מלכת המדבר: ספרד (צילום: איה בן עזרי)
נופים מרהיבים שמספרים סיפורים מרתקים. רכס הפירנאים|צילום: איה בן עזרי
המיתולוגיה היוונית מספרת על הנסיכה פירנה, אותה פגש הגיבור הידוע הרקולס באחד ממסעותיו והתאהב בה כליל. לאחר מותה, הרקולס התאבל עליה עמוקות, ערם אבנים וסלעים במקום קבורתה וקרא למקום על שמה. דומה שעל תחילת הסיפור ועל סופו אין עוררין, אולם על מה שקרה בין פירנה להרקולס רבות הגרסאות ומגוונות כאהבות עצמן: האם פירנה השיבה לו אהבה וליוותה אותו במסעותיו, או להיפך התנגדה לו והסתתרה מפניו?

אחת הסברות למקור השם של רכס הפירינאים קושרת אותו לדמות המיתולוגית של פירנה, ואילו תיאוריות אחרות טוענות כי השם פירנאים נוצר מצירוף המילים "הרי הירח" בשפות קדומות של תושבי המקום. כך או אחרת - לרכס הפירינאים המפגיש בין ספרד וצרפת, מיוחסות מיתולוגיות עתיקות וסיפורי אגדות שונים, כמגוון התרבויות, העמים והלשונות שהתפתחו בו מהפרה היסטוריה ועד ימינו.

אל הפירינאים המזרחיים - קטלוניה בספרד, ארייז' בצרפת והנסיכות הקטנה אנדורה, ייצאו בקיץ הקרוב מסעות הג'יפים של מלכת המדבר. המלכות הישראליות נושאות את בשורת ההעצמה הנשית כבר 14 שנים ביעדים נבחרים בכל העולם, והפעם הן בחרו במסע בעקבות 'דרך החופש' שבהרי הפירינאים. עשרות אלפי אנשים עברו בנתיבים נסתרים בהרים הללו בזמן מלחמת העולם השנייה כדי לחצות את הגבול מצרפת לספרד, לרגע קט בהיסטוריה היוו הפירינאים צומת גורלי עבור נשים וגברים מרקע שונה, כשהמשותף ביניהם הייתה הכמיהה לחירות. חווית המסע בפירינאים חוצה מעבר לגבולות מדיניים וגיאוגרפים, היא בוחנת ומרחיבה את הגבולות האישיים בדרך אל ביטוי החופש הנשי.

הביקור המתקרב של מלכת המדבר מישראל הוא הזדמנות טובה להפנות את אור הזרקורים אל הנשים המקומיות ולתת את הכבוד לכמה מן המלכות הקטאלניות. הרשימה הבאה מציגה חמש נשים קטאלניות פורצות דרך - כל אחת בתחומה, שהצליחו להגיע להישגים מופלאים בחברה, בפוליטיקה, בתעשייה, באמנות ובספורט. נשים חזקות, עצמאיות ומעוררות השראה, שאוחזות בהגה במיומנות וכובשות בעצמן את המסלול.

Laia Sanz/ליה סאנס: אלופת העולם על אופנוע

האופנוענית ליה סאנס, אלופת העולם בספורט מוטורי לנשים, השיגה בעשרים ושבע שנותיה לא פחות מ-31 גביעים בספורט מוטורי, ביניהם 16 תארים בינלאומיים ופרס לאומי על הצטיינות בספורט אותו העניקה לה מלכת ספרד. בשנת 2012 הוכתרה כאלופת העולם לנשים באנדורו, ספורט מוטורי שבו המירוצים נערכים על גבי אופנועי שטח בתוואי טבעי ומלאכותי. סאנס מעידה שכבר מגיל שבע כאשר התחרתה בפעם הראשונה בתחרות אופנועים לילדים במקום מגוריה, קובררה דה ליוברגאט בקטלוניה, לא היה לה ספק לגבי היעוד שלה. למרות שאת התחרות ההיא סיימה במקום האחרון היא זכתה לתמיכה משפחתית רחבה ובמיוחד מצד אמה, מה שהביא אותה להישגים מרשימים בשנים שאחרי. בשנת 2000 התמודדה כבחורה יחידה בין גברים באליפות ספרד לספורט מוטורי וזכתה במקום הראשון בהיותה בת 15 בלבד, זו הייתה הזכייה המספקת ביותר עבורה. ליה סאנס הגשימה חלום ילדות במירוץ העולמי ראלי דקר, בו זכתה שלוש פעמים ברציפות בין השנים 2011-2013  ברכיבת אופנועים לנשים, ושם הוענק לה הכינוי המתבקש - מלכת המדבר.

