לפני כחודשיים כתבה שי סדובסקי, סטודנטית לתואר שני במתמטיקה בת 24, סטטוס בפייסבוק וקיוותה שהוא יגיע לתפוצה כמה שיותר רחבה. כך נכתב שם: "לאחרונה נתקלתי בהצעה להצטרף לפירמידה, על ידי חברה טובה שרוצה בטובתי. נכון שזה נשמע מוזר? זוהי פירמידה חדשה שמתחזה למעין קבוצת תמיכה או קואופרטיב, ולא לבית עסק כפי שאנחנו רגילים.

"לקבוצה הזו קוראים בעברית 'המנדלה', ובאנגלית שמה הוא The loom או 'מעגל הנתינה'. כפי שאתם שומעים מהשמות, קהל היעד הוא החבר היוגיסט שלכם, החברה הנתורופתית או הדוד הסטלן. ציטוט נבחר מהודעת הגיוס – 'רעיון המתנה הוא חשוב בגלל האנרגיה שאנחנו משדרים, כשאנחנו עושים משהו טוב לאחר מיד אנחנו עושים טוב לעצמנו'.

"המצטרפים נדרשים להכניס סכום כסף לא קטן ולהביא מצטרפים חדשים, זאת כדי להחזיר את ההשקעה ויותר חשוב – להגדיל אותה. אלא שחישוב מתמטי פשוט מראה כי אחרי מספר לא רב של התפצלות המנדלה (כך אנשי המעגל מכנים את ההתקדמות בדרגות) ... ייגמרו כל האנשים בעולם, כלומר הרוב המוחלט לא ירוויחו כלום ובסופו של דבר פירמידת המנדלות תקרוס".

המשתתפים ב"מנדלה" ("מרכז" בשפת הסנסקריט) צריכים לשכנע חברים, מכרים, או כל אדם שהוא להיכנס ל"מעגל הנתינה" תמורת הפקדת סכום שנע בין 600 ל-5,000 ש"ח. במידה והצליחו לגייס את מספר המשתתפים הדרוש, הם מתקדמים לשלב הבא, בניסיון לזכות בסופו של דבר בפרס הנחשק: ברוב המקרים, 40 אלף שקל. סדובסקי עצמה לא השתתפה ב"מנדלה", אבל ביקשה להזהיר את חבריה מפני הצטרפות אליה. היא העריכה, לאור הבנתה את המתמטיקה שמאחורי העניין, שהסיכוי להרוויח בה כסף נמוך, נמוך מדי. הרגיזה אותה במיוחד השפה הרוחנית שבה נכתבות הודעות הגיוס שנשלחות למצטרפים פוטנציאליים, שנועדה לטענתה להסיט את תשומת הלב מסיכויי הזכייה הקטנים. אבל, היא הדגישה בסוף הסטטוס שכתבה, "מהשיחות הרבות שניהלתי, הן עם האנשים המעורבים במנדלות, והן עם אלה שיצאו משם, הרושם שקיבלתי הוא שאין כאן נוכלות זדונית, אלא זה נעשה מתוך בורות, כשהנשים מאמינות כי אופן עשיית כסף כזה אינו יכול לפגוע באף אחד, אלא להיטיב עמו".

תוך זמן קצר הסטטוס הגיע למעל מאה שיתופים. להפתעת סדובסקי, מספר משתתפות במנדלה הזמינו אותה בעקבותיו להצטרף בעצמה ל"מעגל הנתינה" – כך המשתתפים ב"מנדלה" מכנים אותן – כדי שתתרשם מקרוב. סדובסקי ענתה שהיא תשמח. "אבל ברגע שהראיתי נכונות לבוא", היא מספרת השבוע, "אמרו לי שמעדיפים שלא, שאני אפחיד את כולם. אני חושבת שבגלל שהן השקיעו בזה כסף לא קטן, קשה להן לסגת ולהקשיב לקול ההיגיון. זה עובד כי רוב האוכלוסייה לא מבין איך זה עובד ולא יודע לחשב את זה מתמטית".

