ביום רביעי האחרון, שלושה שבועות בלבד לאחר שעלתה העונה החדשה של ״האח הגדול״ ברשת 13, עבר הבית בנווה אילן את הטלטלה הגדולה ביותר העונה: העורכת הראשית של התכנית רוית ליאור מנדל הודיעה על סיום תפקידה. הידיעה על עזיבתה של ליאור מנדל, ששימשה גם כאחות הגדולה ומילאה את התפקיד הכי משמעותי בבית, הדהימה את כל מי שיש לו טיפת עניין בטלוויזיה.

עוד באותו הערב הודיעו ברשת כי רועי עוז, שערך לאחרונה את "משחקי השף" ו"דה וויס", יתפוס את מקומה כעורך הראשי של התכנית, כאשר אליו תצטרף כדי לסייע גם העורכת העונה האחרונה של "הישרדות" - רהב לסטיגזון. בדומה לליאור מנדל, עוז ערך את העונה הראשונה של "האח הגדול" כשזו שודרה בקשת אבל הוחלף כעבור שלושה שבועות ביורם זק, שהפך לעורך המיתולוגי של התוכנית. 

ה"האח הגדול", שעונתה העשירית משודרת לראשונה ברשת לאחר תשע עונות בשידורי קשת (גילוי נאות - האתר בו אתם קוראים שייך גם הוא לשידורי קשת), התחילה את שידוריה בתחילת מאי בפרק פתיחה שזכה לרייטינג יפה של כ-29 אחוז. הבעיות התחילו כאשר לאחר שני פרקי כניסת הדיירים, נתוני הרייטינג ירדו מפרק לפרק עד שהגיעו בשבוע שעבר ל-16.5 אחוזים והביאו לכך שהתכנית כבר לא הובילה בערב השידור.

עזיבה של העורכת הראשית בשלב מוקדם כל כך בעונה שצפויה להיות משודרת כשלושה חודשים היא אירוע יוצא דופן ובהתאם לכך גם זכתה לסיקור רב ופרשנויות בכלי התקשורת.

״ההדחה הכי דרמטית של האח הגדול״ (רז שכניק, ידיעות אחרונות)

בעיתון ידיעות אחרונות סיקרו את העזיבה של מנדל בהרחבה בשני פרסומים שונים. כתב התרבות הבכיר של העיתון, רז שכניק, הביא בחמישי בבוקר חלק ממה שקרה מאחורי הקלעים והוביל לעזיבה. "ההדחה הכי דרמטית של האח הגדול אירועה דווקא מאחורי הקלעים: העורכת הראשית רוית ליאור מנדל, מי שעומדת מאחורי הקול של ׳האחות הגדול׳, הודיעה על פרישה אחרי 8 פרקים ו-18 ימים בבית בלבד", כתב. "גורמים המקורבים להפקה אומרים שהסיבה לפרישה היא הבנה שאין ביכולתה של ליאור מנדל לשפר את מצב התכנית, שהידרדרה בשבועיים האחרונים ברייטינג. זו העונה הראשונה של ׳האח הגדול׳ ברשת אחרי 8 עונות מצליחות ועתירות רייטינג בקשת. ברשת תלו תקוות גדולות בתכנית, עוגן ריאליטי גדול שהיה אמור להעביר אליה את השליטה בפריים טיים".


שכניק המשיך והביא ידיעות על אכזבה של גורמים ברשת לא רק מנתוני הרייטינג של התכנית אלא גם ממה שנראה על המסך: "הם טענו שאין מספיק משימות שישמרו על עניין בבית וימשכו את הצופים". עוד סיפרו גורמים בהפקה כי "לליאור מנדל זו אכזבה עצומה. היא עובדת הפרויקט כבר שנה והייתה שותפה לכל שלביו, מההכנה של הבית החדש בנווה אילן וכמובן לליהוק המתמודדים".

