יחסי הגומלין בין טרנדים חמים לתקשורת הם כבר מזמן סיפור הצלחה ידוע. רוצה לקדם רעיון? קחי אותו לקולנוע, תלבישי אותו על שחקנ/ית לוהט/ת וקיבלת פלטפורמה נהדרת לגלגול מליונים. זה פחות או יותר מה שקורה עכשיו עם שובר הקופות החדש בארה"ב, "דמדומים".
הסרט, עיבוד קולנועי לרב המכר של סטפני מאייר, מספר על תיכוניסטית בשם בלה סוון שעוברת לגור עם אביה בעיירה נידחת, שם היא מתאהבת באדוארד – שהוא לא רק בחור מצודד, הוא גם ערפד. כמה שגרתי. אבל מה זה משנה? הרי העלילה והסרט הם רק המשחק המקדים של כל הסיפור, הבאזז האמיתי בעקבות דמדומים מתרחש ברחובות. עזבו את זה שכוכבי הסרט כבר מזמן לא יכולים ללכת חופשי מבלי שהמעריצות יינשכו אותם בצוואר, בעקבותיו הגיח גם שיק חדש-ישן לשכונה: מראה הערפד. או אם תרצו: המראה הגותי, החשוך, האפל, הפולחני. אפשר לומר שבשורת הערפדים החלה כבר קודם לכן – על המסלולים של שבוע האופנה האחרון בניו יורק, בתצוגות של איב סן לורן, ובקולקציה של ויקטור ורולף, כך שלסרט הייתה קרקע בשלה, אבל זאת הייתה רק יריית הפתיחה.
החולצה מטרנסילבניה, המכנסיים מקסטרו
אופנה ערפדית היא לרוב ערבוב בין המראה הגותי לשיק הוויקטוריאני. הלוק הגותי מתאפיין בכמה שיותר שחור, כמה שיותר משונה וכמה שיותר פטישיסטי, ואילו הוויקטוריאני שם דגש על קלאסיקה עם נגיעות פומפוזיות. המראה הערפדי מבוסס על ההנחה שערפדים הם יצורים אלגנטיים, נקיים ובעלי טעם טוב, כך שהם נהנים מהטוב מכל העולמות. זה מקנה להם מראה סקסי אפל ויכולת להבהיל את הצופים כמובן. המלבושים מאוד דרמטיים אך מחוייטים משהו דוגמת חליפות שחורות, שכמיות ענק, חולצות לבנות בסטייל ויקטוריאני עטור מלמלות ואיפור דרמטי לא פחות, בעיקר שפתיים אדומות. ובעוד שהגותיות שמה דגש על אינדיבידואליזם, אקסצנטריות וביזאר, הרי המראה הערפדי נשאר בספרה היותר אפלה ויוקרתית, יותר מפחידה מזולה.
לא מעט מעצבים הוכיחו השנה שדרקולה שיק מככב. אלכסנדר מקווין הציג מראה שחור-לבן דרמטי למדי גם לנשים וגם לגברים; בקולקציית אביב 2009 של רודארט (שהוצגה בשבוע האופנה בניו יורק) התהלכו הדוגמניות החיוורות, בלבוש שחור, עתיר רשתות וגרביונים קרועים למחצה. דוגמה יותר סולידית אפשר לראות בשיתוף הפעולה האחרון של H&M ו"קום דה גרסון", שהציגו קולקציה שחורה וכהה מתמיד.
גם מגזיני האופנה מצטרפים לחגיגות הדם. במהדורת ספטמבר של המגזין ID הוצגה הפקת אופנה אפלה וערפדית. "צילומי האופנה היו לא רק מאוד גותיים, אלא ערפדיים", מסבירה ולרי סטיל, היסטוריונית בתחום האופנה שבימים אלו מעלה מופע שנקרא "גותיקה: זוהר אפל". סטיל מאמינה כי המראה האפל חוזר לאט אבל בטוח, כבר מתחילת המילניום. "עולם הערפדים הוא עולם סקסי במיוחד, אבל רחוק מלהיות מיינסטרים. רוב האנשים מעדיפים את המראה שזוף ושמשי משהו. אני מאמינה שדעת המיעוט תצוף כתגובה לכל אותם אנשים שמחים ועליזים", אומרת סטיל.
שפתיים של נושכת
אבל בשורתו של דרקולה לא הגיעה רק לאופנה. כי מה שהולך על הפנים, היא הערפדות במיטבה. "לכל מקום שלא תסתכלו, אנשים מתהלכים עם שפתיים מתוחמות בעפרון שחור ומעליהן ליפסטיק אדום. מה שמעניק מראה אדום-עמוק כשל דם", מסביר אמן האיפור ריקי ווילסון לבית דיור. החברה השיקה כעת מגוון חדש של צלליות בגווני אפור כהה, זהב וכחול תחת השם "דמדומים". גם לנקום בעסק – מנהל האיפור החדש והמפתיע של החברה יצר את the piha red - ערכה לשפתיים במהדורה מיוחדת, שמבוססת על ליפ גלוס שחור ושפתון אדום שישוו לעונדת אותם מראה של מישהי ששתתה גלון של דם טרי.
"באיפור קלאסי נהוג להדגיש איזור אחד בפנים. אם מבליטים את העיניים, שמים פחות דגש על השפתיים ולהיפך", אומר ריקי ווילסון, "אבל בשיק הערפד, הפנים הן חיוורות מאוד, העיניים מודגשות ומעושנות במראה שחור כהה, והשפתיים משוחות בליפסטיק אדום כהה". דוגמא לכך ניתן לראות בסרט החדש "ההחלפה", בכיכובה של אנג'לינה ג'ולי, המספר סיפור אמיתי שהתרחש בשנות 1925 בארצות הברית. העיניים מעושנות, השפתיים (החושניות של ג'ולי) אדומות כהוגן ועורה בהיר כחרסינה. אמנם לא היו אז ערפדים באופנה, אבל המראה שלה בהחלט מזכיר מוצצת דם.
רוצה להשיג את המראה הכבד-משהו? היכנסי לכאן.