"לא מעט אנשים בחודשיים האחרונים מבינים סוף-סוף את מצוות מחיית זכר עמלק. עד עכשיו זה לא הסתדר להם: להשמיד ככה עם שלם, נשים וילדים? איך זה מוסרי? אבל עכשיו הם מבינים מצוין". כך מתחיל פוסט שהעלה בשבוע שעבר לפייסבוק משה רט – דוקטור לפילוסופיה, סופר ובעל הסמכה רבנית, שנחשב לבעל השפעה בציבור הציוני-דתי, בעיקר בקרב תושבי יש"ע.

"יש עמים שהגיעו לעומק כזה של רוע ושחיתות, שאין מנוס אלא למחות אותם מן העולם מבלי להשאיר זכר", כתב הרב רט לרבבת עוקביו. "יהודים הם רחמנים בני רחמנים, ולפעמים התכונה הזו היא בעוכרינו. במלחמה מול עמלק, ההיסוס הקל ביותר, הרחמנות לרגע על ילדים ותינוקות, התחושה החולפת של אמפתיה והזדהות – עלולים להתפשט בן רגע לסדק עצום שיערער את כל תנופת הלחימה ויביא למפלה בפני האויב, שלא יפגין שמץ של תחושות כאלה כלפינו. חשוב לזכור מול מי אנחנו נלחמים, ועל מה, ולא למצמץ".

הפוסט של רט זכה לשלל תגובות. היה מי שטען כי היעדר רחמים על ילדים ותינוקות הוא בדיוק התפיסה המזוויעה של מחבלי חמאס ("פורעי תשפ"ד", כלשון הכותב), היה מי ששאל את רט "במה אתה טוב מדאעש?", ואילו מרבית המגיבים הביעו תמיכה – "ישר כוח", "מדויק", "חזק וברוך". היו גם מגיבים שביקשו לנהל דיון עם הרב, כמו זה שכתב "תחושת רחמנות על נשים וילדים אינה חטא אלא דבר טבעי ומבורך"; לו השיב רט במילים: "אכן, התחושה עצמה היא טבעית, אבל במקרה זה חשוב להתגבר עליה". גולש אחר ביקש שהרב יבהיר את דבריו: "אשאל ישירות – אתה בעד להרוג את כל העזתים?".

משה רט (צילום: רעות קורנברג)
משה רט|צילום: רעות קורנברג

הרב משה רט: "אני לא מאמין שמישהו יראה את הפוסט שלי, ייקח רובה ויירה באזרחים. אם למישהו יש מחשבה לפעול כנגד הפלסטינים, הוא יכול למצוא מספיק סיבות אחרות"

לשאלה זו לא השיב רט, והשבוע פנינו אליו וביקשנו לרדת לסוף דעתו. על התהייה מיהו בדיוק אותו עמלק שהוא קורא להשמיד השיב הרב: "עמלק הוא לא עם פיזי כיום, אז הרעיון של מחיית זכר עמלק מופנה כלפי ישות או גוף שרוצים להשמיד אותנו. במקרה הנוכחי מדובר בתושבי עזה".

מדבריך משתמעת קריאה לרצח עם שלם.
"תשמעי, אני לא מדבר על לחפש ולהרוג כל תינוק בעריסה עד הפעוט האחרון, העיקר הוא שתושמד הישות העוינת עצמה. זו צריכה להיות התוצאה הסופית".

יהודי שמדבר במונחים של השמדה, רב שמוצא בכתובים הכשר לרצח עם – רט מודע לצרימה שבדבריו. לראיה, כבר באותו פוסט כתב: "יבוא איזה חכמולוג ויאמר, 'אבל זה בדיוק מה שאחרים אמרו ואומרים עלינו'... ההבדל הוא שאנחנו צודקים והם טועים".

הרג ללא הבחנה מנוגד לחלוטין לתפיסת טוהר הנשק של צה"ל, שקובר כיום לוחמים ומפקדים בין השאר מפני שהוא נמנע בכל מחיר מפגיעה בבלתי מעורבים; בין העוקבים והמגיבים של רט טענו רבים שקריאתו מנוגדת גם למוסר היהודי. אפשר היה לפטור את העניין כדעתו הפרטית של אדם, אלא שהרב רט לא לבד: בחודשיים האחרונים נשמעו כמה וכמה רבנים שדיברו בשבח הציווי למחות את זכר עמלק – קרי השמדת עם, כולל הטף ואפילו הבהמות – ונחלקו ביניהם רק בשאלה אם הפירוש העכשווי של הדברים מתייחס לכלל הערבים, לכלל הפלסטינים או לכלל תושבי עזה. ובעוד שלא מדובר בשום סוג של קונצנזוס, בציונות הדתית או בכלל, אין מנוס מלהדליק זרקור על הדברים במדינה שבה נרצח ראש ממשלה בחסות הכשר רבני – קיצוני ומוקצה ככל שיהיה. 