מי שיוצא מהמנדלה הופך למנודה

ה"מנדלות", או מעגלי הנתינה, הגיעו לישראל אחרי שעשו סיבוב לא קטן בחו"ל. נועם סימן טוב, שנחשפה למעגלים כשהייתה במקסיקו, מספרת כיצד ייבאה את השיטה לארץ לפני כשנה וחצי. "כשהצטרפתי במקסיקו אמרו לי שאני הישראלית הראשונה, אבל אני בכלל לא בטוחה שזה נכון. כשחזרתי לארץ הבאתי את זה לכאן, ומאז זה התפתח מאוד ויש המון מנדלות". הפריצה הגדולה בארץ התרחשה בחודשים האחרונים והן נפוצות היום בעיקר באזור הצפון. "יום אחד ישבתי בפאב של קיבוץ סאלד", מספר קובי, שידידה שלו נכנסה למנדלה, "ונדהמתי לגלות שכולם מדברים על זה – החבר'ה על הבר, אנשים שישבו בשולחנות – היה נדמה שכולם בתוך זה. כשהידידה שלי יצאה מהמנדלה, כי הבינה שהיא הולכת להפסיד, הפסיקו לדבר איתה, היא הרגישה מנודה, שהיא כבר לא חלק מהקהילה".

מעגל הנתינה הוא מעין ואריאציה על תופעה עתיקה שמגיעה מתרבויות וממסורות אפריקאיות. יש לה מספר גרסאות, שהמשותף לכולן היא התגייסות של כלל הנשים בקהילה – כל פעם לטובת אישה אחרת. כשהתחלתי לעבוד על הכתבה, חברה שלי, ילידת אתיופיה, סיפרה לי על מנהג עתיק שנהוג עד היום בקרב יהודי אתיופיה: בני המשפחה נפגשים אחת לכמה זמן, אוספים כסף ומעניקים אותו לאחד מבני המשפחה. הם עושים זאת שוב ושוב, כשבכל פעם בן משפחה אחר מקבל את הסכום שנצבר. החברה המשיכה וסיפרה שעם השנים, המנהג פרץ את גבולות המסגרת המשפחתית, ושהיא בעצמה משתתפת היום במעגל כזה של חברות. הן נפגשות אחת לחודשיים, כל אחת מביאה סכום כסף ומה שנאסף הולך כל פעם לחברה אחרת. המנהג נקרא באמהרית "קובה".

"מסורת דומה קיימת בלא מעט מדינות באפריקה", אומרת ד"ר אניטה נודלמן, אנתרופולוגית יישומית באוניברסיטת בן גוריון, "אלה יכולות להיות קבוצות של קואופרטיבים של נשים או קבוצה של שכנים שנפגשים לקפה ושכל חודש שמים סכום בקופה המשותפת. זאת מסורת עתיקה מאוד".

כמו מסורות עתיקות רבות, גם זו יובאה למערב. האגדה מספרת שלפני כ-30 שנה, קנדית שטיילה באפריקה ראתה באחד השבטים כי הנשים נוהגות לבוא האחת לעזרת השנייה: כשמישהי יולדת, כל השאר מטפלות בילד; כשמישהי חולה, כל השאר סועדות אותה בתורות; וכך הלאה. האישה הקנדית חשבה שזה רעיון נפלא ושיש להביא אותו למערב, ובמערב הוא עבר עיבוד קל – התמיכה נעשתה לתמיכה כספית. כך נוצרו מעגלי נתינה של נשים שבהם כל אחת מביאה סכום כסף שנקבע מראש, תלוי במדינה, וכל פעם מישהי אחרת מקבלת אותו.

נועם סימן טוב בטקס (צילום: מצלמה נסתרת)
טקס הקקאו. אותו עולם מושגים כמו במנדלות: אנרגיות, העצמה, גדילה|צילום: מצלמה נסתרת

הרעיון עבר כמה גלגולים, השתנה ונוסח מחדש, ובחלק גדול מהמקרים התקבע בצורה של פירמידה. הוא נפוץ עם הזמן בין מדינות רבות, בעיקר בקנדה ובארצות הברית, ומשם גם לגרמניה, מקסיקו, ארגנטינה, אנגליה ועוד. בכל מקום לבש המיזם שם אחר – "מעגל נתינה", "לוכד החלומות", "נשים למען נשים" ועוד. נראה שגם ה"מנדלות" שנפוצו לאחרונה בישראל הן גלגול שלו.