Montserrat Caballé/מונטסראט קאבאייה: מלכת האופרה

 זמרת האופרה מונטסראט קאבאייה, מהמפורסמות והנערצות בכל העולם, נולדה בברצלונה בשנת 1933 והוטבלה בשם המפואר מריה דה מונטסראט ויויאנה קונספסיון קאבאייה אי פולק. קאבאייה הייתה בת למשפחה צנועה שחוותה את מלחמת האזרחים בספרד ואת השנים הקשות שאחריה, הודות לאמה שלימדה אותה סולפז', היא התקבלה ללימודים בקונסרבטוריון ליסאו בברצלונה ובגיל 20 הופיעה לראשונה על במת האופרה. זו הייתה תחילתה של קריירה ארוכת שנים בתור זמרת סופרן באופרה, במהלכה גילמה קאבאייה יותר משמונים תפקידים שונים. היא ידועה בשל קולה הצלול, בטכניקת הבל קאנטו שלה, בשליטתה המוחלטת בגוני הקול ובעוצמתו. הפריצה הגדולה שלה להכרה העולמית התרחשה בשנת 1965, כאשר הופיעה בקארגני הול בניו יורק כזמרת מחליפה באופרה 'הבורג' לוקרציה' של דוניצטי, בעקבות זאת זכתה לביקורות נלהבות ולשורה של תפקידים משמעותיים בשנים שאחרי. בשנת 1964 נישאה לזמר הטנור ברנבה מרטי ולהם שני ילדים. בתה, מונטסראט מרטי קאבאייה, היא זמרת אופרה בעצמה והשתיים ביצעו יחד מספר יצירות. הקשר העמוק של מונטסראט קאבאייה לעיר הולדתה בא לידי ביטוי באלבום 'ברצלונה' אותו הקליטה יחד עם פרדי מרקורי בסוף שנות השמונים. במהלך השנים זכתה קאבאייה בעשרות פרסים שונים, מדליות ותארי כבוד על הישגיה בתחום המוזיקה. מאז פרישתה מהבמה היא עוסקת בפעילות התנדבותית כשגרירה מטעם אונסקו וייסדה קרן המסייעת לילדים נזקקים בברצלונה. 

 כרמה רוסקאיידה: שפית 5 כוכבים

השפית הקטאלנית כרמה רוסקאיידה היא האישה היחידה בעולם שמתהדרת בחמישה כוכבים במדריך מישלן הבינלאומי, שלושה מהם על מסעדת "סנט פאו" שבבעלותה בכפר סאן פול דה מאר ליד ברצלונה, ושני כוכבים נוספים על מסעדה בעלת אותו השם שפתחה בטוקיו, יפן. רוסקאיידה נכנסה לתחום המסעדנות בגיל 36, כשהקימה יחד עם בן זוגה טוני באלאם את מסעדת "סנט פאו" בכפר הולדתה. השפית האוטודידקטית החליטה להתמקד במטבח הקטאלני המסורתי, כשהיא מסתמכת על הידע שרכשה בעסקי המשפחה בחקלאות ובמסחר. למאכלים המסורתיים של קטלוניה היא מוסיפה נגיעות מודרניות, ובשנים האחרונות משלבת בהם גם טכניקות בישול של המטבח היפני. מטבח העילית של כרמה רוסקאיידה מאופיין באוכל בריא, מבוסס על מוצרים עונתיים מקומיים, ופעמים רבות היצירות הקולינריות שלה מביאות עמן גם איזכור ספרותי או לירי. בחריצות, שמחה ונדיבות רוסקאיידה חולקת את הידע הגסטרונומי שלה בספרי הבישול שכתבה, ובהם מאות מתכונים מקוריים שלאו דווקא מיועדים למקצוענים בתחום, אלא ניתנים להכנה בקלות במטבח הביתי.   