איננו נאצים, איננו חמאס

אחד הקולות שהשמיעו לאחרונה את המשוואה עמלקים = עזתים הוא זה של הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת. הרב אליהו פרסם החודש שיעור ובו הוא אומר: "אנשים שואלים אותי, 'כבוד הרב, מה אתה מציע לעשות?'. אני מציע לשים שורת תותחים ולהפגיז את עזה. ואז שואלים, 'מה, כולם אשמים?'. התשובה היא כן. רבי שמעון היה אומר, 'כשר שבמצרים הרוג, טוב שבנחשים רצוץ את מוחו'. אין 'לא שותף'. אם הם ככה משתוללים – אתה שותף". אומנם אליהו מדבר לעתים על כלל תושבי עזה ולעתים ספציפית על מחבלי חמאס, אבל הטקסט הנלווה לשיעור מחדד את השורה התחתונה מבחינתו: "דין הערבים בעזה הוא כדין עמלק וצריך לקיים בהם מצוות מחיית זכר עמלק".

פעילות כוחות צה
צילום: דובר צה"ל

הרג ללא הבחנה מנוגד לתפיסת טוהר הנשק של צה"ל, שקובר כיום לוחמים ומפקדים בין השאר מפני שהוא נמנע בכל מחיר מפגיעה בבלתי מעורבים

גם לשיטתו של רט, חיסול עמלק פירושו חיסול הערבים בעזה. בריאיון איתו מדגיש הרב כי האחריות לכך מוטלת אך ורק על הממשלה והצבא, לא על יחידים, וקורא לעשות זאת במהירות ובנחישות, ללא פשרות ורחמנות: "זו המצווה", מדגיש רט. "היא מלמדת שקיימת מציאות של רוע שטני, והוא שם לעצמו למטרה את השמדת העם היהודי. את הרוע הזה צריך למחוק מהעולם".

אפשר להניח שהחלק הזה במשנתו של רט מדבר גם אל רבים שאינם מזדהים עם ההכשר להשמדת נשים וילדים. אחרי הכל, ישראל מנסה להתאושש ממתקפה שכל-כולה רוע שטני – ושמאחוריה אכן עומד ארגון עם פנטזיות פרועות על השמדה. זה מסביר למה מאז אירועי 7 באוקטובר מדברים דתיים וחילונים, אזרחים וחיילים, על עמלק ועל זכרו. הנה, למשל, דברים שאמר נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, בנאומו במפגש זיכרון לנרצחי הטבח בעוטף עזה: "'זכור את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים'. כך צריך לנהוג בחמאס, ואני משוכנע שכך תעשה מדינת ישראל. מדינת ישראל נשבעה להשמיד את זכר חמאס".

הרב שמואל אליהו (צילום: Photo by David CohenFlash90)
הרב שמואל אליהו|צילום: Photo by David CohenFlash90

הרב שמואל אליהו פרסם החודש שיעור שבו הוא אומר: "אני מציע לשים שורת תותחים ולהפגיז את עזה. ואז שואלים אותי, 'מה, כולם אשמים?'. התשובה היא כן"

קל להבין למה בלהט הדברים ובכאב השכול מיטשטשת ההבחנה בין חמאס לחבל הארץ שבו מסתתרים ראשיו נטולי האנושיות ומחבליו נטולי המעצורים. ואכן, חמישה ימים לאחר טבח 7 באוקטובר חתמו עשרות רבנים מהציונות הדתית על איגרת קריאה לממשלה ש"לא להתחשב באוכלוסייה האזרחית של האויב". בין השאר נכתב שם: "מלחמה ל-ה' בעמלק [...] אל תשעו לדיבורים מחלישים המחפשים תואנות משפטיות מעוותות לצמצם את הלחימה". על האיגרת חתמו בין היתר הרב דוב ליאור, הרב שמואל אליהו והרב ד"ר אליהו רחמים זייני.

