJs & Producers (@teamworx) on

השניים מצאו צליל מאוד ייחודי כבר מהרגע הראשון, מצרך נדיר בז'אנר כל כך תחרותי . "ידענו שאנחנו הולכים להפיק EDM שונה ממה שכולם מכירים. מהתחלה הבאנו את הגרוב שלנו, את ההשפעות מהמוזיקה האלקטרונית בארץ שזה המהירות של הטראנס והאגרסיות. ברמה מסוימת כל הטראקים שלנו הם סוג של פסיי-האוס". 

"זו הודעה שגורמת לך להבין שהחיים שלך משתנים"

הפריצה הגדולה הגיע בשנת 2017, כששיחררו יחד עם טום סוואון את החידוש ל-"Atom". הטראק הפך לבאנגר רחבות ענק ונוגן בפסטיבלים כמו טומורולנד ואולטרה על ידי דיג'ייז מהטופ העולמי, ביניהם אקסוול ואינגרוסו ואלסו.

באותה שנה, אחרי שכבר שחררו כמה טראקים בלייבל "Protocol" של ניקי רומרו, שלחו טראק נוסף אלא שהפעם, בניגוד להודעה סטנדרטית שמובילה למשא ומתן על שחרור, הם קיבלו פנייה ישירה מרומרו בכבודו בעצמו. "קיבלנו הודעה בטוויטר מניקי רומרו. בהתחלה חשבנו שזה יוזר פייק אבל לפי מספר העוקבים הבנו שזה הוא. זו הודעה שגורמת לך להבין שהחיים שלך משתנים".

"היי חברים, אתם חתומים איפשהו? אנחנו צריכים לעבוד יחד", כתב דיג'יי העל לצמד הישראלי. "אתם צריכים להגיע לכאן לכמה ימים כדי לעבוד על הטראק בסטודיו שלי".

"צרחנו אחד על השני מאושר והלכנו לחגוג עם המנהל שלנו, יותם", הם מספרים. "הבנו שיש כאן הזדמנות ושצריך לעשות את זה בצורה מקצועית עם פאסון. ניקי עבד על הטראק ודאגנו ליצור קשר כזה שכל פעם שיש משהו מעניין באולפן, הוא יהיה הראשון שישמע את זה. הכוונה היא לרוץ איתו מרתון ולא ספרינט".

אותו טראק, "Champion Sound", היה לאחד הטראקים הנתמכים בסצנה בשנת 2017. את אותה שנה, סיימו טימוורקס במקום ה-64 ברשימת הדיג'ייז הנתמכים של 1001 טראקליסט, כשהם מקדימים שמות ענק כמו קשמיר, ילו קלו ואפילו את ויני ויצ'י. "ניקי בקלות יכל לבוא ולקחת את השיר למקום שלו בגלל מי שהוא, אבל כל הניסיון שלו אמר לו 'זה טוב, אולי עדיף לתת לזה רק את האקסטרה מייל'. אנחנו חשבנו שזה עוד טראק רגיל אבל הוא ידע לזהות שזה יהיה להיט, הוא כיכב בכל ההופעות שלו במשך חודשים".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by DJs & Producers (@teamworx) on

איך משחזרים הצלחה כזו?
"השאלה הזו גרמה לנו לא לישון בלילה. המנהל שלנו אמר לנו 'תייצרו עוד דברים כאלה'. מהרגע שזה יצא, עם כל הייחודיות של הכתיבה המהירה ושל הבאסים הקצרים והאנרגטיים, ידעו לזהות שזה אנחנו. הרבה ניסו ליצור משהו בסגנון שלנו. מאוד קשה בתעשייה כל כך גדולה למצוא נישה וסאונד שהוא מזוהה איתך. מבחינתנו עשינו את שלנו, החתמנו את שמנו בתעשייה".

"יש משהו באייקוניות של איביזה. זה גורם לאנשים לא להרשות בעצם לא להיות בוייב"

את ההצלחה, מינפו מהר מאוד להופעה באולטרה קוריאה, אחד מהפסטיבלים הגדולים באסיה. "להגיע לאולטרה ולראות מעליך את ה-U הזה זה ממש מטורף. אתה אומר לעצמך 'מה זה? זה פוטושופ?'".

