ערן לוי מסתובב עם סוד בבטן. זאת אומרת סוד פיזי שחי לו בבטן ואוכל אותו מבפנים. זו לא מטאפורה, אלא מציאות רפואית לא נעימה לשמיעה: לערן יש סרטן, והוא לא מרגיש בנוח לספר על זה לאיש. בתור לרופא - המקום בו שום חלום רומנטי מעולם לא התגשם - הוא פוגש במקרה את מיכל, מתמודדת ותיקה יותר עם המחלה. יש ביניהם חיבור, אבל הוא לא לגמרי יציב - קצת הוא דוחף והיא מושכת, קצת הוא מושך והיא דוחפת חזרה. וכמו בכל קומדיה רומנטית טובה, גם חייהם של גיבורי "למה מי מת", שעלתה אתמול ב-yes Drama, מתחילים להתערבב אלה באלה ומיכל לוקחת חסות חלקית על ערן ומחליטה לחנוך אותו בדרכי הסרטן. לא-לא, היא לא תציג לו איזו תרופת פלאים או טיפול מהפכני - היא פה בשביל היומיום של הסרטן. בשביל להסביר לו מה עושים עם פרץ פתאומי של כאב שלא מרפה (וויד) או כדי ללמד אותו איך לקבל צ'ופרים במסעדות (פשוט תזכיר באגביות שמחר יש לך כימותרפיה).

"למה מי מת" מבוססת על סיפור חייו של אייל אלטויל, שגם יצר את הסדרה עם שראל פיטרמן (שמכהן בה כתסריטאי ראשי) ויוגב יפת (שמביים). אלטויל, שחקן ומרצה, אובחן כחולה בסרטן בשלב 4 - אתם יודעים, מהשלבים שבדרך כלל גורמים לרופאים בטלוויזיה להזמין את משפחת החולה לשיחה רצינית מאוד - כשהיה בן 31. "למה מי מת" לוקחת את התרחיש הזה ומשתמשת בו לא רק פשוטו כמשמעו אלא גם כסמל. כלומר, ערן, גיבור הסדרה, נדרש להפוך את חייו מהקצה אל הקצה גם משום שאובחן כחולה במחלה קשה אבל גם, אתם יודעים, כי החיים שלו היו די בחרא עד אותה נקודה. הוא היה נציג מכירות בינוני ומטה בחברת תקשורת, וכדי להעמיק את העלבון, מי שמנהלת אותו במוקד היא אחותו הקטנה. אביו ואמו הם זוג ותיק עם שגרת חיים קפדנית שאיש לא רוצה להפר. חברו הטוב ביותר רק רוצה לצאת ולמצוא אהבה חדשה שתמלא את החור שפערו הגירושים בליבו. במובן הזה, ערן מצטרף גם לחבורת הגברים הלוזרים-אך-בעצם-ווינרים שגודשת את הטלוויזיה בישראל בשנים האחרונות. עם הבדל אחד: הסרטן. סתם, לא, זאת הייתה בדיחה שחורה - "למה מי מת" תעריך אותה, אני מקווה - מה שמבדיל את ערן מגיבורי סדרות כמו "הטבח" או "נורמלי" הוא שהצופים בעדו.

השנים האחרונות היו נדיבות מאוד אל מי שאוהבים את הגיבורים הטלוויזיוניים שלהם רעים, ארסיים, מניפולטיביים או פול-און פסיכוטיים. שזה נחמד והכל, אבל רחוק מלעורר הזדהות. קאסט הדמויות של "למה מי מת", לעומת זאת, הרבה פחות סנסציוני אבל הרבה יותר חביב ואנושי. גם דמותה של מיכל - שבמבט חטוף יכולה להצטייר כמאניק דרים פיקסי גירל (דמות נשית שטחית, בדרך כלל עליזה ללא נימוק, שכל תפקידה בתסריט הוא לעודד את הגיבור או ללמד אותו שיעור בחיים) - היא כזאת אבל גם יותר מכזאת. כן, יש לה את כל המאפיינים שתסריטאים אוהבים לכפות בכוח על הנשים שהם כותבים - תעוזה, הומור, מעיל מנומר - אבל יש לה גם חיים ותהליכים משלה. היא לא רק המנטורית של ערן אלא המארחת שלו, הוא עדיין טרי בתחום אבל היא כבר ותיקה - יש לה מסורות משלה וחוג חברתי משלה וחיים משלה ומחלה משלה. ליהי קורנובסקי הייתה יכולה ליפול פה לאלף מלכודות ומניירות בסגנון זואי דשנל ב-"500 ימים עם סאמר" אבל זה לא מה שקורה, ומיכל בגילומה היא דמות עגולה וכיפית מאוד לצפייה.

