הגיע הזמן שנדבר על "קופה ראשית". הסיטקום - שהתחיל בשנת 2018 במה שהיה פעם החינוכית והיום משדר את עונתו השנייה בכאן 11 - הצליח לבנות לאט אבל בטוח את אחד מקהלי המעריצים הנאמנים ביותר בארץ. עם מועמדות לפרס האמי הבינלאומי, קבוצת פייסבוק פעילה, סטיקרים וגיפים מתוך הסדרה שמשולבים בכל שיחה והקאסט הכי מגוון אתנית על המסך כרגע, הסדרה הזו היא כוח שכבר אי אפשר להתעלם ממנו. אז אחרי הרבה התלבטויות לא קלות, הנה 12 העובדים והלקוחות הבולטים ביותר של "שפע יששכר", מדורגים מהדמות הכי פחות מוצלחת ועד זו שכבר צברה לעצמה מקום בהיסטוריה.
12. נתן פרנקו (רודי סעדה)
פרנקו, הלקוח שתמיד ממהר, הוא שארית מעידן אחר בקומדיה הישראלית. עידן בו בדיחות "אשתי" הן הדבר הכי מצחיק בעולם, ואנשים מרקעים וצבעים שונים הם לא משהו שרואים יותר מדי על המסך. מאז ומתמיד אחת המעלות הגדולות ביותר של "קופה ראשית" הייתה האופן בו הצליחה לכבוש עוד ועוד נתחים ממה שהיה שייך בעבר רק לסיטקומים מסוג ספציפי מאוד. העידן הזה נגמר, ופרנקו הוא לא יותר מדיסק בעידן שכולו סטרימינג.
11. שירה שטיינבוך (נועה קולר)
מנהלת סניף יבנה של "שפע יששכר" היא אולי הדמות עם הכי הרבה זמן מסך בסדרה, אבל למרבה הצער כבר שתי עונות שהיא גם הצלע החלשה שלה. אולי מדובר בהחלטה מכוונת של היוצרים, לגרום לצופה להרגיש כלפי שירה בדיוק את מה שהעובדים מרגישים, אבל גם אם כן - אנחנו עדיין נשארים עם דמות לא מצחיקה ודי מעצבנת. קאצ'פרייזים בסגנון "סטופ, כיבוי, אישור" לא באמת יכולים לתפוס, וההשוואה הקבועה לסטיב ג'ובס מיצתה את עצמה עוד בתחילת העונה הראשונה. הרגעים היחידים ששירה מצליחה להצחיק בהם מגיעים כשאביחי (יגאל עדיקא, עוד נגיע אלייך) גוער בה - מה שמוכיח כמה היא דמות לא מפוצחת מספיק בפני עצמה.
10. שוני סטרטינר (דורית לב ארי)
בניגוד לשירה, שוני היא דוגמא מושלמת לדמות מעצבנת שעדיין מצליחה לעבוד. שוני תמיד תהיה שם בתור הלקוחה המתנשאת והמתגזענת קלות, זו שבטוחה שמגיע לה הכל וככל הנראה גם חונה כרגע בדאבל פארקינג בחניון. הסיבה היחידה שהיא ממוקמת נמוך יחסית בדירוג היא זמן המסך המועט והעובדה שהסדרה באמת מלאה בדמויות נפלאות. אף סופר לא שלם בלי לקוחה בורגנית וקטנונית - ו"קופה ראשית" לא שלמה בלי שוני.
9. נעמי לוי (מיה לנדסמן)
צדק לנעמי! קשה להיזכר בפרק כלשהו שעסק כמו שצריך בעובדת המתוקה הזו, שמצליחה לגנוב את תשומת הלב בכל פריים שהיא נמצאת בו. נעמי - שבעמוד הוויקיפדיה של הסדרה מוגדרת כ"עובדת מחסן, מכונה 'בוצ'ה'", וזהו - נשארת הדמות הכי פחות מפותחת עלילתית בסדרה, ואפשר רק לקוות שביום מן הימים מישהו יכוון את הזרקור אל עבר הגיבורה הלא מוערכת מספיק של הסופר.
8. מרדכי צ'יבוטרו (יעקב בודו)
בודו, בניגוד לדב נבון וקרן מור, הוא ממש לא מהשמות המוכרים בסדרה - אבל ללא ספק הוותיק והמנוסה ביותר ביניהם. עם קריירה של יותר מ-60 שנה, רובה בתיאטרון, בודו כבר לא באמת צריך להתאמץ בשביל להוכיח מה הוא שווה - בדיוק כמו צ'יבוטרו המאבטח אותו הוא מגלם. צ'יבוטרו תמיד יגיע באיחור כשצריך אותו, לא יישם את הבקשות של שירה והעובדים ובעיקר יעשה מה בראש שלו - זכות שהוא לגמרי הרוויח ביושר.
6-7. אנטולי קירילנקו (דניאל סטיופין) וניסים שמעוני (יניב סוויסה)
אנטולי וניסים הם הפאוור קאפל הרשמי של הסדרה וחולקים כמעט את כל הסצנות שלהם, כך שמן הראוי שגם בדירוג הזה הם יישארו בלתי נפרדים. עם הזווית המעניינת של אנטולי על היחס כלפי העולים מברית המועצות לשעבר ושל ניסים על הבורות בחברה החילונית בכל הנוגע לדת, מסורת ואמונה - מה שמאפשר לו לחרטט את הקולגות על ימין ועל שמאל עם שניצל בצורת רב או חלומות על סבתא כנעם - מדובר בשני כוכבים הכרחיים לסדרה, בדיוק כמו פלחי האוכלוסייה אותם הם מייצגים.
