משבר הקורונה תפס את כולנו לא מוכנים ובזמן שבמסך דנים עדיין על אסטרטגיית היציאה - איזה עסקים יורשו להיפתח ואיזה לא, לכולם ברור מי הענף שיחזור אחרון. מקומות הבילוי וההפקות הגדולות. אחד מהאירועים הגדולים שהיה להתקיים ביום העצמאות הקרוב הוא האירוע שכבר הפך למסורת, סולומון בפארק הירקון.

רונן מיילי, מבעלי חברת ההפקה מיוזיק TLV והאיש שאחראי על כמה מהאירועים הגדולים בסצנת הפסטיבלים האלקטרונים בארץ, מבין היטב את המצב אליו נקלע וכבר לפני שבועיים החל לבצע התאמות. "היום אני עובד ב-3 מישורים. חלק מהפרויקטים דחינו לסוף השנה, בהנחה והכל יהיה בסדר. בגלל שכל המפיקים פועלים באותה הצורה ויהיה לחץ על סוף השנה, אנחנו כבר דחינו חלק ל-2021".

מה המישור השני?
"מה שראינו עד עכשיו זה סטים בלייב באינסטגרם או בפייסבוק ולדעתי חוויית המשתמש שם לא מספקת באמת, אין אינטרקציה עם הקהל וחיבור אמיתי מעבר למסך. לא מרגישים שזה באמת 'בידורי', צריך כלים חדשים. אנשים לא 'נתקעים' על הסט מההתחלה ועד הסוף, אז אנחנו עובדים על משהו מדהים עם השותפים שלנו, זה עוד הפתעה".

רונן מיילי (צילום: עומרי לוי)
רונן מיילי, מיוזיק TLV|צילום: עומרי לוי

המישור האחרון הוא שירות לקוחות שמיוזיק TLV מספקת לאירוע של הדיג'יי הפופולרי בישראל, סולומון. "יאמר לזכותו של הקהל, מתוך 14 אלף איש, לא הרבה ביטלו את הכרטיס. קצת יותר מאלף", מספר מיילי. "חשוב לנו לזכות את כולם ללא עלות אז ספגנו את מחיר הסליקה וכל מה שמסביב, ובזמן שאנחנו מתעסקים בביטול האירוע בעצמאות, יש לנו כבר פלאן בי ופלאן סי. כרגע אנחנו מתכוננים לראש השנה, ואם לא אז יש לנו פלאן סי עם תאריך אחר בראש, הכל קורה בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

הדיג'יי עצמו עצר את כל ההופעות שלו עוד לפני שהתחילה הבהלה העולמית ובגלל שהזמן לקיום אירועים ב-2020 מתקצר, מיילי מספר שסולומון הולך לבחור בפינצטה את הגיגים שהוא יהיה מוכן לשקול השנה. למזלנו ולמזלו של מיילי, תל אביב בפנים. למפיק יש הסבר משכנע: "זה האירוע הגדול ביותר שלו - מופע יחיד מול 30 אלף איש. בשום מקום בעולם לא מגיעה כמות כזו של קהל שספציפית מגיעה לשמוע אותו".

"הוא עושה את זה בשביל הקהל הישראלי. סולומון זה לא רק מוזיקה, הקהל אוהב את הדמות שלו, הוא מתחבר אליו ומקבל ממנו הרגשה שהוא בגובה עיניים איתו. זה נובע מדברים כמו האפטרים הארוכים שבהם הוא מנגן 12 שעות ל-200 איש. אתה עושה את זה רק כשאתה אוהב מישהו". מעבר לצמצום האירועים, מיילי מוסיף שבשנים האחרונות סולומון הוריד משמעותית את כמות האפטרים שהוא עושה והאפטר בישראל האהוב עליו ביותר.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Music Tel Aviv (@music.tlv) on

יקח זמן לחיי הלילה לחזור.
"במקרה של מועדוני לילה זה גם יראה לא טוב, 1,500 איש אחד על השני. בגלל זה רצינו להשאיר את האירוע הזה עוד בקיץ הקרוב. שיהיה בפארק גדול ומרווח איפה שיש איכשהו תחושת הקלה. אנחנו אופטימיים כמה שאפשר. היו לנו עוד אירועים שנדחו כמו אפרטלייף, נניח, לאוקטובר. אבל סולומון זה יחיד ומיוחד. נראה לי שזה גם חשוב למצב רוח הלאומי שהוא יופיע".

למה הוא כל כך מיוחד?
"תקשיב, כמעט 14 אלף איש קנו כרטיס חודשיים לפני האירוע. אתה מבין איזו הבעת אמון מטורפת זו? לפני פורים ופסח הם כבר קנו לעצמאות ובגלל זה הוא מרגיש מחויב לאירוע בארץ".

"כולנו עושים תוכניות להמשך השנה, אבל הפחד שלנו זה שיוציאו אותנו מהבידוד ופתאום יחזירו אותנו בחזרה. אתה מבין? עזוב את הסכומים שכבר הפסדנו, זה 7 חודשים עבודה על פרויקט. לא חודש, זה אירועים עם המון אחריות, זה רישוי, רגולציה והמון כאבי ראש שיש לנו העצמאיים. כל כך הרבה אנשים עובדים על אירוע כזה בכל כך הרבה זמן ופתאום אומרים לך 'עמודו' כמו המשחק של הילדים".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Music Tel Aviv (@music.tlv) on

"זו המציאות שלנו בתקופה הזו, אבל יש גם מסר מעודד שיוצא מכל זה- זה מכריח אותנו לשנות הרגלי חשיבה. אתה יודע זה גורם לנו לחשוב מחדש לבחון את הכל ברזולוצייה נמוכה. כל מה שקרה פה היה מוגזם, מהמחירים של הדיג'יי דרך הספקים ומחירי האלכוהול, ועד למחירי הכרטיסים. הכל היה מוגזם".

מיילי מאמין שלמשבר הקורונה תהיה השפעה חיובית, ומספר שאם היה יכול, היה גובה מחירים נמוכים כבר מעכשיו. "אם הדיג'ייז היו עולים פחות, הספקים היו לוקחים פחות ולא היה פה גן חיות. כולם היו לוקחים הרבה פחות, תוכנית עסקית נבנית הרי לפי ההוצאות".

גם את אסטרטגיית היציאה של חיי הלילה מיילי רואה בצורה חיובית ופרקטית, הוא לא חושב שביום אחד פשוט נוכל לחזור להצטוף בתוך מועדון סגור. "תהיה התאמה למצב, זה לא שיגידו ביום אחד, בום, 20 אלף איש. יתחילו עם 100 איש במועדונים ותהיה סצנה מגניבה כזו, הרגשה של התעוררות. אחר כך 500, אחר כך 1,000 ולאט לאט נגיע ל-2021 (צוחק)".