מבול התלונות על הטרדות מיניות שהגיע מכיוון הוליווד, כשבמרכזן המפיק ההוליוודי הארווי ויינשטיין, הצליח לגרום לנשים רבות מעולמות התקשורת, הבידור והפוליטיקה להיחשף ולשתף כיצד הוטרדו מינית במקומות העבודה שלהם. באופן מדהים ומצער, ניכר מוטיב חוזר אחד: מי שהעזה להתלונן - נאלצה במקביל לחסל את הקריירה שלה. 

בתחקיר מיוחד שערך הגרדיאן הבריטי, סיפרו נשים רבות מהתעשייה על המחיר התעסוקתי שנאלצו לשלם בעקבות הבחירה להתלונן. בזמן שנשאלת השאלה האם ראוי להמשיך להעסיק מטרידן (או לצרוך את האומנות שלו) - הקורבנות כבר שילמו על כך ממזמן. "יש למעשים האלה השלכות, אבל זה מעט מידי, מאוחר מידי", מספרת ג'נל אסלין, עורכת קומיקס לשעבר בדי.סי. "אלו שהותקפו והוטרדו חיות עם ההשלכות במשך שנים רבות".

השחקניות

סופי דיקס היא אחת מעשרות הקורבנות של הארווי ויינשטיין. היום היא תסריטאית, אך בשנות התשעים היא הייתה שחקנית מתחילה עם המון פוטנציאל ורזומה שהלך ותפח. לאחר שלוהקה לתפקיד משחק בסרט לצד קולין פירת'. עם תחילת הצילומים, טענה דיקס שהותקפה מינית בחדר בית המלון שלה על ידי ויינשטיין - והחליטה לא לשמור על שתיקה.

"נתקלתי בחומה של שתיקה", היא מספרת לגארדיאן. "האנשים שהיו מעורבים בסרט היו נהדרים, החברים והמשפחה שלי היו מדהימים ומלאי חמלה, אבל האנשים בתעשיה לא רצו לשמוע על זה בכלל". לדיקס לא ברור מה קרה מאז מאחורי הקלעים, אבל ברור לה שמיד לאחר החשיפה - היא לא קיבלה אף תפקיד בקולנוע. חלק ממנה היה בסדר עם זה. "החלטתי שאם ככה זה להיות שחקנית, אז אני לא רוצה את זה בכלל. אבל התקיפה הייתה הדבר הכי נורא ומזיק שקרה לי בחיים". 

גם אנאבלה סיורה, שהאשימה את ויינשטיין באונס אלים, מאמינה שהתלונה היא זו שהרסה את המוניטין שלה.  "משנת 1992 ועד 1995 לא עבדתי", היא סיפרה ל"ניו יורקר". "כל הזמן נדחיתי, אמרו לי ששמעו שקשה לעבוד איתי, ששמעו ככה ושמעו ככה. אני חושבת שזו הייתה העבודה של הארווי".

דריל האנה ב
דריל האנה, המטוס עזב בלעדיה|צילום: יחסי ציבור

גם השחקנית דריל האנה טוענת שהיו "השלכות מיידיות" לכך שלא נענתה לחיזוריו. המטוס של "מיראמקס" עזב בלעדיה בדרכו חזרה מהבכורה העולמית של הסרט "להרוג את ביל 2", והטיסות, הסטייליסטים וחדרי המלון שלה בוטלו בבכורה אחרת. "חשבתי שאלה ההשלכות, ההשפעות", אמרה האנה.

"הפחד לאבד את הקריירה הוא לא הפחד מלא ללבוש שמלה ועגילים שמישהו שילם לך ללבוש", אומרת השחקנית אלן בארקין. "זה הפחד מלאבד את היכולת שלך לכלכל את עצמך, לתמוך במשפחתך, וזה אמיתי בין אם את כוכבת קולנוע ענקית ובין אם את עוזרת אישית במשכורת הכי נמוכה שיש".

זוכת האמי וגלובוס הזהב ג'יין סימור הייתה שחקנית צעירה כשדחתה את הצעותיו של "האיש הכי חזק בהוליווד באותו זמן". לדברי סימור, שאז העדיפה לא לציין את שמו, הוא איים עליה בכך שתיכנס לרשימה שחורה של שחקניות אם אי פעם תדבר על מה שקרה ביניהם. "הוא אמר לי שלא תהיה לי עבודה בשום מקום בעולם". 

עוזרות ההפקה

ווינשטיין לא תקף רק את השחקניות שעבדו לצדו, אלא גם את עוזרות ההפקה שחושפות כעת את התקריות שגרמו להן לוותר על העבודה בתעשייה. אמילי נסטור, בוגרת בית ספר למשפטים וסטודנטית למנהל עסקים, שקלה להפוך את עבודה הזמנית בחברת ההפקות לקריירה בקולנוע. אבל אז ויינשטיין החל לחזר אחריה בלי הפסקה.