הקריאות להתעלם מנוכחותה של אוכלוסייה אזרחית אינן נחלתו הבלעדית של הציבור הדתי: ב-8 באוקטובר, יממה לאחר הטבח, צייץ למשל המנחה והשדרן אלירז שדה: "העולם מזועזע ממה שעשו לנו. חורבן עזה, לא רק חמאס. הכל. יום הדין שלהם הגיע. עמלק חייבים להכחיד. לא להשאיר זכר". גם הזמר קובי פרץ הזכיר את המצווה בפוסט באינסטגרם לאחר שנקלע למטח רקטות: "ממשלת ישראל, מה לא מובן לכם? עזה חייבת להימחק ולהיות מושמדת עם כל זרע עמלק. עם או בלי אטום. כהנא ורחבעם זעבי צדקו בכל מילה. עכשיו כל מה שנשאר זה למחוק ולהשמיד את זרע עמלק. זה הציווי שלנו מהתורה".

אלירז שדה (צילום: באדיבות אינטימי עם רפי רשף )
אלירז שדה|צילום: באדיבות אינטימי עם רפי רשף

ב-8 באוקטובר, יממה לאחר הטבח, צייץ אלירז שדה: "העולם מזועזע ממה שעשו לנו. חורבן עזה, לא רק חמאס. הכל. יום הדין שלהם הגיע. עמלק חייבים להכחיד. לא להשאיר זכר"

גם בלהיט המלחמה "חרבו דרבו" של צמד הראפרים נס וסטילה מוזכרים "בני עמלק", ואגב שירים: בסרטון ששותף החודש ברשתות החברתיות, סוקר באתר "בחדרי חרדים" וצבר מאות אלפי צפיות, נשמעת קבוצת חיילים שרה: "את עזה אני בא לכבוש / ולחיזבאללה נותן בראש / ובמצווה אחת דבק / למחות את זרע עמלק. את הבית השארתי מאחור / ועד הניצחון אנ'לא אחזור / את הסיסמה שלנו מכירים / אין בלתי מעורבים". לא סביר שהחיילים המצולמים נתנו את דעתם למילות השיר, ועוד פחות סביר שמישהו מהם מתייחס למשפט "אין בלתי מעורבים" כהוראת פתיחה באש על נשים וילדים. אלא שתיעוד כזה עלול להסב נזק הסברתי לישראל, שממילא נאלצת להתגונן מפני האשמות שווא מקוממות שהיא מבצעת ג'נוסייד בעזה – ובעיקר, הדברים מייצגים הלך רוח שמפניו יש מי שמתריע בקול רם וברור גם בציבור הדתי.

בסוף החודש שעבר, מול קריאות של רבנים להשמדת העם הפלסטיני, כתב הרב דניאל לנדס באתר "סרוגים": "אסור שהמלחמה תהפוך למלחמת חורמה בפלסטינים... אסור לנו לראות מלחמה זאת כמלחמה להשמדתו של עמלק התנ"כי שקם מחדש. ניסיונות שונים להחיות את עמלק כמושג הלכתי המגדיר את כל אלו שרוצים להשמיד את העם היהודי נתקלו בהתנגדות מפסוקי ההלכה המרכזיים ונדחו על הסף [...] איננו נאצים ואיננו חמאס".

הרוע יוצא מהשורש

מול גישתו של הרב לנדס מתייצב בין השאר הרב עובדיה יוסף, ראש הכולל תפארת אוהל משה בבית שמש וראש מכון מורשת יעקב חי יוסף (הרב הוא נכדו של הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני המנוח של תנועת ש"ס, ובנו של הרב יעקב יוסף). באחד משיעוריו המצולמים האחרונים דרש הרב: "אנחנו במלחמה האחרונה, העמלק זה הפלסטינים, ואנו במבוי סתום". בסרטון אחר שפרסם דיבר הרב יוסף על המצווה להשמיד גם נשים וטף: "זה נשמע מאוד מוזר, אבל כמו שהם (הפלסטינים – ל"ש) שונאים אותנו ורוצים להרוג אצלנו אנשים, נשים וטף – ככה אנחנו נחזיר להם בחזרה את הנקמה הזו. ניכנס שם להרוג נשים וטף. ככה הם עשו לנו וככה צריך לעשות [...] שלא יישאר מהם זכר, שום דבר. הייעוד מתקרב".