מעגלי נתינה, פחות קבלה

אז איך המנדלות הישראליות עובדות בדיוק? זו פרוצדורה מעט מורכבת, שמתוארת בעמימות מסוימת בעלונים שעמם מגייסים משתתפים חדשים. "כולנו נצמח כדרך נתינה ונבין שרעיון המנדלה מקושר לרעיון כללי גדול יותר של נתינה וקבלה", מצוין בראש העלון. בפועל מדובר ביותר נתינה מאשר קבלה. המנדלה מורכבת ממעגלים שונים, שכל אחד מהם מייצג אלמנט אחר – אש, אוויר, אדמה ומים. המטרה של מי שמצטרף היא להתקדם מהמעגל החיצוני ביותר, מעגל האש, אל המעגלים הפנימיים והנעלים יותר רוחנית. ההתקדמות תלויה בגיוס של משתתפים נוספים, שכל אחד מהם נותן סכום כסף התחלתי. במעגל הראשון, מעגל אלמנט האש, ישנם שמונה מקומות, ובו כל משתתף חדש מפקיד סכום שנע בין 150 ל-600 יורו.

כשהמעגל מתמלא בשמונה אנשים שהפקידו את סכום הכניסה, "המנדלה מתפצלת", ואנשי המעגל ממשיכים הלאה ל"מעגל הנתינה" הבא, מעגל האוויר, וכן הלאה. כל התקדמות כזו אל עבר מרכז המעגל תלויה בגיוס של אנשים חדשים למעגלים החיצוניים, הנחותים יותר, שימלאו את המעגל ואת הקופה.

אך "מעגלי הנתינה" למעשה אינם מעגלים כלל. המינוח מעגל מציג את הדברים כמבנה מבוזר, בו כל המשתתפים שווים. אך בכל שלב ישנו מי שנמצא במרכז המעגל – אלמנט המים הנחשק – שאליו זורם הכסף. ההעפלה לאלמנט המים תלויה בכך שיגויסו מספיק אנשים שיתרמו מכספם למעגלים הנחותים יותר. כדי להבין את מה שקורה בפועל צריך לשכוח רגע מהצורות היפות והעגולות, ולחשוב על המנדלות בצורת... נכון, פירמידה. נגיד שטלי משקיעה 150 יורו, ומגייסת את נעמה וסיון שמשקיעות את אותו סכום. נעמה וסיון מגייסות עוד שתי נשים כל אחת (סה"כ ארבע), והארבע מגייסות עוד שתי נשים כל אחת (סה"כ שמונה). כשהתהליך הזה מושלם, כלומר כשיש 15 נשים בפירמידה של טלי בסך הכל (כולל אותה), היא מקבלת 1,200 יורו משמונה הנשים האחרונות שגויסו.

זה השלב שבו המנדלה "מתפצלת". לנעמה, בשלב הזה, יש שתי נשים שהיא גייסה, שכל אחת גייסה גם כן שתי נשים. כדי לקבל 1,200 יורו, היא צריכה שכל אחת מארבע המגויסות החדשות תגייס שתי נשים נוספות, וכך יווצר שוב "מעגל אש" של שמונה נשים. אלה שמונה המגויסות האחרונות, שמעבירות לנעמה 150 יורו כל אחת. סיון נמצאת באותו מצב. כלומר, כדי ששתיהן ירוויחו, מספר הנשים שייקחו חלק במשחק צריך להיות 30 (15X2). קל לראות את הבעיה כאן: ככל שהמשחק מתקדם, כך צריך לגייס נשים רבות יותר כדי שהאופרציה תפעל. התוצאה היא הרבה מאוד נשים בשלבים הנמוכים, ומעט מאוד שמצליחות להגיע לגייס שלוש "קומות" של נשים מתחתיהן ולקבל את הכסף. התרשים שבסרטון, החל מדקה 1:57, מדגים זאת בבירור.

 

מפעילי המנדלות הכניסו פיתוח נוסף. טלי לא סתם קיבלה 1,200 יורו, אלא העבירה חצי מהסכום למי שהתחילה את הפירמידה שלה, כלומר נמצאה שלושה שלבים מעליה כשהצטרפה למשחק. מכיוון שיש עוד שבע נשים שמקבילות לטלי בדרגתן, האישה העשירה שמעליה מסיימת את התהליך עם 600 היורו שצברה, ועד 4,800 יורו מהנשים מתחתיה. נשמע אטרקטיבי? קצת פחות כשמבינים שכדי שזה יקרה, צריך שהפירמידה של אותה אישה תכלול לא פחות מ-126 נשים מתחתיה.