"הייתי בטראומה לכמה זמן, אין ספק. הרגשתי כל כך טרודה ומפוחדת", מתארת נסטור. "האפשרות שזה יכול לקרות על בסיס יומיומי הוציאה לי את הרוח מהמפרשים. למעשה החלטתי לא להכנס לעסקי הבידור בגלל התקרית הזאת".

הקומיקאיות

לואי סי.קיי היה אחד השמות הכי נערצים בעולם הקומדיה, וכמוהו גם הסוכן שלו. העובדה הזו הפכה למחסום בקריירות של הקומיקאיות דיינה מין גודמן וג'וליה וולוב, שטוענות כי הקומיקאי חשף את עצמו בפניהן ואז התעצבן כשהן סיפרו על התנהגותו לחבריהן בעולם הקומדיה. בכל פעם שראו את שמו של הסוכן של סי.קיי, דייב בקי, כמקושר לפרוייקט כזה או אחר, הן לא טרחו אפילו לנסות להתקבל.

"אנחנו יודעות מיד שאין מצב שנוכל להגיש את החומרים שלנו", אמרה וולוב ל"טיימס". בעוד שלואי סי.קיי הודה בהאשמות נגדו, בקי טען שמעולם לא איים על אישה בחייו.

 

לואי סי קיי - סיבוב הופעות (קיץ 2016) (וידאו WMV:  יחסי ציבור )
הודה בהאשמות|וידאו WMV: יחסי ציבור

אבי שאכנר סיפרה שהתאכזבה עמוקות כשהתקשרה ללואי סי.קיי על מנת להזמין אותו להופעה והוא אונן בזמן השיחה הטלפונית. היא סיפרה שהתקרית הזו הייתה אחת הסיבות ליציאתה מתעשיית הקומדיה. היום היא מאיירת ספרי ילדים. "ראיתי שאני אפילו לא יכולה לנהל שיחת טלפון - אז איך אוכל להמשיך בקריירה הזו?", סיפרה שאכנר. 

הקומיקסאיות

"אם את בדי.סי, את בחוד החנית של הקומיקס", מסבירה אסלין. "הרגשתי כאילו שהצלחתי להכנס למועדון אקסקלוסיבי שמעטים זוכים לעבוד בו. זה היה חלום שהתגשם". אסלין מצדה, הפכה להיות עורכת של אחד האוצרות הגדולים של די.סי – סדרת הקומיקס על באטמן. ממרום מעמדה, היא קידמה את אחת הדמויות הבי-סקסואליות הראשונות של די.סי, סטארלינג, וכן עצרה וביטלה קווי עלילה סקסיסטיים.

"היה סיפור בקומיקס של רובין, שבו הכותב רצה להכשיל את דמות הנבל הנשית באמצעות שימוש בשוקולד. כי היא אישה," נזכרת אסלין וצוחקת. זו הייתה הפעם הראשונה שבה התנגדה לקו עלילה מרכזי, וניצחה. אבל זמנה בדי.סי היה קצר. לאחר שהיא ונשים נוספות דיווחו על אמירות מיניות שנאמרו על ידי אדי ברגאנזה, אחד העורכים הנחשבים בחברה, ב-2010, הוא קודם מתפקידו. אסלין - התפטרה. עם זאת, בתחילת נובמבר ברגאנזה פוטר, אך בחר לא להגיב באופן פומבי להאשמות נגדו. 

מוקדם יותר החודש, אסלין צייצה בטוויטר: "אהבתי את עבודתי בדי.סי עד השנה ההיא שבה הדברים התקלקלו. בחיים לא הייתי עוזבת, אילולא חוסר הכבוד שהראתה די.סי לנשים שדיברו. הקריירה שלי והחיים שלי היו נראים אחרת לגמרי אם אדי ברגאנזה לא היה מי שהוא היה. הדיווח עליו וההבנה שהוא הולך להתקדם בתפקיד, היו בעלות השפעה פסיכולוגית שלא הערכתי אותה נכון", הוסיפה.  

התדמית של אסלין לאחר התקרית לא הייתה חיובית במיוחד. לאחר תקופה קצרה בה עבדה בענקית הסרטים "דיסני", היא פוטרה ולאחר עסק הוצאה לאור משלה - היא נאלצה לפרוש מהתעשייה ולעבור לעבוד בחברת ביטוח. 

