בשנה שעברה אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק להפללת לקוחות זנות. ההצעה יצרה ויכוח נוקב בין המתנגדים לה ובין תומכיה, והעלתה את השאלה: מי הם אותם גברים שצורכים זנות? מחקר חדש שפורסם בארה"ב, שם ישנו איסור על שידול לזנות על פי חוק, ניסה לענות על השאלה הזו. לטענת מחבריו, "בניגוד לתפיסה הרווחת, כי רכישת שירותי מין הנה התנהגות שכיחה ורגילה במסגרת מיניותם של גברים", רק 14% מאוכלוסיית הגברים בארה"ב שילמו על קיום יחסי מין, ורק 1% מהגברים עשו זאת במהלך השנה האחרונה (המחקר מתייחס ל-2010). החוקרים, מרטין א.מונטו וכריסטיאן מילרוד מאוניברסיטת פורטלנד, התבססו בניתוחיהם על מאגרי מידע של עצורים בגין שידול לזנות, לקוחות של אתרי אינטרנט המפרסמים שירותי מין וסקר שקיימו בקרב כ-10,000 גברים.
במקום לאנוס, לכו לשלם על זה אצל יצאניות
מחברי המחקר שפורסם החודש בירחון הבינלאומי לטיפול בפגועים וקרימינולוגיה השוואתית, טוענים כי, "בתקשורת ישנה הצגה של הלקוח כגבר נורמטיבי מתוך מתן לגיטימציה לתופעה". לדבריהם, "המחקר שלנו מפריך את התפיסה הזו". עם זאת, מהמחקר עולה כי מאפייניהם של לקוחות תעשיית המין, אינם כה שונים מהגבר הממוצע. הם אינם לוקים במחלות נפשיות, חלקם נשואים ומחזיקים בעבודות רגילות והמחקר לא הצליח להגדיר מאפיין אחד של כלל הגברים שצורכים זנות. עם זאת, המחקר העלה כי בניגוד לגברים הפונים לזנות רחוב כדי לספק את ייצריהם, גברים המאתרים מכוני ליווי ומזמינים זונות באמצעות האינטרנט, "הינם לרוב בעלי הכנסה גבוהה, מחזיקים באתרים אקדמאים, לבנים ונשואים". עוד העלה המחקר כי גברים רבים ששילמו על קיום יחסי מין, עשו זאת בעת שירותם הצבאי באזורים בהן האוכלוסיות מוחלשות.
במאמרה מציינת עו"ד לבנקרון כי, "איש לא בחן מדוע בוחרים גברים בישראל לצרוך זנות, והאם יש צורך להתמודד עם צריכה זו, חברתית או משפטית, במיוחד כאשר מדובר בנשים הנכפות לעסוק בזנות. מניעי הלקוחות היו ונותרו 'מובנים מאליהם' בתפיסת הציבור, ומעל לכל - מוצדקים מיסודם. הלקוח של תעשיית המין הוא זה שהופך את תעשיית המין לתעשייה משגשגת. הוא פוגע בנשים לא פעם יותר מסרסוריהן וסוחריהן, מעצב את דמות האישה בה הוא מעוניין, ומשפיע, יותר מכל, על מאפייניה של הקורבן, לרבות גילה. למרות חשיבותו, הלקוח הוא השחקן הנחקר פחות בעולם הזנות. מחקר איכותני לא נערך מעולם בישראל, למיטב ידיעתי.
קבוצת הלקוחות הגדולה ביותר בארץ: ישראלים - יהודים
"קיימת הסכמה בין החוקרים, כי הלקוחות באים מכל שכבות האוכלוסייה, למרות שמיתוסים שונים מנסים למקם אותם כאחרים, חריגים ושונים – מהגרי עבודה, חרדים או ערבים. יחסה של החברה הישראלית אל צריכת המין בתשלום הינו בעל שני מאפיינים עיקריים: לרוב קיימת נטייה לראות בלקוח את הזר, השונה, החריג אתנית או חברתית, שאינו מצליח למצוא את סיפוקו ביחסי מין עם אישה המעוניינת בו ולכן נאלץ לשלם עבור יחסים אלו; מאידך, התייחסות המאופיינת בקריצת עין שובבה והדיון בה מתמצה במדורי הרכילות של העיתונים, בשיחות במילואים, ותפיסתן של 'נערות ליווי', כפריט חובה במסיבות רווקים".
לבנקרון מציינת כי בניגוד למיתוסים השונים, "נדמה כי מדובר בקבוצה הטרוגנית להפליא, בעלת רקע כלכלי, חברתי, אתני ודתי מגוון, בני גילאים שונים העוסקים במגוון עיסוקים רחב. המידע העיקרי על אודות זהותם של הלקוחות מגיע מראיונות עם נשים נסחרות. לפיו, הקבוצה הגדולה ביותר של לקוחות היא ישראלים-יהודים, מכל שכבות האוכלוסייה, כולל חיילים, שוטרים, קטינים, חרדים ועוד; הקבוצה השנייה בגודלה היא של גברים מוסלמים, ורק בקבוצה השלישית מצויים מהגרי העבודה".
במחקר שערכה עמותת על"ם בשנת 2010, תוך שימוש בתצפיות, שיחות אקראיות עם לקוחות בזירות הזנות, ראיונות עם לקוחות שנענו למודעה שפורסמה בעיתון על ידי העמותה, עדויותיהם של הקטינים שטופלו בידי העמותה ואתרי אינטרנט, סוכמו ממצאיהם כך: "מניסיון עבודת הצוות עולה כי קהל הלקוחות משקף את כלל החברה הישראלית על כל גווניה: צעירים וזקנים, רווקים ואנשי משפחה, חילונים וחרדים, עשירים ועניים. קהל זה אינו מורכב מגברים בודדים, שהמגע היחיד המתאפשר עבורם הוא תמורת תשלום וניתן לראות בזירות הזנות למיניהן גם גברים צעירים ונאים, בעלי משרות יציבות (רכבי חברה) ובעלי משפחה (מושב לתינוק ברכב)".