כל מי שגלש היום באחת מרשתות המדיה החברתיות ובעיקר באינסטגרם ודאי נתקל בתופעה שהוגדרה המעצבנת ביותר בקרב הגולשים: פרסום תמונות של מה שאכלתם. אולם, מחקר חדש טוען דווקא את ההיפך. הוא מצא כי הטרנד מעורר הרעב כביכול עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה ולמעשה פוגם בתיאבון שלנו. על פי מחקר חדש מאוניברסיטת בריגהם יאנג שביוטה, ארצות הברית, עולה כי צפייה ביותר מדי תמונות של מזון עשויה להפוך את פעולת האכילה לפחות מהנה, ואפילו להוביל אנשים להפסיק לאכול מנה מסויימת בעתיד. זאת משום שצפייה בתמונות של מזון יכולה לגרום לאנשים להשתעמם מהאוכל שלהם אפילו לפני שנגסו בו.
"מתעייפים מהטעם אפילו מבלי שטעמנו את המזון"
כעת טוען כאמור המחקר החדש שאם אנשים ייראו תמונות של המבורגרים ועוגות באופן קבוע באינסטגרם למשל, הם ייהנו הרבה פחות מהפעם הבאה שיאכלו בעצמם. "בדרך מסוימת, הצופים מתעייפים מהטעם אפילו מבלי שאכלו את המנה בעצמם", אומר אחד מכותבי המחקר, פרופ' ריאן אלדר. "זהו שעמום חזותי, די. עברנו הלאה. אתם לא רוצים את חווית המזון הזו יותר".
"צריך להסתכל די הרבה פעמים על התמונות כדי לקבל את האפקטים הללו"
על מנת לבחון את התופעה, אלדר ושותפו למחקר, ג'ף לרסון, ביקשו מ-232 אנשים להביט בתמונות של אוכל ולדרג אותן. באחד מהניסויים, חצי מהמשתתפים צפו ב-60 תמונות של מנות מתוקות כמו עוגות, שוקולדים ועוד, בזמן שהחצי השני התבוננו ב-60 תמונות של אוכל מלוח כמו צ'יפס ובייגלה. אחרי שדרגו כל תמונה, בהתבסס על כמה טעימה היא נראית, כל משתתף סיים את הניסוי באכילת בוטנים. לאחר מכן, המשתתפים כתבו עד כמה הם נהנו מאכילת הבוטנים. האנשים שהסתכלו על תמונות של האוכל המלוח אמרו שהם נהנו פחות מאכילת הבוטנים, למרות שהם לא הסתכלו על תמונות של בוטנים אלא של מזון מלוח בכלליות.
החוקרים מאמינים שהמשתתפים שבעו מהחוויה החזותית של מזון מלוח עליה הסתכלו, כך שהם הרגישו שחוו אותה כשהם באו לאכול ממנה. כך, הביס החמישי מעוגה או השעה הרביעית של משחק וידאו הינם פחות מהנים מהביס הראשון והשעה הראשונה. "אם אתם רוצים ליהנות מחווית צריכת המזון שלכם, הימנעו מלהסתכל על יותר מדי תמונות של מזון", אומר לרסון. "אפילו אני הרגשתי בחילה בזמן המחקר אחרי שהסתכלתי על כל האוכל המתוק שצולם". עם זאת, הוא מוסיף, אם למישהו ישנה חולשה לסוג מסוים של מזון לא בריא, כמו שוקולד, ורוצה להפסיק לאכול ממנה, רעיון טוב יהיה להסתכל על כמה שיותר תמונות של אותו מזון מפתה. "צריך להסתכל די הרבה פעמים על התמונות כדי לקבל את האפקטים הללו", הוא אומר. "זה לא כמו שאם מביטים במשהו פעמיים או שלוש פעמים מרגישים שבעים".
אנחנו אומרות שמכאן לא תגיע הישועה. רוצים לרדת במשקל? פשוט תעשו את זה. אנחנו לוקחות סיכון מחושב ומצהירות שדיאטת אינסטגרם לא תביא אתכם רחוק.
>> "שיעור הזומבה כמעט הרג אותי"
>> מטריד: חצי מהנשים משתמשות בממריצים בדיאטה
>> נכנסים לנו לצלחת: הסופרמרקט שיודע מה אכלת