לפני שנים רבות, כשעוד לא היו כוכבים נולדים ואף אחד לא לקח את שרון, צופי הטלוויזיה הישראלית קיבלו סנונית ראשונה מתוך גל הריאליטי הגדול. רק שזו לא הייתה סנונית, אלא חפרפרת: "החפרפרת", חלוצת הריאליטי הישראלי, לא שרדה את חורף 2001 - ונאלצה להסתפק בעונה אחת בלבד, למרות שהמנחה שלה היה אחד בשם איתי אנגל. גם מסביב לעולם הפורמט הבלגי הלך ודעך אחרי כמה עונות מוצלחות, בעודו מפנה את הבמה למותגים גדולים ושאפתניים יותר, אבל גל הנוסטלגיה בריאליטי (שהביא להחייאת "רוקדים עם כוכבים" הישראלית) עשה את שלו. תחילה זה קרה בארץ המקור, שם שודרו כבר שבע עונות מאז הריבוט, ומהחודש זה קורה גם אצל האמריקאים. בנטפליקס, איך לא.

"החפרפרת" ("The Mole") גרסת 2022 מנסה למצוא את האיזון בין החוקים של אז לנורמות של היום. גם נטפליקס השתדלה להתאים את עצמה אליה, ואף חרגה ממנהגה כשהעלתה את עשרת פרקי העונה הראשונה בשלוש פעימות. את תואר המנחה, שבמקור היה שייך לעיתונאי אנדרסון קופר מ-CNN, תפסה אלכס וגנר מ-MSNBC - במונחים מקומיים, כמו שדנה ויס תחליף את דני קושמרו - והתחרות ששמה דגש על תרגילים מחשבתיים ותורת משחקים נאלצה להכפיף את עצמה לכלל הכי חשוב בתוכניות ריאליטי מבית נטפליקס: ללהק רק חתיכים וחתיכות. אבל למרות שהמשתתפים נראים כאילו פנו במסדרון הלא נכון לפני האודישן ל"חם, לוהט, רותח!", העובדה ש"החפרפרת" מוגשת על ידי עיתונאית מקצועית היא ההוכחה הטובה ביותר לכך שמדובר בריאליטי אחר. ריאליטי מתוחכם, גבוה, ואחת התוכניות המותחות ביותר שמשודרות פה. 

מתוך
פורמט בן 24 שבכל זאת מרגיש מרענן. "החפרפרת"|צילום: באדיבות Netflix, יחסי ציבור

הפורמט של "החפרפרת", שממשיך את דרכו של המקור, נשמע פשוט רק על פני השטח. 12 מתמודדים נשלחים למשימות שונות ומשונות - הרפרנסים הם "הישרדות" ו"המירוץ למיליון" (קצת אקסטרים, קצת חדרי בריחה, וכל מיני טוויסטים למשחקי ילדים) - וצריכים להבין מי מביניהם מכשיל את הקבוצה כמעט בכל הזדמנות אפשרית. אבל בזמן שהם מתחרים נגד החפרפרת, הם מתחרים גם נגד שאר המשתתפים, כך שכל התנהגות מוזרה יכולה להתפרש בשלושה אופנים: או שמדובר בחפרפרת, וזו הדרך שלה להכשיל את כולם; או שמדובר במתמודד מתוחכם, כזה שרוצה שכולם יחשבו שהוא החפרפרת, יטעו, ויודחו בשל כך; או שזה סתם מישהו שגרוע בכל דבר.

שאלת העל הזאת - האם האדם מכשיל, מתוחכם או עלוב - מתפצלת למיליון שאלות אחרות שמעסיקות הן את המשתתפים והן את הצופים. ל"החפרפרת" יש אינטרס ברור להטעות של הקהל שלה, ולכן רוב הניסיונות לפצח באופן עצמאי את זהות הגורם המכשיל נועדו לכישלון (אלא אם דווקא הימרתם נכון מההתחלה, ואז זה מאוד מתגמל, מניסיון). זו תוכנית שמשחקת בראש, מעודדת חשדנות תמידית כלפי כולם, וכל כך בטוחה בעצמה שהיא אפילו לא מתביישת לפזר על המסך רמזים נסתרים לזהות החפרפרת שמתבררים רק במבט לאחור. אם רוב ההטעיות הטלווזיוניות הן "הפוך על הפוך", פה זה "הפוך על הפוך על הפוך על הפוך". 

אלמלא הפורמט הכל כך מרענן - מרענן ובן 24 - "החפרפרת" לא הייתה מצליחה להחזיק מעמד. למעשה, גם במצב הנוכחי היא לא בולטת בטבלת התכנים הנצפים ביותר של נטפליקס, ועיקר הבאזז סביבה מתרחש מעבר לים. אבל בזכות העובדה שהיא מתכנסת סביב הדמויות הטובות ביותר בקאסט (בלי ספוילרים, כי כל דבר הוא ספוילר כאן), ובזכות כישרון מופלא לבניית מתח מפרק לפרק (פעם תוכניות ריאליטי היו מסיימות פרק בהדחה, היום בעידן הסטרימינג הן דווקא שומרות אותה לתחילת הפרק הבא), היא מתגבשת לכדי טלוויזיה ממכרת ונבונה. בקיצור, ההפך הגמור מכל תוכניות הריאליטי האחרות של החברה.