מחפשת צמיחה והעצמה? זה במנדלה היקרה יותר

החלטתי להיכנס ל"מנדלה" בעצמי. רציתי לנסות ולהבין מה גורם לאנשים להפקיד סכומי כסף לא קטנים בחשבונות בנק של אנשים זרים לגמרי; לוודא האם הם מבינים את הסיכויים האמיתיים שלהם לצאת מורווחים; ולהבין איזו מין קהילה הפירמידה הזו יצרה, אם בכלל. אז פניתי לכמה מהנשים שהגיבו לסטטוס של סדובסקי והגנו שם על המיזם. כתבתי להן שאני מתעניינת ושהייתי שמחה לשמוע יותר. מהר מאוד צורפתי לקבוצת ווטסאפ שנקראת "מעגל האושר של יעלי". זאת מנדלה "זולה" יותר, שהכניסה אליה עולה 150 יורו (ושסכום הפרס הסופי הוא 20,000 שקל, כמו בדוגמה למעלה).

קבלת הפנים הייתה חמה מאוד. קראו לי "אמיצה" ו"מלכה", והציפו אותי באייקונים של מחיאות כפיים, לבבות ופרפרים. בראש דף ההסבר שנשלח אלי בקבוצה, נכתב "ברוכים הבאים לתנועה הנפלאה של כלכלה סולידרית חברתית חדשה". בהמשך ההסבר נכתב ש"המנדלה מורכבת מארבעה אלמנטים: אש, אוויר, אדמה ומים" (בעקבות ארבעת יסודות החיים בתורות המזרח), כולל פירוט מה כל יסוד מייצג. לדוגמה, "האנרגיה של האש קשורה לשריפה של הפחדים שלנו ואנחנו מאפשרים את השריפה שלהם באמצעות פעולה של אמון". התשלום הראשון כונה "מתנה" ומיד אחריו הופיעו סוגריים עם הבהרה: "מבחינה אנרגטית, נתינת מתנה לאחר ועשיית מעשה טוב לזולת בעצם עושה טוב לעצמנו".

כשנכנסתי למעגל, התברר שאני סוגרת שמינייה, מה שאומר שהוא יתפצל ושבחורה בשם יעלי תקבל את כל הסכום ותצא. "וואלה היומיים האחרונים היו קשוחים והפיצול הזה מחזיר לי תקווה בבני אדם, אז תודה", כתבה בקבוצה בחורה בשם ליה שבירכה על עצם הפיצול, למרות שהיא עצמה עדיין לא ראתה ממנו שקל. יעלי, הזוכה המאושרת, הצטרפה לשיחה בשלב מאוחר יותר, כי הייתה בהודו. "מהממות שכולכן", היא כתבה לבסוף ומיד צירפה את פרטי חשבון הבנק שלה. "חשוב לכתוב במטרת העברה מתנה", הדגישה.

יום למחרת הבעתי תרעומת וכתבתי בקבוצה שחשבתי שהמנדלות הן עניין רוחני, שתהיה תקשורת עם בני אדם, אבל עושה הרושם שמדובר בגיוס כספים ותו לא. עדנה, חברה בקבוצה, מיד התקשרה אלי. היא סיפרה לי שהמעגל הזה הוא באמת לצורך רווח כלכלי בלבד, אבל אם אני מחפשת גם צמיחה והעצמה – יש בשביל זה את המנדלה היקרה יותר, זאת שבה סכום הכניסה הוא 5,000 שקל. שם יש שיחות סקייפ פעם בשבוע, מפגשים וחברות אמת בין המשתתפות. האם ארצה להצטרף? ברור שארצה. בינתיים יעלי הוציאה אותי מהקבוצה. היא גייסה מישהי אחרת במקומי שהעבירה לה את הכסף.

לשחרר את הכסף, לשרוף את הפחד

הפגישה עם נשות המנדלה היקרות-יותר נקבעת ליום ראשון בערב. היוקרתיות מיד התבטאה בהייטקיות, כשקיבלתי עם ההצטרפות סיסמה לפלטפורמה של וידאו צ'טים. כשנכנסתי אליה, נחשפתי לחלונות קטנים עם פניהן המחייכות של הנשים. זו היתה קבוצה יחסית מגוונת: מירי מנס ציונה, בת 41 ונשואה עם ילדים; מאי, בתחילת שנות העשרים, מורה למחול ומתקשרת; ואפרת שהיא כבר עשתה את ה-40 אלף שלה, ונמצאת כאן עכשיו בתפקיד האחות הגדולה. ניסיתי להבין מהן מה הסיפור. "המנדלה בשבילי היא מקום מאוד מרגש, אני ממש מרגישה שהוא משמעותי", אמרה מאי.