דווקא באולטרה, אחד הפסטיבלים הגדולים בעולם, מצאו את עצמם בלב סערה גדולה בסצנת ה-EDM בשנה שעברה. "חיממנו את סווידיש האוס מאפיה ושמרנו לדקות האחרונות של הסט שלנו עם כל הלהיטים שלנו והכל. לקראת סיום, באו אלינו ואמרו לנו 'אתם יכולים להאריך את הסט בעוד שעה? יש לנו בעיה עם סווידיש'. הם היו בהיסטריה טוטאלית".

סווידיש האוס מאפיה, שכאמור היו אמורים להופיע בפסטיבל אחרי טימוורקס, ביטלו את הופעתם שעות ספורות לפני שהיו אמורים לעלות לבמה. כתוצאה מכך, טימוורקס מצאו את עצמם מנסים להחזיק קהל שמחכה לדיג'ייז הכי מדוברים בעולם באותה תקופה. "מצאנו את עצמנו מנגנים עוד שעה, בלי הלהיטים הגדולים ובידיעה שהקהל צמא למשהו אחר. פתאום העלנו את המנהל שלנו להיות MC וממש אלתרנו, אחרינו עלו עוד כמה אמנים אחרים ואז הקהל כבר הבין שאת סווידיש הם כבר לא יראו".

בספטמבר 2019, ניגנו במועדון האושואיה באיביזה, במסגרת ה-"Garden Of Madness", סדרת המסיבות של טומורולנד באיביזה, בניצוחם של דימיטרי וגאס ולייק מייק. "חיממנו אותם כבר כמה פעמים בארץ ואז נוצר איזשהו קשר", מספרים על החיבור עם הצמד המצליח ביותר בז'אנר. "יותם המנהל שלנו דיבר עם המנהל הישיר שלהם ומשהו התחבר שם".

איך זה לנגן במקום עם כל כך הרבה היסטוריה של מוזיקה אלקטרונית?
"קודם כל האירוח הוא ברמת אחרת. בתי המלון הכי מפנקים, אתה מקבל כרטיס לאכול כמה שאתה רוצה במסעדות, חדר ירוק מלא שתייה ואנשים שמלווים אותך בכל מקום, דואגים לך בקטע קיצוני. איביזה זה מקום כזה שאתה שם 'פליי' ומרגיש שהמוזיקה נולדה שם, האווירה עוטפת אותך בצורה אבסולוטית, אי אפשר באמת להסביר את זה. יש משהו באייקוניות של המקום שגורמת לאנשים לא להרשות לעצמם לא להיות בוייב".

"אתה עוזב את הסטודיו ומתחיל לחשוב - איך אני מביא אוכל הביתה?"

את 2020 הם היו אמורים להמשיך באותו מומנטום עם לא מעט טורים, הופעות בפסטיבלים וטראקים חדשים, אלא שאז הגיעה הקורונה. "כל התקופה הזו היא משחק של מצבי רוח. בהתחלה לא עזבנו את הלפטופ אבל פתאום עם הזמןאתה מתחיל לדאוג. אתה אומר 'יש לי חסכונות, אבל הם לזמן מסוים. אם זה יימשך הרבה זמן, אני צריך להמציא את עצמי מחדש'", מספר בן. "פתאום אתה עוזב את הסטודיו ומתחיל לחשוב – איך אני מביא לחם הביתה? יש לי משפחה ובית לפרנס. אי אפשר ליהנות באמת מהחופש שזה נתן. רק ביולי חזרנו לעבוד שוב על מוזיקה אחרי כמעט חודשיים שלא עבדנו".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by DJs & Producers (@teamworx) on

"אצלי מה שבעיקר קרה זה שירדה טיפה המוטיבציה", מודה סער. "אתה יושב באולפן, עושה מוזיקה ומוציא אותה אבל השמיים סגורים. אתה לא יודע מתי תוכל לטוס לפסטיבלים ומתי בכלל יהיה אפשר להתקהל. אתה פתאום חושב 'האם צריך להוציא הרבה שירים כדי להישאר בתודעה או לחכות שנה?' אם אין רחבות ואף אחד לא מנגן את הטראק שלך איך בכלל אפשר להבין אם הוא עובד?"