5. אסתי צגאי (אביבה נגוסה)
נגוסה, בת העדה האתיופית היחידה בסדרה, היא לא רק יהלום חשוב בכתר הגיוון של הקאסט, אלא גם אחת מהשחקניות הכי כריזמטיות בו. בעונה החדשה אסתי כמעט ולא זוכה לזמן מסך - בינתיים - ואי אפשר שלא להצטער על כך, שכן מדובר בדמות שרוב ההתנהלות שלה היא בהשראת המלכה האם - כוכבה. אגב, העובדה שאסתי עצלנית ועוקצנית לא פחות מכוכבה, ממש לא אומרת שזו התלהבה כשחשבה שהבן שלה יוצא איתה. הפרק בו כוכבה שמחה מזה שאוצר, בנה, הוא בכלל גיי ולא יוצא עם אתיופית, היה אחד הטובים בתולדות הסדרה.
4. אביחי גרציאן (יגאל עדיקא)
הגענו לשלב הבחירה המפתיעה - בכל זאת, דמות שממש לא מופיעה מדי פרק בניגוד לאחרות. אבל אתם תאלצו לסלוח לי, כי כל רגע שיגאל עדיקא נמצא בו על המסך פשוט קורע אותי מצחוק. אביחי אמנם לא משתייך לקבוצה מסוימת בחברה שאפשר להזדהות איתה, או לחילופין ליהנות מהסטיגמות עליה, אלא פשוט מלא באנרגיות הבלתי נגמרות של עדיקא ובתזמון קומי מושלם. האופן בו אביחי מקפיד לזלזל בשירה ("את עובדת סופר כמו כולם, רק עם חולצה יותר מגוהצת") ולפוצץ, באופן כירורגי כמעט, את הבלונים המטאפוריים שהיא מנפחת, הוא פשוט חגיגה לעיניים.
3. אמנון טיטינסקי (דב נבון)
נדמה שכל לקוח מעצבן שיוצרי הסדרה נתקלו בו בביקוריהם האישיים בסופר התנקז לתוך דמות אחת: אמנון. אמנון הוא האיש שכולנו שונאים, זה שמתייחס בגסות לעובדים ותוקע את התור כי הוא דורש שיאפשרו לו להחזיר תחתונים שקנה. אבל בבסיס, אמנון הוא גם זה שאוהב לעקוץ את הטעימות בסופר ויעשה הכל בשביל לסיים את שלב הקופה כמה שיותר מהר - אז אולי הוא בכלל מצחיק אותנו כי הוא עושה את כל מה שאנחנו רוצים לעשות ולא מעזים?
2. כוכבה שביט (קרן מור)
אפשר לטעון - ובמידה מסוימת של צדק - שמדובר בתפקיד הטוב ביותר של מור, לא פחות. גם אם זה לא המצב בעיני כולם, קשה להתכחש לזה שמדובר בתפקיד שהשחקנית הנפלאה הזו הכי נהנית לגלם. עם הפאה שלא יושבת עליה מושלם, הטייצים הצבעוניים המתחלפים וצחוק מתגלגל שמכיל כמות זהה של רוע וכיף - כוכבה היא ההתגלמות המשולמת של המושג "שכונה".
במערכות היחסים ההיסטריות שלה, עם אמנון מצד אחד ועם שירה מצד שני, כוכבה היא תמיד הצד שמעורר יותר הזדהות, גם אם הצופים מגיעים מרקעים שונים בתכלית. זה קורה בגלל שכוכבה היא דמות שלפעמים נדמית בעצמה כמו צופה מן המניין - היא מגיעה רק בשביל הכיף והאקשן ולא מתעניינת בדברים החשובים באמת. ובין אם היא מטרילה את הקולגות, מפגינה עצלנות בלתי נתפסת או מראה שכמו כולם, גם היא אנושית ולא יכולה להיגמל מעישון או להתאפק שלא לנסות את כורסת המסאז' החדשה - מדובר באחת הדמויות המצחיקות ביותר על המסך כרגע.
1. ראמזי עבד ראמזי (אמיר שורוש)
התרומה של ראמזי לתחזוקה של "שפע יששכר" מזכירה את התרומה של שורוש לטלוויזיה הישראלית. שורוש, בן לאב ערבי ואם יהודייה, גרם לכך שהדמות הכי מדוברת, מצוטטת ומרופררת בסדרה היא דמות ערבית - דבר שגם היום הוא ממש לא מובן מאליו. ועדיין, יותר מהכל ראמזי הוא פשוט דמות קורעת, וגם צפייה בו עושה את הפעולה הכי פשוטה בעולם תגרום לך לנחור מרוב צחוק.
ההומור סביב ראמזי, יש לציין, ממש לא קשור לערביות שלו. מלבד השם המסגיר, המבטא וכמה בדיחות בנושא פה ושם, ראמזי הוא מושא ללעג - של העובדים ושל הצופים כאחד - נטו בגלל האופי שלו. ב"רוק 30" קנת' פרסל המזכיר הצליח להיות במשך 7 שנים דמות שתמיד עובדת, בזכות הנאמנות המוחלטת שלו למעסיק, התמימות הטהורה והגילויים המפתיעים על חייו האישיים - נוסחה שהועתקה באופן מושלם לראמזי, הדמות הכי נאיבית, מצחיקה וכתובה היטב בטלוויזיה הישראלית.