באיזה אופן הוא משמעותי?
"אני מרגישה שאנחנו עושות כאן שינוי מאוד גדול בתודעה. ומעצימות".

מה אתן מעצימות?
"כל אחת את מה שהיא מעצימה. ויש פה קסם של כל אישה ומה שהיא מביאה איתה. הרעיון הוא להיות הכי אמיתיות, הכי נקיות. נוצר פה חיבור אמיתי ומרגש כזה, ויש פה המון אהבה".

ואיזה ערך זה הביא לך באופן אישי?
"התפיסה שלי לגבי כסף השתנתה, הבנתי שכן מגיע לי כסף, והנה – רק היום התעקשתי על משכורת והייתי מאוד גאה בזה".

שאר הנשים מסכימות עם מאי ומספרות שגם הן עברו שינוי בגישה שלהן לכסף ושהיום הן מסוגלות לדבר עליו, להתעקש כשצריך – שזה כבר מבורך. ניסיתי להבין איך דווקא המנדלה הצליחה לחולל את השינוי הזה ביחסן לכסף. "להיכנס לכאן ולשחרר כסף לא היה פשוט", אומרת אלונה, "למה שאני אתן עכשיו כסף למישהי שאני לא מכירה? אבל השחרור הזה מביא איתו גם הרבה דברים. זה נחמד כאילו".

"כן, זה פותח", מאשרת מאי.

"כן, כן, כשמשחררים כסף הוא מגיע מכל מיני כיוונים", אומרת מישהי אחרת, שעדיין לא הוצגה בפניי.

"זה באמת סכום כסף גדול שלאף אחד אין סתם ככה. יש כאן בנות שלקחו הלוואות בבנק בשביל זה", אומרת אלונה, "כולנו עושות את זה בשביל הכסף ומאמינות שהוא יחזור אלינו, זאת השקעה, אבל עם ערך מוסף, כי הרווחנו חברות".

"כן, יש משהו שמחבר", מוסיפה מאי.

אני מרגישה שלי אישית יהיה קשה לשכנע נשים אחרות להיכנס לזה ושאני לא ארוויח בגלל זה.
"כשתיכנסי, את תהיי במעגל הראשון שהוא אלמנט האש ושם המטרה היא לשחרר את הכסף ולשרוף את הפחד. השלב הבא הוא שלב האוויר, שם המטרה היא לשתף ולספר כמה שיותר על הדבר הזה. גם באש את יכולה לעשות את זה, אבל לוקחים בחשבון שזאת תקופת הסתגלות".

איזה פחד אני אמורה לשחרר בעצם?
"הפחד לסמוך על אנשים, להיכנס למקום חדש. מה שמיוחד במנדלה הוא שאנחנו באמת אחת בשביל השנייה, כולנו עם אותו אינטרס".

"סיסטרהוד", אומרת מאי.

ומה האינטרס המשותף.
"להרוויח כסף".

ואם אני שמה כסף ורוצה לקחת אותו חזרה, אני יכולה?
כאן, בפעם הראשונה בשיחה, לקח למשתתפות כמה רגעים לענות.

"למיטב ידיעתי", אומרת מירי, "כל עוד לא נעשה טקס מים, שמתרחש כאשר השמינייה של שלב האש מתמלאת [השלב הראשון], ואת בתקופה התנסות לכאורה, אז את יכולה". 

ראיתי פוסט שמדבר על זה שזאת פירמידה. מה דעתכן על זה?
"כולנו שאלנו את השאלה הזאת. אבל יש הבדלים ברורים בין הפירמידה לבין מה שקורה כאן. אין כאן מישהו אחד שנמצא למעלה ומרוויח הרבה מאוד כסף, המנדלה היא מעגלית וכל אחת שמה סכום כסף זהה. ואם את יוצאת מפה עם כסף, את יוצאת עם סכום מדויק ובאותו הרגע את נפלטת מהמעגל".