Carme Chacón/כרמה צ'אקון: מלכה עם ביטחון  

הפוליטיקאית הסוציאליסטית כרמה צ'אקון נכנסה לדפי ההיסטוריה בתור האישה היחידה ששימשה כשרת ההגנה של ספרד, תפקיד אותו מילאה בין השנים 2008-2011 בזמן שהייתה בהריון ולאחר חופשת הלידה. צ'אקון, בת 42, נולדה באספלוגאס דה ליוברגאט ליד ברצלונה, לאם עורכת דין ואב כבאי. כבר בגיל 16 החלה בפעילות פוליטית עם צעירי מפלגת הסוציאליסטים של קטלוניה וחמש שנים לאחר מכן הצטרפה למפלגה באופן רשמי. היא הוסמכה כעורכת דין באוניברסיטת ברצלונה, למדה באנגליה וקנדה והמשיכה גם ללימודי דוקטורט. כמו כן שימשה כמרצה לחוקה משפטית באוניברסיטת ג'ירונה. בין השנים 1996-1997 הייתה צ'אקון משקיפה מטעם 'הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה' בבוסניה הרצגובינה ובאלבניה. במהלך הקריירה הפוליטית שלה מילאה שורה ארוכה של תפקידים, ביניהם: חברת פרלמנט בקונגרס הנציגים מטעם ברצלונה, מזכירה לענייני חינוך, אקדמיה, תרבות ומחקר של מפלגת הפועלים הסוציאליסטית הספרדית ודוברת המפלגה. בפוליטיקה הפנימית של המפלגה נמנתה כרמה צ'קאון על מחנהו של חוסה לואיס רודריגס סאפאטרו וכשזה נבחר לראש ממשלת ספרד נפתחו בפניה הזדמנויות פוליטיות משמעותיות. תחילה מונתה לסגנית יו"ר קונגרס הנציגים, ובשנת 2007 נבחרה לתפקיד שרת השיכון, במסגרתו קידמה סיוע כלכלי מטעם הממשלה בשכר הדירה לצעירים. באותה שנה גם נישאה לבן זוגה מיגל בארוסו. ב-2008 מונתה לשרת ההגנה של ספרד, שתחת שליטתה כשמונים אלף אנשי צבא, ואחת הפעולות הראשונות שלה בתפקיד היה ביקור רשמי של הכוחות הספרדים באפגניסטן, בהיותה בחודש השביעי להריונה. בתור שרת ההגנה טיפלה בסוגיות רגישות הנוגעות ליחסים בינלאומיים, ולמרות הביקורת מצד כמה מדינות בנאט"ו עמדה בהחלטתה להוציא את החיילים הספרדים מקוסובו. לפני הבחירות האחרונות ב-2011 הצהירה צ'אקון שאישה מקטלוניה מסוגלת להנהיג את ספרד בראשות הממשלה. היא הדגישה את תמיכתה בסאפאטרו אך הוסיפה שאם לא יתמודד פעם נוספת ההחלטה תעבור לידיהם של חברי המפלגה והמצביעים. לאחר פרישתו של סאפאטרו והכישלון של הסוציאליסטים בבחירות לא הצליחה לזכות בתפקיד יושבת ראש המפלגה, וכפי הנראה תנסה להתמודד שוב בהזדמנות הבאה.

Maria del Mar Raventós/מריה דל מאר ראוונטוס: נשיאת הקאווה

מריה דל מאר ראוונטוס מכהנת כנשיאת "קודורניו", העסק המשפחתי העתיק ביותר בספרד שעוסק בייצור יין וקאווה כבר  מאמצע המאה השש עשרה, למעלה מארבע מאות ושישים שנה. אשת העסקים המצליחה מנווטת את האימפריה העסקית של "קודורניו" ב15 השנים האחרונות ואחראית לעידכון המותג היוקרתי של הקאווה הקטאלנית ולהרחבת עסקי המשפחה המתפרשים על כל העולם ומגלגלים מאות מליוני אירו בשנה. קבוצת "קודורניו", שראשיתה ביקב קטן בכפר סן סדורני דה נויה בקטלוניה, מחזיקה ושותפה כיום בעשרות ייקבי יין וקאווה בספרד, אירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. ראוונטוס החלה לעבוד ב"קודורניו" בגיל 24, לאחר שסיימה שני תארים בכלכלה ופסיכולוגיה באוניברסיטת ברצלונה. במשך שנים היא עבדה בעסק המשפחתי ובמקביל הקימה משפחה וגידלה שישה ילדים, שאותם היא מעודדת להיות אנשי העולם הגדול בהתאם לתפיסת החיים הקוסמופוליטית והליברלית שלה. ראוונטוס ממשיכה את דרכה של סבתה, מונטסראט פאטז'ו, ששימשה כנשיאת החברה במשך עשרים ושש שנים. בזמנה החופשי היא עוסקת בספורט ואוהבת במיוחד לארח את המשפחה והחברים לאירועים של טעימות יין והנאות גסטרונומיות. בשנת 2012 נבחרה מריה דל מאר ראוונטוס ליזמית השנה בספרד.

*לסיכום כדאי להזכיר שרק לפני כמה עשורים היה המצב בספרד שונה לחלוטין, כך שסיפורי החיים של הנשים הללו בעצם משקפים את התמורות המשמעותיות שחלו בחברה הספרדית ואת השינויים בחקיקה שנוגעת למעמד הנשים ולזכויותיהן. הנשים המבוגרות בספרד, שחוו על בשרן את חוסר השוויון והאפלייה תחת המשטר הדיקטטורי של המאה העשרים, שנשללה מהן זכות הבחירה והן נאלצו להיות כפופות להגמוניה הגברית בכל תחומי החיים, מביטות בפליאה ובסיפוק על אישה המכהנת בתפקיד שרת ההגנה של ספרד או על נערה שמנצחת ברכיבת אופנוע חבורה של גברים מקצוענים. לנשים הצעירות של ימינו נראית המציאות הזו טבעית לגמרי ואין לדעת לאילו מחוזות רחוקים עוד תגענה נשות העתיד של קטלוניה וספרד.

>> למתחם "מלכת המדבר"