הרב אברהם הלוי שליט"א, ראש כולל ורב קהילת משכן אליהו בבית שמש, השמיע החודש באחד משיעוריו גישה מעט שונה: לא קריאה להרג מכוון, אלא תפילה ל"טעויות" שיעשו את העבודה. "ראש הממשלה אמר את זה כמה פעמים, וגם כתב באחת האיגרות שלו לחיילים, שיש מצווה 'זכור את אשר עשה לך עמלק'", אמר הרב הלוי. "זה דבר נפלא שברוך השם ירד האסימון למנהיגים שלנו שיש כזו מצווה ושצריך לנקום – לנקום את הנקמה של השם, של מי שפגע בעם ישראל ובכבודו של השם [...] עכשיו זה הזמן של הנקמה, לקיים את המצווה. ברוך השם, הצבא שלנו מקיים את המצווה כהלכתה [...] אני מקווה שהשם יעזור להם עוד יותר, ואולי יקרו כמה טעויות בלי כוונה ויימחה זכרו של עמלק בלי שהעולם ישתגע עלינו. זו המצווה".

ההבדלים בין הפרשנויות נובעים בין השאר מכך שאין כיום בעולם הרבני הסכמה על השימוש המודרני בשם עמלק. במקורות הוא מתואר כעם אכזר של נוודים המתפרנסים משוד ומביזה; בספר בראשית מסופר שהעמלקים תקפו את בני ישראל לאחר צאתם ממצרים, ואילו בספר שמואל מצווה אלוהים על שאול המלך לצאת למלחמה ולהשמיד כל זכר לעמלק ("עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר". שאול, אגב, חמל על מלך העמלקים ועל חלק מהצאן, ואיבד את המלוכה בעוון הפרת הציווי האלוהי).

המצווה למחות את זכר עמלק מופיעה בספר דברים, פרק כ"ה: "וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ – תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם". אלא שמאז נעלם הם העמלקי בנבכי ההיסטוריה, אין לו צאצאים ידועים, ושמו הפך מכזה שמייצג אויב ספציפי לסמל של רוע באשר הוא. ככזה נעשה בו שימוש כדי להוקיע בין השאר את גרמניה הנאצית, ולהבדיל אלפי הבדלות גם יהודים, לרבות חובשי כיפה: הרב המנוח שלום כהן, למשל, עורר בשנת 2013 סערה גדולה כשהצמיד לחובשי הכיפות הסרוגות את השם המפורש עמלק.

קובי פרץ (צילום: רן יחזקאל)
קובי פרץ|צילום: רן יחזקאל

קובי פרץ כתב באינסטגרם לאחר שנקלע למטח רקטות: "ממשלת ישראל, מה לא מובן לכם? עזה חייבת להימחק ולהיות מושמדת עם כל זרע עמלק. כהנא ורחבעם זעבי צדקו בכל מילה"

הפרשנות של הרב רט, עמלק = עזה, מקובלת בין השאר על אוריאל זיו – אומן ומנהל אתרי אינטרנט מכפר סבא ששיתף בפייסבוק את הפוסט של רט. זיו גדל במשפחה חרדית, יצא בשאלה, שירת בצבא, למד אומנות וקולנוע, ובשנים האחרונות חזר בתשובה מחדש דרך הקבלה וספר הזוהר; ייתכן שהמסלול המפותל הזה מסביר את הגישה הפרגמטית שבה הוא מתייחס לדבריו של רט. "החזרה שלי בתשובה הבהירה לי דברים לגבי המהות היהודית והעם שלנו, הדברים שאני אומר מבוססים על למידה ארוכה ומודעת", אומר זיו. "על פי התפיסה הדתית, כל מי שיש בו פוטנציאל להרוג את היהודים הוא עמלק, ולכן העזתים הם העמלק של ימינו. הם דוגמה לרוע טהור, אידיאולוגי. התורה לא מסתכלת על זה בצורה מלאת רגשות כמונו, אלא בצורה עניינית: יש רוע, הרוע יוצא משורש מסוים, ואותו צריך להשמיד".

מהו השורש?
"מי שנשאר בעזה ופועל מתוכה לטובת מדינת ישראל – הוא נחשב כחסיד אומות עולם. אלה שלא – הם העמלק. הם נראים כמו בני אדם, אבל בעצם הם מפלצות".

מה לגבי מידת הרחמים על האזרחים הלא-מעורבים בעזה?
"אני מבין את הרחמים, בשורש היהודי שלנו אנחנו עם רחמן. אבל בתורה כתוב שהמרחם על אכזרים, סופו שמתאכזר על רחמנים".