"לי זה נתן המון מתנות" 

כששאלתי את הבנות ממי שמעו לראשונה על המנדלות, השם שעלה שוב ושוב היה נועם סימן טוב. פגשתי אותה כעבור מספר ימים על גג אחד הבניינים היפים במרכז תל אביב, בטקס קקאו שערכה. זה היה יום רביעי, בשעת שקיעה, ואנשים שכבו סביבה על הרצפה, צרחו וגנחו. הם בדיוק היו בעיצומו של תרגול הנקרא ריברסינג – נשימה מעגלית. סימן טוב חגה מעלינו ברגליים יחפות, לבושה שמלה לבנה, פרח גדול בשיערה ותוף בידיה. היא מכה בו תדיר ושרה שירים על סליחה ואהבה. העוזרת שלה מקרבת לכל אחד ואחת קטורת גדולה.

קודם לכן שתינו קקאו מרוכז שקיבלנו מידיה של סימן טוב, כשהיא נושפת אל תוך כל אחת מהכוסות נשיפה מלאת כוונה. אחר כך העברנו אבן אחד לשנייה ואמרנו מה היינו רוצים שיקרה. מישהו דיבר על התחברות לילד הפנימי שבו. מישהי אמרה שהייתה רוצה לאהוב את עצמה. אותם מושגים שחזרו שוב ושוב בשיחות עם נשות המנדלה – אנרגיות, העצמה, גדילה וכולי – כיכבו גם פה.

נועם סימן טוב בטקס (צילום: מצלמה נסתרת)
קבלת פנים חמה|צילום: מצלמה נסתרת

סימן טוב, אישה בשנות השלושים לחייה המתגוררת בצפון הארץ, עוסקת ברפלקסולוגיה, עיסוי רפואי משקם, יוגה, פסיכותרפיה ונשימה מעגלית. אחרי שהכרנו בטקס, ניגשתי לדבר איתה על המנדלה. סיפרתי לה שהבנתי שהיא חזקה בתחום, ואמרתי שזה מעניין אותי. היא סיפרה כיצד הגיעה למנדלות במקסיקו לראשונה והמשיכה את המסורת בארץ. למחרת בשיחת טלפון שאלתי אותה מה הקשר שלה למנדלות היום. "אחרי שקיבלתי את המתנה שלי ויצאתי מאלמנט המים (כלומר הרוויחה 40 אלף), הפכתי לאחות גדולה של כמה נשים שהיו אצלי באש, והביאו לי מתנה – ומאז אני מלווה אותן בתהליך הזה. בסוף התהליך הן מביאות לי שוב את המתנה שלי".

מה המטרה של המנדלה, מלבד הרווח הכספי?
"התהליך שעוברים שם הוא של יצירת אמון בקבוצה, בקהילה, בנשים, ואמון בעצמך. יש שם המון עבודה על זה, על תקשורת, על השתתפות, על להיות בתוך רגע, זה מצד אחד. אבל אני לא ממליצה כן או לא להיכנס לזה. מה שמתאים. אני מכירה חברות שנכנסו למנדלה פעמיים והרוויחו פעמיים, לי זה נתן המון מתנות ואני בהודיה עצומה על המעגל הזה".

היא דיברה אל הרגש שלי, לא אל הארנק

אבל יש אנשים, בעיקר נשים, שמסתכלות לאחור על חווית המנדלה ולא ממש מוצאות שם מתנות. לפחות לא מתנות שהן עצמן נהנות מהן. תמר, גם היא מצפון הארץ, הכירה את המנדלה דרך חברה. "היא אמרה שהתחילה משהו מרגש, מעגל נשים שהוא גם סוג של בנק בצורת מנדלה, וחשבה שזה יעניין אותי", היא נזכרת, "שזה קסום ויש כאן פוטנציאל לשפע, היא דיברה אל הרגש שלי, לא אל הארנק. אבל החיים המשיכו ולא התייחסתי לזה יותר מדי, עד שיום אחד ישבנו אצל חבר והיא נכנסה וסיפרה שקיבלה 40 אלף שקל. היינו איזה חמש בנות בחדר וכולנו התרגשנו, כי ראינו שזה אפשרי. אמרנו שגם אנחנו רוצות להצטרף. שוחחנו עם מורה ליוגה שבדיוק עמדה לקבל את הכסף והיא הזמינה אותנו לביתה והייתה חביבה מאוד, אבל ברגע שחלקנו החלטנו לא להיכנס היא נעלמה, והקשר החברי התפוגג".