מחמאות נוספות אפשר ורצוי והכרחי לחלק לאורי עטיה בתפקיד ערן. עטיה סוחב את רוב הסדרה על כתפיו, בעיקר בפרקיה הראשונים. ולמרות שהתפקיד שלו פחות או יותר תובע ממנו להיות, כאמור, ממוצע או לא מאוד זכיר, הוא בורא דמות עמוקה, כריזמטית ואמפתית מאוד. כצופה, אתה רוצה בטובתו של ערן לא רק כי הוא חולה במחלה שעלולה לסיים את חייו אלא כי הוא אדם מבולבל ומתוק שנדרש להתאפס על החיים שלו אפילו שהוא לא מוכן להתאפסות הזו בשום צורה. עוד מחמאות לשחקנים? אין בעיה, אנחנו כבר בשוונג: יגאל עדיקא ואורלי זילברשץ אמנם לא נראים כמי שיכלו, גנטית, להיות ההורים של עטיה, אבל היי - שניהם מעולים בתפקיד ההורים של ערן. ומי שגונב באמת את ההצגה הוא קותי סבג בתפקיד שיקי, חברו הטוב של ערן. זו לא הדמות הכי מפותחת בסדרה, אבל כל רגע שלה על המסך הוא תענוג, וסבג מפגין פה תזמון קומי ראוי להערכה וגם עומק דרמטי.

למה מי מת? (צילום: אלון לוצקי, יח
פרויקט תגלית. קותי סבג ב"למה מי מת"|צילום: אלון לוצקי, יח"צ באדיבות yes

המתיקות הכללית הזו, שלרגע איננה סכרינית או מביכה לצפייה, נוכחת גם בשאר האלמנטים של "למה מי מת" - הבימוי בה קצבי, התסריט שלה קולח ומשכנע, היא מצולמת היטב, ערוכה בסבלנות ומעוצבת בְדיוק רב. הכל בה במקום. שוב, לא במובן הסופר-אסתטי, המודע לעצמו של "הטבח", אלא עיצוב שמשרת עלילה. אלא צילום ועריכה שתורמים להבנת הסיפור ולחיבור הרגשי עם הדמויות. סדרה טובה היא גם סדרה שיודעת על מה לוותר, ו"למה מי מת" ויתרה על כל הקישוטים המיותרים והותירה רק את מה שחשוב: סיפור טוב המסופר ברגישות על ידי צוות של אנשים שטובים מאוד בעבודה שלהם. פעם היו קוראים לזה "צנועה", אבל ב-2021 המחמאה המעודכנת יותר היא "מדויקת".

אה, כן, וכמה מילים על הדבר הלא נעים הזה שהסדרה עוסקת בו. הסרטן שב"למה מי מת" הוא סרטן משוכלל מאוד: לפעמים הוא מפחיד, לפעמים הוא מדכא, לפעמים הוא הזדמנות לפורקן, לפעמים הוא מצחיק ולפעמים הוא סתם דבר. סידור מבאס שצריך לטפל בו. זו תפיסה מהפכנית כמעט, בעיקר במדינה בה עדיין מתביישים לכתוב את המילה המפורשת - ס ר ט ן - בכותרות בעיתונים או באתרי אינטרנט. וגם אם לא ממנה יבוא השינוי התודעתי על סרטן ומקומו בתוך השיח הרפואי, כמה מרענן זה לשמוע את המילה המגונה לכאורה נאמרת שוב ושוב בהקשרים שונים - ולגלות שהעולם לא מתמוטט.