התסריטאיות

בסתיו 2009, קייטר גורדון הגיעה לפסגה שכותבים רבים שואפים להגיע אליה, כשזכתה בפרס האמי יחד עם כותבים נוספים על כתיבת העונה השניה של הסדרה "מד מן". אבל נקודת השיא גם הפכה לנקודת הסיום של גורדון בטלוויזיה. 

הסיבה לכך, כפי שסיפרה ל"אינפורמיישן", היא שיוצר הסדרה, מתיו וויינר, הטריד אותה מינית. התקרית גזלה ממנה את הביטחון העצמי, והכניסה אותה למצב שבו היא מפסידה מכל הכיוונים: היא הרגישה שאם היא תדבר על מה שקרה, תיגמר לה הקריירה. מצד שני, היא לא יכלה להמשיך לעבוד איתו, גם אם תשתוק.

וויינר כמובן מכחיש שהטריד אותה ושמועות שצצו בצהובונים על מערכת יחסים כושלת שניהלה לכאורה עם ויינר, חיסלו כל ניסיון של גורדון להישאר בעולם התסריטאות. "זכיתי באמי, ובמקום להשתמש בו כקרש קפיצה להמשך הקריירה שלי, זה הפך לנטל. הייתי צריכה לענות לסיפורים ספקולטיביים בתקשורת", היא אומרת. "בסוף פשוט עזבתי במקום להלחם בחזרה".

 

מד מן (צילום: צילום מסך HOT)
גורדון, זכתה באמי על מד מן|צילום: צילום מסך HOT

גורדון, שמקימה כעת ארגון ללא מטרות רווח שיעזור לקורבנות הטרדה מינית, אמרה בריאיון ל"גארדיאן" ש"כולנו משלמים את מחיר ההטרדות האלה. כשאנשים כשרוניים, בעלי יכולת ורצון, עוזבים את העבודה, כל החברה מפסידה את הפוטנציאל הזה. כשחלקים נרחבים מהאוכלוסיה לא מרגישים בטוחים, או נאלצים להפסיק לעסוק במקצוע כלשהו, מבחירה או לא מבחירה, אנחנו מגבילים את הפוטנציאל שלנו בקנה מידה רחב".

המעצבות

בשנת 2010, אמה באוארס הייתה אחת מאלפי אמנים בהוליווד שעובדים בשביל משכורות רעב, עם תקווה שיום אחד תפרוץ בגדול. בפועל, זה פשוט הפך אותה למנוצלת בצורה מודעת. באווארס שעבדה כמעצבת תלבושות, עבדה בחינם בשביל אנדי סיגנור, יוצר סדרת הרשת "הונסט טריילרס". לטענתה, הוא הטריד אותה מינית. באוארס מצדה, שיתפה את החברים לעבודה - אך נאלצה לספוג תקופה אכזרית מצדו של סיגנור. 

"זה הרג את הרצון שלי לעבוד בתעשיה", היא אומרת. "התפרקתי. אמרתי שסיימתי עם התעשיה הזאת, אני לא רוצה להיות בעולם הזה יותר. ואחרי כן עזבתי". היום היא עובדת במקלט לבעלי חיים ולפעמים עורכת סדנאות חינוכיות לילדים. "החיות והילדים יותר נחמדים אליי ממה שכל אחד בתעשיית הסרטים אי פעם היה".

העיתונאיות

מייקל אורסקס היה עיתונאי מוערך, תחילה כראש דסק בעיתון "הניו יורק טיימס" ובהמשך כעורך הראשי של תחנת הרדיו הציבורית - לאומית של ארצות הברית. קולגות שעבדו לצדו והתלוננו על הטרדה מינית, סיפרו כיצד אורסקס סיכל את נסיונות הקידום שלהן. 

"כשהלכתי לפגוש אותו לראשונה, זה היה אחרי שהחלטתי להיות חצופנ וניסיתי לקבל לעבודה יותר טובה. ואחרי מה שקרה לי איתו, לא ניסיתי שוב אף פעם", סיפרה אחת הקולגות שלו לוושינגטון פוסט.

אורסקס לא הגיב בצורה פומבית להאשמות, אולם במזכר פנימי שמוחזק בידי הסי.אן.אן, הוא כתב, "אני מצטער מעומק ליבי בפני האנשים שבהם פגעתי. התנהגותי הייתה שגויה ולא מקובלת, ואני מקבל עליי את האחריות המלאה".

הכתבת, שביקשה להישאר אנונימית על מנת לשמור על עבודתה, הוסיפה: "החלק הכי גרוע של ההתקלות שלי עם אורסקס לא היה ההצעה המוזרה על שירות חדרים או הנשיקה עם הלשון, אלא העובדה שהוא הרס לחלוטין את האמביציה שלי".