אז מה הפתרון?
"בגלל שאנחנו חברה אנושית ומתקדמת, ובגלל שהעולם מסתכל על הפעילות שלנו, הנושא הזה מורכב. אנחנו לא באמת יכולים לחסל שני מיליון עזתים, זה בגדר פנטזיה, אבל אנחנו יכולים לפעול בצורה חכמה: לחסל קודם כל את הנגע הממאיר, אלה שמראים כוונה לחסל את העם היהודי, ואז לצמצם את האפשרויות של העזתים להתפתח. לא לתת להם פרנסה או עבודה ולהשאיר אותם עם הבעיות שלהם".

הרב אברהם הלוי (צילום: מתוך עמוד היוטיוב של הרב אברהם הלוי שליט״א )
הרב אברהם הלוי|צילום: מתוך עמוד היוטיוב של הרב אברהם הלוי שליט״א

הרב אברהם הלוי אמר החודש באחד משיעוריו: "זה הזמן לקיים את המצווה. אני מקווה שהשם יעזור, אולי יקרו כמה טעויות בלי כוונה, ויימחה זכרו של עמלק בלי שהעולם ישתגע עלינו"

המחבלים של מחר

הרב רט עצמו נשאר נאמן לדברים שכתב. "עד שמחת תורה, הרבה יהודים אמרו שקשה להם עם המצווה שקוראת למחוק עם שלם. אמרו שזה לא מוסרי ושאי אפשר לעשות את זה, אבל היום כולם אומרים שצריך להשמיד את עזה ולעשות לה דרזדן (עיר גרמנית שבעלות הברית הפציצו במלחמת העולם השנייה וגרמו להרג עשרות אלפי אזרחים בה – ל"ש) או הירושימה", מחדד רט בשיחתנו. "לרחם על ילדים ונשים? זה דבר שהוא טבעי, אבל הילדים האלה יגדלו על הזיכרונות של מה שעשינו לאבותיהם וירצו לנקום בנו. אנחנו צריכים לדעת שהילדים של היום הם המחבלים של מחר".

אם כך, מה לגבי ערביי יהודה ושומרון? הרי גם משם יוצאים מחבלים.
"ברור שהערבים ביהודה ושומרון לא שונים מהותית מהערבים מעזה. זה שהם לא עשו מה שחמאס עשה –  זה לא כי הם לא רצו, אלא כי הם לא הצליחו. גם מחלק מערביי ישראל, אגב, לא שמענו יותר מדי גינויים של הטבח. אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שיש הרבה מאוד ערבים בארץ ובעולם שרוצים להשמיד אותנו, אסור לנו לחיות באשליות".

אולי מהעיניים שלהם אנחנו בכלל העמלק?
"זה לא עובד ככה. יש צדק אובייקטיבי".

כלומר?
"לכאורה אנחנו צד במלחמה הזו, אבל עדיין אנחנו יכולים להסתכל עליה מנקודת מבט אובייקטיבית ולראות מי כאן הצודק ומי הרשע. כל מי שיש לו מוסר אמיתי ושכל ישר יכול בהחלט להבין את זה. לכן הרבה אנשים התעוררו והתפכחו מאז המלחמה, אנשים שהאמינו שאפשר לחיות לצד הפלסטינים וכרגע מבינים מול מי אנחנו עומדים. המדינה צריכה לפעול ברוח מצוות מחיית זכר עמלק ולא לתת לה להישכח שוב".

עוקבים אחריך יותר מ-10,000 גולשים, עוד אלפים קוראים את ספריך. אתה לא חושב שיש סכנה בקריאה של אדם בעל השפעה לקיים את המצווה כלשונה?
"זו בהחלט לא כוונתי, הדגשתי שזה תפקידם של הממשלה והצבא בלבד. אני לא מאמין שמישהו יראה את הפוסט שלי כקריאה לפעולה עצמאית, ייקח רובה ויירה באזרחים על דעת עצמו. ואם למישהו באמת יש מחשבה לפעול כנגד הפלסטינים, הוא לא יעשה את זה בגלל הפוסט שלי. הוא יכול למצוא מספיק סיבות אחרות".

יש שיטענו שזו היתממות.
"אנשים הרבה יותר שמאלנים ממני דיברו על למחוק את עזה. זה שמישהו יקום ויעשה משהו – זה לא החשש שלי. בואי נגיד ככה, זו לא הדאגה שצריכה להיות לנו עכשיו".