מנדלה (צילום: Ira Mukti, Shutterstock)
ההשראה: צורת המנדלה. "לתחושתי אין כאן נוכלות זדונית, זה נעשה מתוך בורות"|צילום: Ira Mukti, Shutterstock

"נכנסתי למנדלה, אבל חברה מתמטיקאית הסבירה לי שזה לא יכול לעבוד", מספרת קרן, "כשפניתי למי שהייתה במרכז המנדלה שלי ואמרתי לה שזה דפוק ושאני רוצה לצאת, שבסופו של דבר רק מעטים ירוויחו מזה, שזאת פירמידה, היא אמרה לי דברים כמו 'תקשיבי לבטן שלך, לאינטואיציה שלך, זה מעגל נשי, אלה אנרגיות טובות'. זה עצבן אותי, כי מדברים איתך על אהבה ותודעה, ערכים והתפתחות רוחנית, אבל זה בדיוק הפוך. קיבלתי את הכסף שלי חזרה רק אחרי שהכניסו מישהי אחרת במקומי".

ואם במקרים המצוטטים מדובר רק בחוסר נעימות מסוים, או תחושה רעה שנשארה, ובמקרים אחרים אולי גם כמה מאות או אלפי שקלים שירדו לטמיון. בחו"ל, אצל קבוצות שפועלות בצורה דומה, הסיפור הסתיים בחלק מהמקרים בכתבי אישום והרשעות. רק לפני כחודשיים, פרסמה משטרת קנדה הודעה תחת הכותרת "עזרו לעצור את תרמית פירמידת הנתינה", שתוארה שם כ"פירמידה חדשה הפונה לנשים שומרות חוק שאין להן מושג שהן עוברות עליו". המאפיינים שלה, שתוארו שם, חופפים למנדלות המוכרות מצפון הארץ, ושם המיזם נאסר על פי חוק.

"השיטה הזאת היא מרמה ועושק", אומר עורך הדין הפלילי יאיר רגב וראש מפלג החקירות ביחב"ל לשעבר, "ההסבר שניתן כאן הוא מתוחכם מאד ומי שלא מבין במתמטיקה, מיד נופל בפח. ההסברים שניתנים כאן כל מטרתם היא לפתות את הקורבן בהבטחות שבתמורה לתשלום הוא יוכל להרוויח ואנשים מתקשים לעשות את החשבון המדויק ולהבין שזה משחק סכום אפס, שכל הרווחים מגיעים לכיסם של אנשים בודדים. הפירות משולמים מהכספים של המשקיעים העתידיים שיגויסו, וזה מסתובב בתוך עצמו. אין פה רווחים, אין פה שום דבר אמיתי. זה הכל שקרי וכל הטענות האלה הן טענות שווא שמנסות לבלבל אנשים".

יחד עם זאת, בכל הנוגע לאלמנט הפלילי, עו"ד רגב מהסס. "הבעיה היא שהפסיקה דורשת היום שיהיה כאן את היסוד הנפשי של עבירת המרמה, כלומר שהמרמה יהיה מודע לכך שהוא מציג מצג שווא, ולהוכיח את זה זה מאוד קשה. לכן המשטרה מתקשה, כי תמיד אפשר לטעון שהמרמה האמין שהסיפור שהוא סיפר הוא סיפור אמיתי".

עוד יאיר רגב צילום
עו"ד יאיר רגב. "השיטה הזאת היא מרמה ועושק"

ובאמת, הרושם אותו קיבלתי מהשיחות הן עם הנשים המעורבות במנדלות או משיחות עם אנשים המכירים את המשתתפות במעגלי הנתינה, שמדובר באנשים טובים עם נטיות ניו אייג'יות, עם כוונות להיטיב עם העולם, בעלי "אנרגיות חיוביות". גם סימן טוב עושה רושם של אדם כזה. "אני מכיר אותה שנים, ואמנם אנחנו לא בקשר כבר זמן רב, אבל היא תמיד הייתה אדם נותן, מלא אהבה וכוונות טובות", סיפר לי מכר שלה.

תגובתה של נועם סימן טוב: "כמשתתפת בעבר בתהליך, ולא זאת שעומדת בראש הפרויקט הזה, לא עלה בדעתי שהדבר עשוי לפגוע בי כמשתתפת או במשתתפים אחרים, כפי שנטען. אני דוחה את הטענה שאני זאת שהביאה את זה לארץ במכוון או שלא במכוון. מדובר בפרויקט לעניות דעתי שמתגלגל כבר למעלה מכמה עשורים".