״טלוויזיה שהיא גם משעממת וגם לא בדיוק נעלה״ (עינב שיף, ידיעות אחרונות)

מלבד הידיעה של שכניק הובא גם טור פרשנות של מבקר הטלוויזיה של העיתון, עינב שיף, שכותרתו "הלך המנוע". שיף כותב שם בין היתר "כשאמן בכיר עוזב קבוצה יוקרתית עוד לפני שהליגה התחילה להתחמם, סימן שהעסק לא סתם סובל מקשיים - הוא על סף קטסטרופה. זה המשל הספורטיבי למצבה של 'האח הגדול', עם הידיעה על פרישתה של העורכת הראשית". שיף מעלה בטור סברות משלו לעזיבה של מנדל: "אפשר להבין למה (ליאור מנדל עזבה את התכנית - ב״ב): ׳האח הגדול׳ עברה דירה, אבל עדיין לא הרגישה בבית. למרות שהתכנית לא נחתה בהפתעה בחיקה של רשת, נדמה שבערוץ 13 לא ידעו מה לעשות איתה. הדיבורים הגבוהים על גרסה ׳מוסרית׳ יותר מהג׳ונגל האכזרי ונטול העכבות תוצרת יורם זק [...] הפכו לטלוויזיה שהיא גם משעממת וגם לא בדיוק נעלה".

"ברשת לא היו מרוצים מפעילות הבית" (ערן סוויסה, ישראל היום)

עורך התרבות של ישראל היום, ערן סוויסה, הביא את הידיעה על העזיבה של רוית ליאור מנדל בפרסום ראשון מיד אחרי שידור פרק ההדחה של התכנית ברביעי בלילה. הידיעה כללה את הודעתה של ליאור מנדל שהיא לא תמשיך בתפקיד וכללה גם התייחסות של סמנכ״ל התוכן היוצא של ״רשת״, ארז בן הרוש: ״אני רוצה להודות לחברתי רוית על חודשים רבים של עשייה מדהימה והעמדה של העונה הראשונה של ׳האח הגדול׳ ברשת 13. רוית אחראית לכל שלב ושלב בתהליך [...]״, אמר בן הרוש. למרות המחמאות של סמנכ״ל התוכן, הביא סוויסה דיווחים מגורמים ברשת שהביעו מורת רוח מתפקודה של האחות הגדולה ומרמזים על כך שהעזיבה לא הייתה בהכרח יוזמה שלה: "ברשת לא היו מרוצים מפעילות הבית מאז תחילת הצילומים ועל רקע נתוני הרייטינג שצנחו, הוחלט להחליף אותה".


"הניסיון של הצוות היה מועט מדי" (וואלה ניוז)

גם באתר וואלה ניוז סוקר הנושא בכתבה נרחבת של עורך מדור הברנז׳ה דוד ורטהיים וכתב התרבות שגיא בן נון. בכתבה שכותרתה "המתיחות, הקריסה והחשש מהעתיד: הסיפור מאחורי עזיבת עורכת 'האח הגדול'", הביאו מספר טענות שונות של גורמים בהפקה על הסיבות שהובילו לעזיבה של ליאור מנדל את תפקיד האחות הגדולה: "גורם בכיר בהפקת ׳האח הגדול׳ אומר לוואלה תרבות כי הסיבה העיקרית לעזיבת ליאור-מנדל היא שרשת 13 לא נענו לדרישתה למנות לצדה במאי עריכות. 'רוית לקחה כבר לפני יומיים החלטה קשה מקצועית ואישית, והודיעה שהיא לא יכולה להמשיך בלי פתרונות ארגוניים שהיו צריכים להיעשות בתכנית'", נכתב. אותו גורם בהפקה התייחס גם למצב בבית האח בעונות הקודמות של התכנית: "יורם זק עשה בקשת עבודה מדהימה. אחרי 10 שנים של ניסיון היו לו צוות מיומן שהלך איתו. ואילו ב׳האח׳ ברשת הצוות לא היה מיומן. בהרבה חזיתות הפתרונות לא היו מספיק טובים. הניסיון של הצוות היה מועט מדי. כמעט ולא נשאר בצוות אדם שעסק בעשיה של התכנית הזאת קודם והשאיר מורשת אחריו".