דווקא בתקופה המאתגרת הזו, טימוורקס שיחררו את "Pew Pew", שיתוף הפעולה החדש שלהם עם דימיטרי ונגליס ווימן השבדים, שנחשבים לאחד הצמדים המוערכים בסצנה. "היינו אמורים לשחרר את הטראק הזה בתחילת 2020 ודחינו אותו מספר פעמים. הגענו למסקנה שכאנשי בידור אנחנו לא יכולים לעצור. כי אם נעצור אנשים יהיו פחות שמחים. הדיג'ייז שלהם לא מוציאים מוזיקה ואנחנו גם יכולים לאבד את החיבור לקהל שיצרנו".

"אנחנו ניזונים מחיבור לקהל. אפילו אם אין רחבה לתקלט לה. אם שחררתי שיר והעלתי קצת תוכן עליו, יצרתי איזושהי אינטראקציה עם הקהל שלי. זה גם משהו. זה סיפוק כלשהו - רחוק מהסיפוק שאליו התרגלנו, אבל עדיין סיפוק".

"בנוסף, הוצאנו למשל חבילה של סאמפלים שלנו מכל השנים והוצאנו את זה לקנייה ברשת. הרבה מאוד אנשים קנו וגם קיבלנו תמיכה מדיג'ייז גדולים כמו תומאס גולד ודאניק".

"טומורולנד? מאמינים שנהיה שם בשנה הבאה"

את זמן הקורונה ניצלו השניים כדי לעבוד על פרויקט חדש, אותו הם משיקים בימים אלה יחד עם המנהל שלהם ומייסד המגזין "We Rave You", יותם דב. במסגרת הפרויקט, השניים מציעים לאמנים צעירים ליווי אישי בן שלושה מפגשים, במסגרתו יעזרו להם להפיק את הטראק שלהם (כולל מיקס) ובשיווק ללייבלים הגדולים בעולם. "אנחנו שומעים לא מעט חבר'ה שאנחנו מרגישים שאפשר לעזור להם. קטע שעם הטיפול שלנו מבחינת הפקה, סאונד ומיקס ועזרה של יותם בעניין השיווקי, יכול להגיע רחוק".

"מה שאנחנו עושים זה לעבוד ביחד עם אותם דיג'ייז על הטראק שלהם כדי לקצר להם את הדרך ללייבלים הגדולים, מתוך הניסיון ומה שעברנו הקריירה. אם אנחנו עמדנו בפקקים, אנחנו יודעים איך לעלות אותם לכביש המהיר הזה שמחבר בין תל אביב לאירופה. יש לנו את הסאונד והידע השיווקי".

מה הלאה?
"בסוף החודש יוצא לנו סינגל ווקאל מלא. זו הפעם הראשונה שלנו עם טראק של בית פזמון, בית פזמון, כזה שמכוון גם לרדיו. אם הצצתם בסטורי של מורטן (שהפך לשם דבר בסצנה בזכות שיתופי הפעולה שלו עם דיוויד גטה), יכולתם לראות שהוא מאוד מבסוט עלינו".

כצמד שלטומורולנד היה תפקיד כל כך מרכזי בחיבור שלו למוזיקה, מתי נראה אתכם מנגנים שם?
"היינו בתוכניות השנה, לא הייתה הבטחה על הנייר אבל בכל מקרה אחרי הקורונה זה לא ממש רלוונטי. אם יהיה שנה הבאה טומורולנד אנחנו מאמינים שנהיה שם".

לסיום, מתי נראה אתכם מופיעים שוב?
"זה לא תלוי בנו, סביר להניח שאם זה יקרה זה יהיה באירועים קטנים וקודם כל בחו"ל לפני שזה יקרה בארץ. כבר סימסו לנו מחו"ל כדי לבדוק תאריכים וכו' וסביר להניח ששם המסיבות והפסטיבלים יחזרו קודם".