הכתבה מתייחסת לשמועה על כך שליאור מנדל התמוטטה במהלך צילומי התכנית: "הגורם הבכיר בהפקת התכנית אומר מצד אחד שההגדרה 'התמוטטה' לא נכונה, ומצד שני מציין כי העבודה המאוד אינטנסיבית על התכנית הייתה קשה לליאור מנדל. 'רוית הודיעה לפני יומיים שהיא מבקשת לא להמשיך כי היא הרגישה שהעבודה בתכנית דוחקת אותה לקצה, ומסכנת את בריאותה הפיזית והנפשית'".

"העובדים למדו על כך מהתקשורת"  (ynet)

כתב התרבות של ynet, רן בוקר, הביא את הודעת הוואטסאפ ששלחה ליאור מנדל לחבריה בה היא מסבירה את ההחלטה לעזוב את התכנית פחות מחודש לתחילת העונה: "לקחתי החלטה כבר לפני יומיים. אני יודעת שקשה ויהיה קשה גם בימים הקרובים, אבל זה ייגמר. זה עדיף מהמחיר שהייתי עלולה לשלם, מההליכה הבלתי אפשרית הזאת אל הקצה. הודעתי כבר לפני יומיים שלא אוכל להמשיך לבד בלי פתרונות ארגוניים ראויים, לצערי לא צלחו הניסיונות, לא ראיתי איך ניתן להמשיך מקצועית ופיזית. מה גם שהתוצאה לא תמיד הניבה את מה שטוב וראוי בעיני מקצועית", כתבה בין היתר.

 ( צילום מסך מאתר ynet)

בוקר הביא גם ציטוטים מפי גורמים ברשת על כך שהעזיבה הגיעה כהפתעה גמורה לעובדים בהפקת התוכנית: "העובדים שהיו תחת רוית לא ידעו, כמעט אף אחד לא ידע בהפקה והעובדים למדו על כך מהתקשורת״. הידיעה ב-ynet מביאה גורם שמתאר השתלשלות עניינים שהתחילה בצורה חיובית אך הידרדרה במהירות: "ההימור הראשון של ליאור מנדל ורשת היה פיצול פרק הכניסה של הדיירים לבית, והוא השתלם [...] אחרי הפתיחה הזו החלו הבעיות. בין היתר, המחסור בעלילות מושכות ובמשימות הורגש היטב. היא לא הצליחה להביא לידי ביטוי את היכולות שלה [...] במקביל החלה ירידה תלולה במספרים - עד שבשבוע שעבר איבדה התכנית את ההובלה בטבלאות הרייטינג ו׳ארץ נהדרת׳ של קשת ניצבה בראש במקומה".

"חוסר עניין לציבור" (אייס)

באתר מעריב הובאה ידיעה חדשותית בלבד שכינתה את המהלך "צעד דרמטי שביצעה הזכיינית בשלב כה מוקדם של העונה"; גם אלכסנדר כץ מאתר אייס פרסם ידיעה שכותרתה "סוף סוף יש דרמה באח הגדול: העורכת הראשית עוזבת", בה הוא מתייחס לעונה החדשה של התכנית כאכזבה בגזרת הרייטינג וכ"חוסר עניין לציבור"; כתב התרבות של "הארץ", איתי שטרן, דיווח גם הוא על העזיבה המפתיעה פחות מחודש לעליית העונה החדשה וציין כי נתוני הצפייה בתכנית נמוכים מאלה שציפו להם ברשת; כמוהו גם כתב התקשורת של גלובס, יונתן כיתאין, שכתב "שני פרקי פתיחת העונה הניבו רייטינג גבוה מאוד והיו לנצפים מאז הפיצול. אולם מאז הספתח התכנית מאבדת גובה, ומשיגה נתונים שדומים לאלו שמשיגות התכניות שמשבצת מולה קשת".